Jump to content
Sign in to follow this  
Nina&Ida

Lasting

Recommended Posts

Hvilken side i hengeren laster dere hesten på når dere kun skal ha med én hest? Jeg har alltid lastet på venstre side da det er det jeg har blitt lært opp til. Men nylig tok jeg lastesikringskurset og da mente de at hesten burde stå på høyre side. Så hva gjør dere og hvorfor?

Høyre. Hvis punktering/velt er det mindre sjanse for å skade andre hvis det velter mot grøfta. Ansvarsmessig helt klart lurest. 

• Liker 1

Venstre for det er mindre sjans for at hengeren skal velte om man kommer for langt utpå kanten/ i grøfta. 

men samtidig står den jo tryggere på høyre om man blir kjørt på i en møteulykke. Og om man velter i grøfta er det vel bedre å lande på en vegg enn en skillevegg.

Tror kanskje ikke det har så mye å si 😅

Han argumenterte for at det er tryggere for møtende trafikk ved en eventuell ulykke og det er jo et veldig godt poeng. Så tror nok jeg vil sette hesten på høyre side heretter ja 😊

Hmm, alltid lastet på venstre side, det har jo vært «regelen» før? 

Aldri helt tenkt over det, men det gir jo mening at det er bedre på høyre side...

Har også brukt venstre side, med tanke på det med at det da blir mindre sjanse for at hengeren velter om man havner for langt ut mot kanten. Skjer kanskje oftere enn kollisjon fra motsatt kjørebane? Kanskje man burde se an ut fra hva slags veier man kjører på? På smale veier med bratt asfaltkant best på venstre typ? Ikke at man kan stoppe og laste om hver gang man kjører på en annen slags vei, da. 😜

Har han på venstre aleine pga vi er meir på smale veier enn breie. Og skulle eg vere uheldig og komme for langt ut så har eg vekta inne på veien. Kunne sikkert like greit hatt han på høgre om det ikkje hadde vert for det. 

Trur han hadde vert lettere å laste av og på aleine om eg hadde han på høgre faktisk 🙈 han er mest vant å stå der. 

Man kan jo ikke drive og kjøre utafor kanten på smalveier uansett, hvis det blir trangt må jo farten ned og kontrollen i høyrespeilet opp. Evt stoppe og rygge..

Har inntrykk av at de som helst vil ha hesten på venstre side er mest opptatt av hesten sin sikkerhet.  

Som jeg ser det er det på kanten nok fra før av å kjøre rundt med en så skjevlasta henger (hadde du kjørt med annen last på bare ei side av akslingen sånn hadde du aldri fått kjøre videre om du ble stoppa i teknisk..) - og problemene kan bli virkelig store om det skjer noe, du er den som har mista kontrollen, og du skulle skade andre på noe vis. Så risikomessig og forsikringsmessig tar vi i mine øyne allerede en ganske stor risiko med å kjøre med tung last, høyt tyngdepunkt, dårlig sikring (ingen stropper) - og på toppen av det last på bare ei side av hengeren. 

Jeg prioriterer i alle fall sånn at jeg skal komme ut av det med førerkort i behold hvis det skulle skje noe. Så får hesten være andreprioritet. Å selv kjøre hengeren i grøfta ser jeg ikke på som noen option, med mindre det er for å unngå verre hendelser (påkjørsel av mennesker etc). 

Edited by LisaFi

I sommermånedene i Lofoten er det galematias på veiene, med bobiler som tror de har betalt dobbel veiavgift..

innimellom så må man komme seg raskt utpå veiskuldra, og da foretrekker jeg tyngden over venstre hjulpar. Asti står alltid der, både når hun kjører alene og om Monty er med.

Har også på venstre side, og har alltid hatt det av nevnte grunner over her.

Ja man skal kjøre som Lisa nevner, men likevel må man også være forberedt på julies scenario. Det gjelder flere plasser enn Lofoten, og man trenger ikke snakke om høy fart ol for at behovet for å legge seg ut er der. Det kan likegodt være i tilnærmet stillstand ved møtende trafikk. 

Føler selv meg tryggest med hest på venstre side de gangene jeg kjører med en hest.