Jump to content
Sign in to follow this  
Dede

Medisin utgått på dato - kastes eller kan den brukes?

Recommended Posts

Rydding i skapet og ser at jeg har hestemedisin som har gått ut på dato . En i 2014 og det andre i 2016/17. Er det bare å kvitte seg med det eller kan det kanskje fortsatt brukes (står jo kjølig og mørkt der det står). Er jo ganske dyrt å kjøpe igjen men virker det ikke tenkte jeg å bare levere på apotek for destruksjon (antibiotika skal vel ikke i vanlig søppel)

3B6FE790-FCA8-4F27-8FAE-CDCAFE772A68.jpeg

Alle medisiner skal leveres apotek for destruksjon. 

Metacam er bare holdbar 6mnd etter åpning, og selv om den er uåpnet og har stått mørkt og kjølig ville jeg nok heller tatt det tapet :/

Trur eg hadde tatt det tapet ja. Har òg måtte kaste ein del etter den berømte kastreringa på gamlehesten. 

Jeg lurer mest på hva synuloxen og streptocillinen har vært tenkt brukt til, jeg? 😬

Ville forøvrig levert inn på apotek, ja. Kaster alt av utgått medisin her. :) 

5 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Streptocillin har jeg fått mange ganger til litt kinkige sår.

Intramammarier? Som du har skullet bruke lokalt i såret da?

Streptocilin har jeg fått til sår en drøss ganger også. Deriblant sår på hornhinnen.. 

Fra veterinær som mener at hest =mat uansett 🙈

Jeg også. Både da Katla fikk spjæret opp hele brystkassa og da Stampe fikk et dypt stikksår, så skulle vi putte streptocillin inni såret.

Hadde ikke stappa antibiotika rett i sår (i alle fall ikke streptocillin eller andre intramammarier), det trodde jeg var litt utdatert, men jeg kan jo ta feil. :)  Hatt mye stygge sår og de har fått honning og evt oral antibiotika. Dype stikksår og veldig kontaminerte sår også.

41 minutter siden, Elisabeth E skrev:

(Resistensproblematikken er vel den samme uansett om det behandles lokalt eller oralt? 🤔)

Jeg har også fått streptocillin for slik behandling (riktig nok leenge siden), men mener å huske dyrlegen argumenterte for at lokal bruk kunne gi mindre resistensproblematikk i og med at det ikke virket på absolutt hele systemet på samme måte? 

Jeg har vært veldig heldig med lite skader av slik type de senere åra. Bank i bordet. 

Resistensproblematikken er det samme om det er oralt eller lokalt. Anbefales ikke i humanmedisin om ikke på kreftsår med en spesiell antibiotika du får oralt og lokalt. Det finnes mange flere løsninger som ikke er antibiotika og bidrar til resistens, phmb, sølv, honning, DEBRIDERING ( 😛 ) ikke minst.  

1 time siden, Elisabeth E skrev:

Let me refrase;

hvis man ser bort fra resistensproblematikk, hvorfor skal man ikke bruke AB lokalt?

Det er problematikken. Mye ab som brukes lokalt har man sett gir resistens innen et par timer, dessuten bruker mange det feil. Får beskjed om å ta på 1 gang annen hver dag når produsent sier 3ganger om dagen feks. Om man ikke gidder å bry seg om det så funker det jo, jeg sier ikke at det ikke gjør det. 

59 minutter siden, mallilen skrev:

Jeg får da stadig vekk lokal ab utskrevet, og har såvidt jeg vet ikke kreft ;)

Jeg har hatt mange sårkurs med leger, de er ikke spesielt oppdatert på hva man kan og hva man bør bruke. Det samme med veterinærer. Dessverre er det slik at på legestudiet lærer man ikke om resistensproblematikk en gang (sist jeg hørte det ble diskutert blant leger), hvordan det er hos veterinærene vet jeg ikke, men generelt er det ekstremt mye rare råd rundt sårbehandlig ute å går. 

Det er selvsagt også en vurdering med tanke på sår, dybde, størrelse, allmenntilstand, sykehistorie som også spiller inn på hva som blir utskrevet, men generelt bør man bruke andre midler før man tyr til antibiotika lokalt i sår. Lokale infeksjoner kan fint tas knekken på med andre middler, får infeksjonen i blodet så må det jo antibiotika til, men da systemisk. 

Oi. Lang diskusjon  - og interessant. Jeg som jo la ut bildet må bare si at jeg ikke husker bakgrunnen for hvorfor de ble brukt. Hesten hater penicillin (blir dårlig i magen?) så kamp å få det i ham. Jeg bruker dethelst ikke. Men var nok sår med klare infeksjonssymptoner som feks ‘pose’ med verk som ikke ga seg.

4 timer siden, smaaen skrev:

Det er problematikken. Mye ab som brukes lokalt har man sett gir resistens innen et par timer, dessuten bruker mange det feil. Får beskjed om å ta på 1 gang annen hver dag når produsent sier 3ganger om dagen feks. Om man ikke gidder å bry seg om det så funker det jo, jeg sier ikke at det ikke gjør det. 

Jeg har hatt mange sårkurs med leger, de er ikke spesielt oppdatert på hva man kan og hva man bør bruke. Det samme med veterinærer. Dessverre er det slik at på legestudiet lærer man ikke om resistensproblematikk en gang (sist jeg hørte det ble diskutert blant leger), hvordan det er hos veterinærene vet jeg ikke, men generelt er det ekstremt mye rare råd rundt sårbehandlig ute å går. 

