Jump to content
Sign in to follow this  
Megalodonen

2-årig hingst med "leke problemer"

Recommended Posts

Er bare nysgjerrig. Vi hadde en hingst på stallen som i fjor vinter slo skikkelig mot ei som skulle ta han inn fra luftegård. Han slo med forbeina høyt mot henne sånn ho måtte løpe ut i grøfta.

En gang jeg skulle gjøre det samme og så tegn til at han skulle begynne. Han snudde seg mot meg og gikk i ring rundt meg. Til slutt løfta han beina mot meg. Jeg skjønte såpass tidlig at noe skulle skje så jeg fikk plassert meg sånn han ikke gjorde skade. Han ble snill som et lam fra luftegård når han ble leid inn med hingstebitt. Akkurat som han "fikk noe" å jobbe med. 

Han har fremdeles noen av disse unotene hvor han skal leke med mennesker. Han har ikke luftegårds kompiser. 

Hvorfor gjør hingster dette? Og hva er den beste metoden for å få det til å opphøre? Jeg leste at å "snakke til dem" og bruke eventuelt pisk ikke nødvendigvis vil være en metode som fører frem. Leste at om en gir hesten arb. oppgave før det skjer vil dette være et bedre hjelpemiddel. Noen tanker? 

Hesten sier ifra om at den ikke er laga for å gå alene. Få ut lekebehov med andre hester, så er de greiere å oppdra.

• Liker 8

Eg hadde også blitt snill på hingstebitt. 

Hest, og unghest spesielt er ikkje laget for å oppdra seg sjølv. 

• Liker 1

Nytter ikke å gi hesten arbeidsoppgaver dersom den ikke har respekt for mennesket som håndterer den.
Først må det på plass.

Men det er klart, har den ikke andre lekekompiser enn mennesker, så prøver de seg som LisaFi sier.

• Liker 3