Jump to content
Liz

Kastrering og komplikasjoner.

Recommended Posts

Ja, både på egen hest og hester jeg behandler. Når man kastrerer skaper man arrvev, arrvev er mye mindre elastisk og når fascia ikke beveger seg normalt i ett område vil dette påvirke resten av kroppen. Noen har store problemer, andre små og noen har ikke problemer i det hele tatt. 

• Liker 1

Kom nettopp over dette innlegget hos The osteopathic Vet - Tom Beech sin fb side

"

How Two Organs Can Reduce Hindlimb Mobility And Affect Performance.

An excellent dissection video showing two important things on the right side of a horse's abdomen that can lead to right hind tension.

Firstly the large 30-40 litre caecum (part of the hind gut) and secondly the position of the right inguinal ring (related to "castration scar" tension following removal of the testicles).

The large fermentation vat that is the caecum takes up most of the right side of the back part of the abdomen. Its role is the digestion of fibre through its relationship with bacteria. Poor diet and other problems including mobility, dental issues, pain, stress can lead to a dysbiosis of the gut and or hind gut ulcers. This can result in a strong fascial strain on the right resulting in right hind tension and eventually issues with the joints of that limb.
So poor guts = reduced hind limb mobility = poor performance.

The external and internal inguinal rings are formed by the external and internal abdominal oblique muscles. As the veterinary video explains, these muscles and fascia covering them are innervated by the spinal nerves. Therefore any tension following a castration can lead to problems from that portion of the spine. In horses it is lumbars 1,2&3. 
In addition the local fascial connections of these muscles will restrict the pelvic bones especially the large iliums. These bones also make up part of the sacro-iliac joint.
So castration scar = reduced hindlimb mobility = poor performance.

Great video!"

• Liker 2

Dette var faktisk interessant. No har eg kun skumlest pga eg er på jobb, men er ikkje umulig at min faller inn under dette her altså 🤔

Jeg kom på en eller annen måte over en dansk fb gruppe om temaet og leste litt der en gang, og fikk inntrykk av at det er en veldig vanlig diagnose i Danmark, som behandles med et inngrep av veterinær - mens i Norge har jeg bare hørt om det fra alternative terapeuter. 

Her er fb gruppen, om noen er spesielt interesserte 😅 https://www.facebook.com/groups/639451089502460/ 

Synes jo det er litt mangel på kilder i artikkelen som er linket i hovedinnlegget når de skriver f eks at det antas at 80% av lumbalryggproblemer kommer av dette. Blir jo litt nyskjerrig på hvem som antar det og om det er noe evidens for det. Det kan jo være mange andre grunner til lumbalryggproblemer. Men det er kanskje en ting  som er verdt å sjekke opp hvis man har diffuse problemer som kan stemme med symptomene som er beskrevet, som man ikke finner annen årsak til.

Eg har iallfall lagt merke til at min har ein liten sånn oppoversnei på ryggen, i "korsryggområdet" men har liksom bare tenkt at det var sikkert bare sånn han er mtp alt vi har farta igjennom. 

Men er det noko sammenheng til kastreringen så skal eg iallefall sjekke opp i det 😊 får faktisk kiro på han i dag, så skal høre med ho om ho har hørt noko om det. 

1 time siden, stinej skrev:

Synes jo det er litt mangel på kilder i artikkelen som er linket i hovedinnlegget når de skriver f eks at det antas at 80% av lumbalryggproblemer kommer av dette. Blir jo litt nyskjerrig på hvem som antar det og om det er noe evidens for det. Det kan jo være mange andre grunner til lumbalryggproblemer. Men det er kanskje en ting  som er verdt å sjekke opp hvis man har diffuse problemer som kan stemme med symptomene som er beskrevet, som man ikke finner annen årsak til.

Det reagerte jeg på og, jeg vil tro at det er mye som kan ha blitt forværret eller forstyrret av krastraksjonsproblemer, men 80% av lumbalryggproblemer kommer av dette høres ut som noe noen har slengt ut av seg. Vi har gått samme skole og jeg kan se for meg at Janek har sagt noe slik, men det er jo så mye mer komplisert enn det. Jeg tror nok at mange valakker kan ha problemer med dette arret som sagt, men i de aller fleste tilfellene som en del av et større bilde. Lumbalregionen er veldig utsatt for det er jo det området som overfører kraften fra bakbeina og videre gjennom ryggen til framparten, og det er veldig mange ting som kan spille inn på dette. Det kan være alt fra feil bitt, til en låsning i nakken, til dårlig ventilering grunnet spent ribbekasse osv osv osv. 