Det er selvsagt også en vurdering med tanke på sår, dybde, størrelse, allmenntilstand, sykehistorie som også spiller inn på hva som blir utskrevet, men generelt bør man bruke andre midler før man tyr til antibiotika lokalt i sår. Lokale infeksjoner kan fint tas knekken på med andre middler, får infeksjonen i blodet så må det jo antibiotika til, men da systemisk. 

Interessant. 

Jeg sliter enormt med ekstern otitt, og får ab utskrevet sånn ca annenhver mnd på den. Foreløpig eneste som faktisk hjelper 😖 smertene er såpass intense at jeg gladelig hadde klippet det av og gitt det bort, liksom 😬

14 minutter siden, mallilen skrev:

Interessant. 

Jeg sliter enormt med ekstern otitt, og får ab utskrevet sånn ca annenhver mnd på den. Foreløpig eneste som faktisk hjelper 😖 smertene er såpass intense at jeg gladelig hadde klippet det av og gitt det bort, liksom 😬

Et kjapt søk ser jeg at det brukes mest ab på den tilstanden. Det er jo også en plass det er litt vanskelig å komme til på, men generelt med staff aureus og psaudemonas skulle det være mulig å få has på med ikke antibiotiske midler. Såvidt jeg vet både honning og sølv funker på det. 

Men altså, om det er det eneste som funker så bruker man jo så klart det. Problemet er alle som bruker absalver på ALT av småskader og kutt for sikkerhetsskyld. 

1 time siden, smaaen skrev:

Et kjapt søk ser jeg at det brukes mest ab på den tilstanden. Det er jo også en plass det er litt vanskelig å komme til på, men generelt med staff aureus og psaudemonas skulle det være mulig å få has på med ikke antibiotiske midler. Såvidt jeg vet både honning og sølv funker på det. 

Prøvde honning (manuka gel). Anbefales ikke i øret, for å si det slik 😂😂

1 minutt siden, mallilen skrev:

Prøvde honning (manuka gel). Anbefales ikke i øret, for å si det slik 😂😂

kan se for meg at det blir noe klinete ja :ninja: 

Har du bare en tube norodine, så kaster du ihvertfall den. Man skal ikke bruke ab EN dag, man skal bruke en kur, feks 5 dager (eller så lenge veterinæren anbefaler) om man trenger det. 

Jeg har 4 igjen du kan supplere med 😂 sykt dyrt så dritt å kaste det 🙄 så har en halv eske stående 

Jeg har nok flere tuber med Norodine - tok bare ut en for bildet.  Og har alltid brukt hele kuren når det gjelder antibiotika (både meg selv og hesten).  er bare det at pakningene ofte er større enn kuren som dyrlegen har skrevet ut..

Men ser jo tipset om å kaste gamle medisiner - evt blir det stående og så hører jeg med dyrlegen neste gang (sukk) vi trenger noe sånt..

Re honning tenker jeg alltid at det er en dårlig ide på hester som står i flokk og gnager på hverandre.. De liker jo søtsaker - så tenker at med honning vil det bare bli mer gnaging.  Samme med shampo jeg har (for hvite hester) med eplelukt.  Er jo heelt feil siden de andre da tror han er en diger eplebit og dermed starter å gnage hull på ham 😉  😝

(og han er litt tynnhudet så hender jo faktisk de klarer å gnage hull.. var særlig en hest som sto litt inne og ute av flokken - 2 dager etter at han hadde kommet inn sto hesten min med blødende hofte - hver gang.. vurderte wasabi - men ble dekken med antibit smurt inn på hoftene))

På 19.10.2019 at 15.12, smaaen skrev:

Jeg har hatt mange sårkurs med leger, de er ikke spesielt oppdatert på hva man kan og hva man bør bruke. Det samme med veterinærer. Dessverre er det slik at på legestudiet lærer man ikke om resistensproblematikk en gang (sist jeg hørte det ble diskutert blant leger), hvordan det er hos veterinærene vet jeg ikke, men generelt er det ekstremt mye rare råd rundt sårbehandlig ute å gå

Veldig stort fokus på resistens på veterinærstudiet. I andre land brukes det jo veldig mye antibiotika på dyr som vi aldri hadde drømt om i Norge, og veterinærmedisin føler jeg sånn sett er en skikkelig versting i utlandet. I Norge er det mye rar praksis på smådyr da. På produksjonsdyr er det i stor grad kun benzylpenicillin, på enkelte infeksjoner trim/sulfa (sjeldent) på noen metritter feks. Hest er jo stort sett trim/sulfa, men det er mest pga compliance og at det ikke finnes noe oralt penicillin-preparat. 

Jeg har lært at antibitioka og forsåvidt også NSAIDs kan senke sårtilhelingen (altså at sår gror saktere), men det er jo ingenting som gror saktere enn et infisert sår så da trenger man jo antibiotika. 

Prøvde meg på skittent (jord, ikke helt nytt) og dypt sår med sårlomme på konkurransehest uten antibiotika pga at den skulle starte stevne. Kun daglig rens med lunkent vann og honning - aldri hatt et sår som har grodd bedre. På egne hester hadde jeg heller ikke gitt antibiotika med mindre jeg følte det var absolutt nødvendig, også heller fulgt nøye med på sår og temperatur og heller gitt ved behov. Også hatt dype, infiserte sår som jeg reviderer, renser godt og har på honning pluss systemisk antibiotika - blitt veldig fine. 

• Liker 1