Jump to content
Sign in to follow this  
Megalodonen

Vanskelig forrytter situasjon

Recommended Posts

Hei 

Som tidligere skrevet her inne rir jeg en traver som jeg har blitt vanvittig glad i. Han er snill som dagen lang, arbeidsjern uten like og veldig lettlært når man rir dressur. problemet er følgende: 

Han har vært syk i en lengre periode (5-7 uker) hvor han har blitt sprøytet, stått mye ute, gått i walker og jeg har utenom dette ridd han masse på tur i bakker, ulent terreng og bygd han opp i ryggen. veterinæren var ganske forbauset over at han var haltfri ved siste konsultasjon. Etter dette har det gått gradvis oppover med trening. Siden jeg har vært på alle konsultasjonene med veterinær uten at eier har vært til stede har jeg vært den som har videreformidlet beskjeder til eier. Blant annet hvordan vet. anbefalte at hesten trente og at jeg fortsatte å ri i skogen/bakker. Sist uke ringte jeg for å høre fra eieren hvordan hesten hadde vært på første intervalløkt. Fikk høre at han var udugelig, gikk bare over i galopp og at han var helt forferdelig/stri å kjøre med. Ho hadde derfor tatt hesten i bakken (trav), spylt av han og satt han inn i boksen uten noe form for bandasjer eller tepper på ryggen. 

Dagen etter var hesten øm som fy. Han greide nesten ikke å gå nedover i bakken, dro seg med forbeina oppover bakken og var generelt helt forferdelig å sitte på. Han ville ikke trene. Han var ganske sløv/trøtt i blikket/kroppen. Når jeg da sa dette til eier så sa personen følgende "det kan han skylde på seg selv sånn som han holder på". 

Hesten har gått løp uten at eier har visst at han har hatt krysslammelser (han får det nesten hele tiden). Jeg har flere ganger sagt til eieren at hesten ikke er "ren" men har fått nei tilbake. Da hesten fikk startnekt måtte veterinær tilkalles og det viste seg at jeg hadde rett. Hesten har gjentagende episoder med krysslammelser samt har i lengre periode gått feil slik at han har vært utgangshalt. 

Jeg ble kjempe bekymret for hesten så jeg ringte veterinæren og fortalte om hesten. Uten å snakke med eier fordi eieren ikke vil høre/ikke tar meg seriøst. Dette var kun over tlf og det kostet INGEN penger. Jeg sendte eier en melding om dette men fikk aldri svar. 

Jeg ble da fortalt av ei annen at eieren hadde prøvd å fortelle meg at hesten kun var øm men "det gikk inn et øre og ut et annet øre" hos meg. Eier er tydeligvis kjempe irritert over at jeg snakket med veterinæren. 

Alt jeg vil er at hesten trives og har det best mulig etter forholdene på stallen den står på. jeg vil at hesten skal være frisk og at eieren skal lykkes med hesten. Men jeg vet ikke om jeg orker å ha en hest som kommer til å forfalle og bli syk igjen. Jeg sliter veldig med dette for jeg er avhengig av at forrytter og eier har en forståelse for hverandre og har et samarbeid. 

Jeg har enda ikke prøvd å fortelle eieren at jeg ønsker et bedre samarbeid mellom oss to. Jeg vet heller ikke helt ærlig om det vil gå inn hos personen. Jeg vet at tilbakemeldinger kan eieren fort bli sinna/sur over og stenge ute den personen som sier i fra. Hva ville dere gjort i min situasjon? 

Helt ærlig? Hvis du ikke får kjøpt den ville jeg slutta. :(  Du får ikke endret på hesteeieren uansett. 

• Liker 6
  • Trist 2

Enig med @LisaFi    Det er dessverre litt av problemet med å være forrytter og årsaken til at sist jeg forsøkte holdt jeg ut i 1,5 mnd før jeg bestemte meg for å kjøpe egen hest igjen. Ikke fordi eier var slem eller utnyttet hesten, men fordi jeg ville ha kontroll over treningsregime osv. Det er veldig vanskelig å være forrytter når man ikke er helt på nett med eier, og det er eier som har siste ord. Finn heller en hest og eier du kan samarbeide med og der dere er mer enige i hva som bør og skal gjøres med hesten. 

Prøv og ta den samtalen face to face og se hvilke reaksjoner du får. Kan du leve med det så fortsett ellers slutt. Er egentlig ikke så mange valg du har, enten fortsette, eller kjøpe hesten, eller slutte og finne en annen. Er dessverre ulempen med og ikke eie selv. 

• Liker 1

20 timer siden, LisaFi skrev:

Helt ærlig? Hvis du ikke får kjøpt den ville jeg slutta. :(  Du får ikke endret på hesteeieren uansett. 

Den vil nok ikke selges da eieren mener den er fremdeles frisk og god nok til å fremdeles vinne løp... 

20 timer siden, smaaen skrev:

Enig med @LisaFi    Det er dessverre litt av problemet med å være forrytter og årsaken til at sist jeg forsøkte holdt jeg ut i 1,5 mnd før jeg bestemte meg for å kjøpe egen hest igjen. Ikke fordi eier var slem eller utnyttet hesten, men fordi jeg ville ha kontroll over treningsregime osv. Det er veldig vanskelig å være forrytter når man ikke er helt på nett med eier, og det er eier som har siste ord. Finn heller en hest og eier du kan samarbeide med og der dere er mer enige i hva som bør og skal gjøres med hesten. 

