Jump to content
Sign in to follow this  
smaaen

Strømapparat

Recommended Posts

Jeg har et strømapparat som plutselig har sluttet å fungere. Den henger på veggen i stallen, i kontakt og blinker rødt i stedet for grønt. Aner ikke hvor gammelt det er og finner ingen bruksanvisning som gir meg noe info om hva jeg kan gjøre med det for å prøve å få ordnet det. Har en fjasehingst som har lært seg å løfte opp gjerdestolper og tråder for å gå ut, så han er innesperret i boks.  Noen som har noen idé om hva jeg kan gjøre? Fikk tips om at det kunne være gjordingen, men den har jo vært lik de siste 2-3 årene såvidt jeg vet. 

Ville sjekket jordingen, ja. 

Eldre strømapparater har vel egentlig bare én feilopplysningsfunksjon, og denne går stort sett på jording. 

Årsaken kan være feil i selve jordingen, eller også i apparatet. Har det vært overspenning(eks lynnedslag), ødelegger dette gjerne jordingen på apparatet. 

Har du mulighet til å koble til et annet apparat på eksisterende kabler? 

Kanskje, gutta har tatt med seg det de fant av batterigjerdeapparater, men mener jeg så ett de overså, kan eventuelt prøve med det, om jeg finner ut av det. Jeg søkte litt på tyskfeilretting og de snakket også mest om jording og om det ble veldig tørt måtte man helle på vann der jordingen var. Den som er koblet til her står jo ned i bakken, aner ikke hvor langt ned og den stikker opp ca 2 cm. 

Er jo tordenvær her annenhver dag, men har aldri opplevd at det har slått ned her, men jeg var ikke hjemme da det sluttet å fungere så kan jo ha vært noe tidligere i sommer. 

Det kan være selve apparatet har gått duken, men ville jeg forsøkt å helle vann på jordspydet et par ganger om dagen, og byttet ledninger. Kan være metallet inne i ledningen har blitt ødelagt eller slitt :) 

Eventuelt koble er annen apparat på nåværende ledninger for å se om det løser feilen, men det er ikke så lett hvis man ikke har noe å erstatte med :P 

Apparatet lyser, men rødt istedet for grønt. Så det funker jo, men gir feilmelding. Har prøvd å hive vann på jordspydet en gang idag. Skal prøve igjen med litt mer. Det batteriet vi har har bare to løse ender så vet ikke helt hvordan jeg kan teste med det.