Jump to content
Sign in to follow this  
Ponnirytterrr

Galopp på tur

Recommended Posts

Ja heihei

Når jeg rir på tur med ponnien min og skal galoppere går det i 110. Hun traver fint uten at det skjer noe (raskt men ikke for raskt). Med en gang jeg fatter galopp, uansett hvor rolig jeg gjør det tar det 2 sekunder etter jeg har bedt om galopp før hun skyter ut som en RAKETT! Det går så sinnsykt fort. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få hu til å galoppere roligere helt fra starten. Uansett om hun går på tøylen i trav før jeg fatter galopp og jeg har god kontakt i tøylene og bremser til og med, går det aldri saktere. 

Hun galopperer så fort at det føles ut som det ikke skjer noe, men at hun ruller kjempe fort avgårde på en UTROLIG flat vei! Så løper hun med hodet litt nærme bakken og da sklir salen fremover hver eneste gang, aha uff.  

Hun bukker aldri eller noe sånt!

Tips til å få en kontrollert galopp på turer? 

Svært korte strekker i svak oppoverbakke (og heller fatte på nytt og galoppere noen få steg). Men hadde først jobbet med generell lydighet for sete og tøyler da 🙈 overganger og tempovekslinger feks. 

• Liker 1

22 timer siden, Issa skrev:

Svært korte strekker i svak oppoverbakke (og heller fatte på nytt og galoppere noen få steg). Men hadde først jobbet med generell lydighet for sete og tøyler da 🙈 overganger og tempovekslinger feks. 

Kan ikke gjøre noe av de delene. Når jeg først fatter galopp på tur uansett i en lang bratt oppoverbakke (som hun med uhell galopperte opp når jeg rei barbak uff) og på rett linje, får jeg ikke til å ta henne ned til trav. Hun bare løper med en gang, så fort at jeg ikke rekker å reagere før det er for sent

5 minutter siden, Ponnirytterrr skrev:

Kan ikke gjøre noe av de delene. Når jeg først fatter galopp på tur uansett i en lang bratt oppoverbakke (som hun med uhell galopperte opp når jeg rei barbak uff) og på rett linje, får jeg ikke til å ta henne ned til trav. Hun bare løper med en gang, så fort at jeg ikke rekker å reagere før det er for sent

Jo du kan fint trene overganger i andre gangarter ;) hvis hesten tar av i det sekundet du fatter galopp er det faktisk ikke forsvarlig å ri galopp i det hele tatt på tur. 

• Liker 5

Jobb med lydighet på bane før du prøver galopp på tur igjen. Klarer du ikke stoppe hesten så er det ikke trygt å be om galopp på tur. Tenk om det plutselig er et hull i veien, eller du møter turgåere med rullestol og barnevogn. Uforutsette ting kan alltid skje, men man må ha brems installert. Øv både på fine og gode overganger fra galopp, og  på nødbrems, på banen først. 

Edited by Eva
  • Liker 1

2 timer siden, Eva skrev:

Jobb med lydighet på bane før du prøver galopp på tur igjen. Klarer du ikke stoppe hesten så er det ikke trygt å be om galopp på tur. Tenk om det plutselig er et hull i veien, eller du møter turgåere med rullestol og barnevogn. Uforutsette ting kan alltid skje, men man må ha brems installert. Øv både på fine og gode overganger fra galopp, og  på nødbrems, på banen først. 

Jeg har heldigvis full kontroll på ridebanen. På tur når jeg skal ha fart er jeg på en travbane. Den ligger ganske øde til og er bare hest på den ingen eller 1 gang hver dag. Har aldri fart der jeg vet jeg kan møte andre.

Det er jo ikke riktig som du sier at du ikke rekker å reagere. 

Du vet jo at hun flyr ut, så da må du begynne å ri før galoppsjenkelen er på. 

Ta halvparade og forberede galopp, skifte mening og ri sjenkelvikning. 

Ny halvparade. Bøy og still. Ny halvparade. Og ta ned midt i første galoppslag. 

Feks. 

Her må du være kreativ. Du som kjenner hesten. 

Men forbered deg og ri som om du er på bane. 

Hvordan er det når du galopperer henne på vanlig bane?

Det noe så kjedelig som respekt for hjelperne. Om hesten drar av gårde ute av kontroll så må du installere bremsen, så høyt  som du må. Jeg lærer alltid hestene mine å stoppe på lydsignal, så UANSETT situasjon vil de tenke stopp/brems ved det signalet. Dersom hesten tar ut på egenhånd på tur så stopper jeg, kjapt og brutalt om jeg må , vanligvis trenger jeg kun å bruke stoppsignal. Hesten får ikke ta bittet å stikke, det kan bli veldig farlig. Husk også, dersom du rir på trinsebitt, oppfordrer dette bittet hesten til å legge litt press på det, drar du i det, drar hesten i det, den kampen "vinner" hesten.  

• Liker 1

10 timer siden, Hanne&SiljanGutten skrev:

Hvilken rase er hun? Siden du skriver ponni antar jeg at det ikke er (x)traver? :)

Jeg aner virkelig ikke hvilken rase hun kan være.

IMG_2770.PNG

IMG_7889.PNG

13 timer siden, Kah skrev:

Hvordan er det når du galopperer henne på vanlig bane?

Der er hun veldig fin, går på tøylen og hører på alt jeg gjør :)

14 timer siden, Ponnirytterrr skrev:

Der er hun veldig fin, går på tøylen og hører på alt jeg gjør :)

Kanskje forsøke å trene litt på en strekke, kreve som på banen. Etter hvert kan du ta det ut i skogen? Ellers er jeg en av de som ikke synes man MÅ galoppere på tur.

• Liker 1