Jump to content
Sign in to follow this  
AstridN

Bevare man

Recommended Posts

Ser at den flotte manen til dølahesten har blitt litt kortere og tynnere i sommer, regner med at han klør seg mot trær osv. og sliter det av på den måten. Ser at folk anbefaler fletter for å bevare manen - men vil ikke håret bli slitt av ved kløing uansett? Ikke like mye? Han må jo i så fall ha løse fletter som henger ned for å kunne riste bort insekter. 

Hva gjør dere for å beholde lang og tykk man? 

Sprayer med fluespray og gnir no-rub nedi on de klør 🤷‍♀️ har også gitt opp 😅 

• Haha 2

Har forresten den som jeg aldri husker hva heter men som @Hrimbakur alltid anbefaler, dersom jeg ser hesten klør seg eller tegn til å ha klødd seg. Men jeg har innsett at jeg har en hest med fjon til man...

Får nok ikke gjort stort mer enn å bruke mye showshine, børste med vanlig kost, og evt dele mana. Døler med mye man klør ofte pga varmen i seg sjøl under der, og fletter kan sånn sett hjelpe godt.

Prøv ei sånn spansk flette i stedet for mange mindre 😊

27 minutter siden, Matilde B. skrev:

Får nok ikke gjort stort mer enn å bruke mye showshine, børste med vanlig kost, og evt dele mana. Døler med mye man klør ofte pga varmen i seg sjøl under der, og fletter kan sånn sett hjelpe godt.

Prøv ei sånn spansk flette i stedet for mange mindre 😊

Aha! Vi har liksom tenkt at han trengte manen som beskyttelse mot insektene, men kanskje det bare gjør vondt verre...? I så fall er én stor flette et godt alternativ, ja! 

Edited by AstridN

Husk at fletter også kan klø i seg selv. Hilsen en med langt hår som nesten daglig har det i flette. Er fletten i tillegg stram og håret litt fett resulterer det veldig fort i hodepine. Jeg vet mange har god effekt av fletting altså, bare litt å ha med i beregningen. 

• Liker 1

1 time siden, Elisabeth E skrev:

Horsol..?

benzyl benzoate var det. 

• Liker 1

Fletter funker dårlig på mi, syns det kjosser seg fort.  Masse showshine har vært det beste, og gre igjennom med hendene med jevne mellomrom. Fletter alltid spansk flette når vi rir, siden manen ellers tuster til alt av tøyler😜

IMG_20190718_185231.jpg

• Liker 1

Har gitt opp, min døl hadde noe som så lovende ut før sommeren...

Nå har han to tufser. Har sprayet med fluespray, og lindret eventuell kløe, men that's about it. Hvis jeg fletter, river han ut hele fletter av gangen hah.

• Liker 1

5 timer siden, smaaen skrev:

Jeg har gitt opp :ninja:

Sjæl... Dog, i år har ikke noe av manen gått med faktisk, men i fjor på beitet var halve borte i løpet av kort tid. Hører folk skryter av sweet oil, uten at jeg har noe erfaring med den selv.

Akkurat nå, Ninahei skrev:

Sjæl... Dog, i år har ikke noe av manen gått med faktisk, men i fjor på beitet var halve borte i løpet av kort tid. Hører folk skryter av sweet oil, uten at jeg har noe erfaring med den selv.

den funka ikke noe bedre enn noe annet her. men holdt ikke så lenge da flasken knuste og jeg orket ikke bruke bøtta jeg reddet mesteparten i 😛 

• Haha 1

Dekken fjerner man mer effektivt enn kløe da. 

Min klødde av ALL man og lugg i fjor. Ståman på islandahest.. sexy 🙄

Kløende hest får ikke gnidd av mana med dekken på nei. 

Har i alle fall aldri fått dokost man av dekkenbruk.

Men er avhengig av mye showshine og jevnlig greing for at det ikke tover seg og "røyter" bort.

• Liker 1

Selve dekkenet gnager jo masse på mana, uansett type og pris 😛

Showshine, insektspray og børsting hjalp her. Prøvde fletter. Det var en DÅRLIG idé. Endte med at han klødde av seg en hel flette, og ikke bare hår «her og der» 😭😭 

46 minutter siden, Issa skrev:

Selve dekkenet gnager jo masse på mana, uansett type og pris 😛

Da har vi ulike erfaringer der, aldri opplevd man som gnages vekk av eksemdekken. :)

Hverken boett eller 199 fra biltema 😎

Blir friksjon under eksemdekken, selv om det ikke direkte gnager. Pluss at mana tover seg under der, så man må gre det oftere. Og det igjen sliter på håret. Min har halvvert hårmanken sin pga dette :/ Selv om jeg er så forsiktig som jeg kan og bruker showsheen osv, osv. Over tid «gnager» dekken også. 

Heldigvis for ståman 🤭

Men både lugg og hale blir alltid tynt og pistrete på sommern uten heilt grunnlag.... Halen har itillegg stått på menyen til åringen i år. Så står sikkert under samme plaga som alle. Har gitt opp å styre med det, er som det er, blir stelt omtrent daglig og dilla og dulla med. 

Ser det veldig godt på importhesten min. Stor flott man da han kom, betraktelig tynnere etter en sommer med  dekken. På våren igjen hadde han ti cm tuster i hele midtskillet som jo var utgrodd hår fra høsten. Sliter i tuppene og. 

En kortere man slites vel mindre på. 

Men er alternativet at de klør av manen er jo selvsagt dekken eneste tiltak. Min som klødde av hele  hårprakten har ikke eksem og klødde av seg alt på vinteren på utegang så gud vet hva han har drevet med. Ikke no hårprakt å skryte av på han uansett stakkars

Joda, dekken sliter mer på manen enn nakenhest, og håret blir jo "flatt".

Men jeg har i alle fall aldri hatt dekkenhest som får "gnikkeman/dokostman/pønkesveis".

Men flatt, litt tynnere hår - joda.

Foretrekker forøvrig sistnevnte kontra "dårlig stelt fjordingsveis".

• Liker 1

Hos oss ble det klipt ståman til slutt. B sin man var så ujevn også. Pistrete i ett område og så tykk at hun klødde av varme i andre områder. Lettere å stelle og mindre kløete nå.