11 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Eg har iallfall lagt merke til at min har ein liten sånn oppoversnei på ryggen, i "korsryggområdet" men har liksom bare tenkt at det var sikkert bare sånn han er mtp alt vi har farta igjennom. 

Men er det noko sammenheng til kastreringen så skal eg iallefall sjekke opp i det 😊 får faktisk kiro på han i dag, så skal høre med ho om ho har hørt noko om det. 

Hester som har karperygg har problemer med spenninger i musklene som drar korsryggen opp i denne formen. Det kan ha mange ulike årsaker, men kastraksjonsarret er kjekt å sjekke uansett. Overflatisk kan alle sjekke det selv. kjenn etter i arret, er det hardt, løst, kaldt, varmt. På min var det som om hele arret var trukket sammen i en kule, spent og hardt, med veiledning fra Ellen S lærte jeg teknikker for å jobbe med dette på egenhånd og etter et par ukers jobbing med bindevevet ble det løst og fint. Og jeg kjente stor forskjell i ridningen. Jeg vet også om flere hester som har fått behandling av veterinærosteopater som går innvendig og behandler arrvevet fra innsiden, det ser også ut til å ha god effekt. 

Eg fikk snakka med ho og ho hadde ikkje vert borti det type tilfelle før. Men etter litt knekk, tøy og bøy så forsvant den på min. Og heilt ærlig såg det ut som overlinja bedra seg og. Han måtte bare skyte litt rygg som ein katt/hund i strekk 🤭

Men absolutt ett tema for interesse dette her då 😊

Jeg er litt tvilende kjenner jeg. Av alle millioner hester som er kastrert (og hunder, katter etc), så skulle det vært et mye mer uttalt problem, og en betydelig stor prosent kastrater med problemer kontra intakte+hopper.

Så da lurer jeg på om det er tilfeldigheter?

I realiteten så er arrvevet overflatisk, i en tom pung som etterhvert trekker seg sammen. Muskler er ikke skåret igjennom, og det som er fjernet ligger utenpå kroppen. 

Skjønner ikke at det er noe å tvile på engang, jeg. 

Kastrering er et forholdsvis enkelt inngrep, men det er fremdeles et inngrep. Kvaliteten på inngrepene varierer gjerne stort, kombinert med at hver kropp reagerer ulikt på inngrepet, og hver kropp ER også ulik siden ingen har eksakt like forutsetninger. 

En liten betennelse som ikke er stor nok til å oppdages kan være nok til å kludre til tilhelingsprosessen. Og vev har den fantastiske egenskapen at det kan gro både for fort, for sakte, for mye, for lite, og på feil sted. 

Jeg har forøvrig selv en dustete tilstand som gjør at arrvevet har adhd, går på speed og er overachieving så det holder, med det resultat at jeg får voldsomme arr av småting. Jeg merker godt at de største påvirker det som også er under huden, selvom muskler ikke har blitt brutt. 

@julnil merker jeg er litt motsatt av deg der. Selv tenker jeg at det nesten er naivt å tro at fjerning av kroppsdeler og inngrep, ikke skal ha noen som helst konsekvens. 

• Liker 2

9 timer siden, julnil skrev:

Jeg er litt tvilende kjenner jeg. Av alle millioner hester som er kastrert (og hunder, katter etc), så skulle det vært et mye mer uttalt problem, og en betydelig stor prosent kastrater med problemer kontra intakte+hopper.

Så da lurer jeg på om det er tilfeldigheter?

I realiteten så er arrvevet overflatisk, i en tom pung som etterhvert trekker seg sammen. Muskler er ikke skåret igjennom, og det som er fjernet ligger utenpå kroppen. 

Du skjærer gjennom fascia, bindevev. Det omslutter absolutt alt i kroppen, og alt henger sammen. Når du får arrvev er det på det beste 80% av elastisiteten det hadde før arrvevet oppstod,  dette arrvevet er i fasciaen og vil påvirke resten av bindevevet i kroppen. Hvor mye, er individuelt, men det påvirker. Forskningen som gjøres innen fascia i disse dager er ekstremt interessant  med tanke på neurologiske tilstander og sykdommer man aldri har funnet årsak eller behandling til. Det irriterer meg grønn at jeg ikke har råd til å reise til USA på kongress med dette tema i høst. 

