Jump to content
Sign in to follow this  
Ponnirytterrr

Bruk av belegg

Recommended Posts

Jeg har ridd i rideskole i 4 år og der har jeg vell egt. bare lært å ri og sale på hesten selv. Ikke noe om hvorfor man bruker ditten og datten av ustyr på hesten. 

Jeg har en forhest noen dager fast hver uke. Jeg vil gjerne vite litt mer om når jeg skal bruke hvilket utstyr/når det kan være lurt å bruke det og ikke.

På youtube og instagram osv. ser jeg andre ryttere ha på belegg i all sin ridning. 

Når, hvorfor og hvilke type belegg bruker dere når dere rir? Jeg bruker sene beskyttere i sprang. Det er alt jeg har av erfaring med belegg. Kunne gjerne visst litt mer om bruk av belegg. 

Gjerne sleng igjen en liten kmt om når du pleier å bruke belegg, hvorfor og hvilke typer du bruker da. Setter stor pris på det!

Bruker såkalte gamasjer i dressur der eg krever litt kryss av bakbein. Han kan gå litt trangt bak så isteden for at han skal kjenne på gnissing bak så tar vi det på. 

IMG_20190831_225445.jpg.6bf35397bb12a4533d09e4fd23e00f94.jpg

I feltritt brukte vi ingenting, han viste heller ingen tegn til at han hadde behov for det. No hopper vi heller ikkje all verden endo, så mulig det blir meir bruk av det etterkvart. 

received_182705179323131.jpeg.c2bad4b2e89231cbe4180cc973c3ede1.jpeg

I laushopping bruker eg vanlige senebeskyttere framme og belegg bak. Det er det fort litt meir "armer og bein" i bevegelser. 

IMG_20190402_211304.jpg.2291c349f73f11587a935e3590747625.jpg

Mange bruker og belegg for utseende sin skyld. Det enkleste er å lese seg opp til kva dei type belegga skal vere gode for, samt prøve litt ut sjølv. 

Bruker kun belegg (senebeskyttere) om der er fare for at hesten skal få sår/slagskader. Feks når vi rir sprang, selv om vi ikke hopper høyt. Ellers rir jeg uten.

Bruker klokker mye, både for vekt og beskyttelse.

Bruker aldri bandasjer, syns de gjør mer skade (overoppheting av sener, trykkpunkter) enn gagn. 

Bruker stort sett bare kopper bak når jeg vet at vi skal trave i trening/på tur. Dette fordi han er bortpå seg helt der nede. Skal hesten på travbanen og trene er det kopper og bakbeinsbelegg bakbeina for beskyttelse, og senebelegg framme for samme grunn. Ellers er jeg egentlig av den oppfatningen jo mindre ekstra utstyr jo bedre.