Jump to content
Sign in to follow this  
Aslak

Ny stall, nabo frykter urinforurensing. Erfaringer?

Recommended Posts

Hei

Registrerte meg her for jeg kan ikke finne informasjon noen vei om dette.
Vi har en gammel låve vi skal bygge på og lage ny stall i. Dette er rett ved en elv (20 meter unna), og naboen har badeplass på nedsiden.
Nå har vi pratet med fylkesmann i Agder (hvor vi bor), en bekjent hos fylkesmann på Hamar og fylkeslegen har uttalt seg i sammenheng med byggesøknad.

Alle sier dette går greit.

Fortsatt er naboen bekymret for at våre 2-3 hester skal urinere så mye utenfor stallen at det vil forurense jorden og badeplassen.

(merk, vi håndterer møkk så det er urin han er bekymret for)

Han mener vi burde grave opp, drenere og ha avrenning til en tank.
Har noen, noen gang, vært bort i at en så liten stall vil skape noe problem?

For øvrig har vi rundt 0,5 mål foran stallen, fortsatt 20 meter fra elva, hvor de vil gå innimellom, men primært vil de være på en eng på motsatt side av eiendommen.

Her har han ingen innvendinger.
Jeg, som ikke kan hest i det hele tatt, og kona, som har drevet med hest i over 20 år, har aldri hørt om noen som legger ned anlegg for å håndtere urin.

Er for øvrig kjent med gjødselforskriften og vi håndterer møkk i betongdeponi eller container.

På forhånd, takk for de som gidder å svare :)

Edited by Aslak

Går hestene helt nede ved elven, eller går ikke hestene nærmere enn 20m?

jeg kan virkelig ikke tenke meg at det skal være et problem. Det er jo en elv med utskifting av vann kontinuerlig. De små mengdene urin som kommer fra 3 hester, tror jeg ikke engang vil nå frem til elven. Når den først gjør det, er den jo helt utvannet. 

Hva skal man gjøre med den tanken da liksom? når man har septik, flyter jo overvannet ut i grunnen, det er jo bare slammet som tømmes. Ikke urin etc. 🤔

• Liker 1

Jeg har også vanskelig for å se for meg at dette er et problem.

Men det er derfor jeg spør dere som kan det :)

Hestene blir stoppet ca 20 meter fra elven avhengig av vannstand.

Det er ikke elven men forurensing av grunnen som er det store problemet for han.
Det skal sies at han driver høy produksjon på "nedsiden" av vårt uteområde.

Her er det en 3-4 meter bred "Sti" mellom vårt område og hans jorde som adkomst til badeplass.

Han mener vi skal grave ned septik og tømme den jenvlig.

Han trenger nok ikke å bekymre seg for 3 hester 😊 

Sålenge dere håndterer møkka etter gjeldende forskrifter, vil det ikke bli problematisk med urinforurensning.  Med mindre avrenningen fra container/platting går i drensrør rett ned på badestranda, da.

Fikk ikke med meg at han var redd for forurensing av grunnen. 

Har han aldri brukt naturgjødsel? 

• Haha 1

4 minutes ago, mallilen said:

Fikk ikke med meg at han var redd for forurensing av grunnen. 

Har han aldri brukt naturgjødsel? 

Han mener at jorden vil bli mettet og det vil bli forurenset nedover i grunnen.
Det andre er at han er bastant på at andre steder så har de samlet opp urinen i tank.

Ser at forskriften omhandler husdyrgjødsel, dvs avføring og urin. Så hvis han skal være veldig vanskelig så skal jo dette også samles opp.
Men han var nettopp på døra igjen etter å ha fått beskjed fra kommunen at dette ikke var noe problem.

Nå ville han ha en underskrift på at hestene primært vil gå på "enga" på motsatt side av eiendommen.

Og hvordan definerer han forurensning?

Tenker du kan henvise til Veileder TA2553 jeg, som omhandler forurenset grunn.
Som du kan se av den veilederen nevnes nok ikke urin som et potensielt forurensningsproblem.
Om ikke det er nok kan du også bruke forurensningsforskriften å slå i bordet med, tviler på at urin er nevnt der heller.

Har aldri vært med på urinoppsamling i tank forbundet med hestehold.

Stått på mange staller og har nå hester hjemme rett ved siden av dyrka mark, og har aldri hørt om å ha tank ute til å fange opp urin. Ville ikke signert på at hestene ikke skal gå der med mindre kommune eller andre høyere makter mener det må til. Tanken vil fylles av regnvann hver gang det kommer en skur omtrent hvis den skal drenere hele uteområdet. Eventuell urin den også fanger opp vil jo bli rimelig utvanna. 🤷

Hadde bare sagt at jeg forholder meg til det kommunen sier, og ellers er det din tomt, du har dyrene hvor det passer mange takk 😊

• Liker 5

At jorden blir mettet? Urin er jo omtrent den beste gjødselen man kan få. Plantene vil bruke opp det som er av næringsstoffer lenge før det når elven. 

Oppsamlingstank for urin er jo helt håpløst. Da vil dere måtte betale mye penger for å tømme regnvann... 

1 time siden, Aslak skrev:

Han mener at jorden vil bli mettet og det vil bli forurenset nedover i grunnen.
Det andre er at han er bastant på at andre steder så har de samlet opp urinen i tank.

Ser at forskriften omhandler husdyrgjødsel, dvs avføring og urin. Så hvis han skal være veldig vanskelig så skal jo dette også samles opp.
Men han var nettopp på døra igjen etter å ha fått beskjed fra kommunen at dette ikke var noe problem.

Nå ville han ha en underskrift på at hestene primært vil gå på "enga" på motsatt side av eiendommen.

For noe tøys. Det er nok ingen som har oppsamlingstanker for urin utendørs for husdyr - nedbør vil jo fylle sånt ganske kjapt om de ikke har eget pissoar under tak. 

Hestemøkk anses som "tørrgjødsel", kontra f.eks melkeku som gir "våtgjødsel". 

Skriv i allefall ikke under på noe!

• Liker 2

Takk for alle svar :)

Ser at det faktisk, for en gangs skyld, at ikke det var meg som var på bærtur.

For naboforholdet sin del så satser vi på at jeg ikke trenger å være vanskelig.

• Liker 3

Dette høres helt absurd ut. Vi driver gard med ku og sau. Våre dyr beiter helt ned til vassdrag(der det jevnlig tas vannprøver mtp avrenning og bading). Her er det snakk om ca 100 storfe og 150-200 sau for vår del. Flere naboer med beitedyr beiter også ned til vannet. Dyra nytter dette som drikkevannskilde. Ingen problem med vannkvalitet. Vi har heller ikke nedgravd septik i beite(litt usikker på hvordan man skulle løst dette). Aldri hørt om oppsamling av urin utendørs. Da må det jo graves ned en kum som dekker hele uteområdet?!