Jump to content
Sign in to follow this  
Ninahei

Hosting under ridning ved kaldt vær

Recommended Posts

Ja, nå har kulda kommet til østlandet og likeså hosten.

Hva tenker dere om hester som begynner å hoste typ litt inn i oppvarming ved ridning, i starten av travarbeid og litt inn i travarbeid. Har ikke skjedd før temperaturen har nærma seg 4 - 0 grader. Er det pga kald luft, eller er ikke det egentlig en "greie"? Gjelder både hester som står oppstallet og på utgang, helt forskjellige raser og utgangspunkt ifbm trening. Friske og raske ellers, ingen forkjølelses eller astmasymptomer. 

8 timer siden, Ninahei skrev:

Ja, nå har kulda kommet til østlandet og likeså hosten.

Hva tenker dere om hester som begynner å hoste typ litt inn i oppvarming ved ridning, i starten av travarbeid og litt inn i travarbeid. Har ikke skjedd før temperaturen har nærma seg 4 - 0 grader. Er det pga kald luft, eller er ikke det egentlig en "greie"? Gjelder både hester som står oppstallet og på utgang, helt forskjellige raser og utgangspunkt ifbm trening. Friske og raske ellers, ingen forkjølelses eller astmasymptomer. 

Er visst helt vanlig og ufarlig :)

• Liker 1

Hoste kommer av irritasjon, når man rir kommer det gjerne av at man mobiliserer brystkassa litt mer og da drar de luften inn litt dypere enn når de puster til vanlig. Når lufta er kaldere kan det gjøre at det øker irritasjonen akkurat nok til at de hoster da, men ikke når det er varmere i været. Så lenge det bare skjer i starten og et par host bryr jeg meg ikke så mye om det, blir det værre er det jo noe annet. 

• Liker 1

Kom et host under kjøring i dag også, i første travstrekke og deretter ingenting. Slår meg til ro med erfaringene deres 👍

Min har også hostet litt, jeg ga ham en runde kof-Eze, så forsvant det. Aner ikke om det var det eller andre faktorer som spilte inn, men... 

• Liker 1

@Ninahei Min hoster hver høst når det blir kaldere. Hun gjør det et par ganger under oppvarmingen. Når det har gått to til tre uker, så forsvinner det. Ville ikke bekymret meg for det.

• Liker 2