• Liker 2

Har hatt noen operasjoner selv, den største gjennom magen ved fjerning av organ, brystreduksjon, en annen mellomstor og en liten. Kan ikke si jeg kjenner noen som helst negative effekter what so ever ved verken arrvev, at muskler har vært delt, at nytt vev må fylle opp tomrom etter fjerning av organ. Nada...

Det får meg dermed til å være noe skeptisk til at det er mer regelen enn unntaket på problemer med arrvev etter kastrering

Vi er ikke hester heller, og din egen erfaring med at det har gått bra er jo veldig bra for deg. Ser man på hester som har gjennomgått operasjon i buken for eksempel,  er det ytterst få (om noen) som kommer tilbake til der de var før operasjon. Jeg har det også fint når jeg står, går og rir selv. Jeg har haltet i et halvt år ca og merker personlig lite til det. Dog hadde jeg gått til noen som hadde startet å poke borti muskulatur og jobbet med bindevevsmobilisering skal du se jeg hadde nok funnet både det ene og det andre problemet i kroppen min. Men vi mennesker er flinke til å finne andre løsninger og ordne oss rundt problemene. Hestene er litt mer fysiske av seg, og som det vel og stod i den ene artikkelen der, de største problemene kommer etter 6-7 år? fordi man ikke oppdager problemet før det virkelig er et stort problem. Fjerning av organer vil påvirke kroppen, enten du kjenner det eller ei.  At alle som kastreres får problemer har vel heller ingen sagt, men at det er en viss risiko for at det blir trøblete arrvev, det er det. 

• Liker 3

Da har du nok vært ekstremt heldig Julnil. Jeg merker ikke mine arr i det daglige, men de merkes godt når jeg gjør,

eller prøver å gjøre, noe veldig atletisk. Og vi ønsker jo at hesten skal gjøre atletiske ting: samle seg, strekke seg, bøye seg. 

Mennesker klarer stort sett dagliglivet sitt helt greit med en del begrensninger i kroppen sin. Hester som tusler rundt på beite og på tur også. Men om man ønsker at hesten skal prestere kan det hende at den trenger litt hjelp til å løsne på spenninger i blant annet arrvev. Er ganske sikker på at de fleste mennesker som lever av sin atletiske evne, får en del hjelp til sånt. Selv om akkurat kastrasjonsarr nok er ganske uvanlig på mennesker 😛

• Liker 3

Etter 4 operasjoner i ankelen merker jeg stort sett arrene og problemer rundt det hver gang jeg beveger foten... så jeg har null problem med å skjønne at det kan gi hester problemer på ett så utsatt område som mellom bakben.

Vi gror tydeligvis godt her nord, må være de lange solfylte nettene 😂

Min mann har hatt 2 lyskebrokkoperasjoner (er vel det nærmeste man kommer et kastreringsarr til sammenligning❓), heller ikke han merker en døyt, og dette er en mann som har kroppen i tidvis hard bruk både på jobb og hjemme.

3 timer siden, julnil skrev:

Vi gror tydeligvis godt her nord, må være de lange solfylte nettene 😂

Min mann har hatt 2 lyskebrokkoperasjoner (er vel det nærmeste man kommer et kastreringsarr til sammenligning❓), heller ikke han merker en døyt, og dette er en mann som har kroppen i tidvis hard bruk både på jobb og hjemme.

Kan være det. 

At jevnlig bevegelse og belastning, øker bevegelighet? 

Antar mannen din beveget seg før han skulle, sånn oppskriftsmessig? 

Takk for alle svar. Spurte dyrlegen om dette, men de hadde aldri vært borti slike komplikasjoner. Skal ha behandler på ponnien min. Spent på hva hun sier. 

10 hours ago, Siv said:

Kan være det. 

Men kastrerte hester skal vel  også mosjoneres og bevege seg en del etterpå, ihvertfall de som kastreres åpent?

8 timer siden, Liz skrev:

Takk for alle svar. Spurte dyrlegen om dette, men de hadde aldri vært borti slike komplikasjoner. Skal ha behandler på ponnien min. Spent på hva hun sier. 

Fått kastrert 2 hester, og var ikke nevnt som en komplikasjon (eller ble en komplikasjon)

18 timer siden, Siv skrev:

Kan være det. 

Brokk skal vente en del uker, så det får dannet seg arrvev over nettingen, så brokket lukkes

8 timer siden, Eva skrev:

Men kastrerte hester skal vel  også mosjoneres og bevege seg en del etterpå, ihvertfall de som kastreres åpent?

Mine to var rett i mosjon ja, daglig