Helt enig. Vi har hatt et veldig ok samarbeid mtp på trening. Jeg får gjøre akkurat som jeg vil. Men når jeg selv opplever at hesten ikke er som den skal (eier rir ikke selv da eier har vært syk en gang i tiden) og mener at noen bør ta en titt på den, så er ikke jeg kyndig/dyktig nok til å vite noe. Selv om det har vist seg å være riktig noen ganger. Så er vel egentlig det generelle hesteholdet som er problemet. 

18 timer siden, ME&FB skrev:

Prøv og ta den samtalen face to face og se hvilke reaksjoner du får. Kan du leve med det så fortsett ellers slutt. Er egentlig ikke så mange valg du har, enten fortsette, eller kjøpe hesten, eller slutte og finne en annen. Er dessverre ulempen med og ikke eie selv. 

Jepp skal ta en prat med eier neste søndag og se hvordan eieren reagerer. Så får vi se hvordan den samtalen går. Er det ingen forståelse så er nok det beste å slutte. Det er kjedelig å bruke så mye tid på hesten (utøve det som er avtalen) for at hesten skal fungere når den hele tiden blir dårlig igjen av andre ting. 

• Liker 1

Ja, det der hørtes ikke noe ålreit ut. Flott at du står på for hesten, men det hjelper jo dessverre ikke når eieren gjør stikk motsatt, og vedkommende kan i prinsipp gjøre som h*n vil med sin egen hest..  Du finner sikkert en frisk hest som du kan kose deg med å være fôrrytter for hvis ikke det er aktuelt å få egen hest. 

12 timer siden, stinej skrev:

Ja, det der hørtes ikke noe ålreit ut. Flott at du står på for hesten, men det hjelper jo dessverre ikke når eieren gjør stikk motsatt, og vedkommende kan i prinsipp gjøre som h*n vil med sin egen hest..  Du finner sikkert en frisk hest som du kan kose deg med å være fôrrytter for hvis ikke det er aktuelt å få egen hest. 

Nei. Veldig spesiell situasjon. Har hatt 3 hester på fór og aldri opplevd dette. Man må stå på for hesten. De kan jo ikke si i fra når de har det vondt :) 

Høres ikke kjekt ut. Dessverre investerer man litt for mange følelser i forhester, til syvende å sist har man ikke noe å si. 

Du kan alltids prøve å kjøpe hesten, men jeg ville være forberedt på at eier takker nei til det. 

Du kan jo alltids se deg om etter en egen ?

Jeg har dessverre ikke tid til egen hest akkurat nå. Så kun hestepasser eller halvfor som er aktuelt. 

Jeg prøvde å snakke med eier i dag igjen. Fikk følelse av at eier forstod men så går eier bak ryggen igjen og sier til andre at «jeg skjønner ikke hva ho stresser med». Så gir eier tid frem til jeg skal på ferie. Skjer det ingenting så får eier klare seg selv. Legger ved bilde av gulerøtter osv eier forer med. Sånn dere forstår hvorfor jeg bryr meg så mye 😂

6B3E5B94-57F5-4513-BD39-54495E88C5FE.jpeg

• OMG 2

Æsj de der gulerøttene hadde jeg kasta på møkkahaugen 😱 

• Liker 1

29 minutter siden, ME&FB skrev:

For LENGE siden 😬😅 

• Liker 2

2 timer siden, ME&FB skrev:

Jeg vet 😂 men eieren mener det er helt ok å gi dette. Så det er ikke noe håp å få eieren til å forstå at jeg er bekymra for hesten/treninga 🙄

Appelsiner og mandariner?

og hva er det hvite, dette ligger å bader oppi?

Oi, det var jo også litt i overkant med sukkerholdig frukt til en hest som sliter med krysslammelser. 😳

13 timer siden, julnil skrev:

Appelsiner og mandariner?

og hva er det hvite, dette ligger å bader oppi?

Appelsiner og mandariner ja. Det hvite er mest sannsynlig mugg eller noe pga frukten blir dårlig og bader i gammelt vann.

• Hææ 2

4 timer siden, stinej skrev:

Oi, det var jo også litt i overkant med sukkerholdig frukt til en hest som sliter med krysslammelser. 😳

Ehm tell me about it 😱 Helt krise...! 

6 timer siden, Megalodonen skrev:

Appelsiner og mandariner ja. Det hvite er mest sannsynlig mugg eller noe pga frukten blir dårlig og bader i gammelt vann.

Skal det egentlig være noe betfiber el.l? 

7 timer siden, Megalodonen skrev:

Er ikke gjær etter feks yea-sacc da? 

Uansett veldig useriøst å fôre med sånt 😳

14 timer siden, ME&FB skrev:

Skal det egentlig være noe betfiber el.l? 

Dette er kun vann og frukt

28 minutter siden, Anananas skrev:

Vann? Ser ut som spy.

Vanskelig å forstå ja. Men den frukten ligger kun i vann i den bøtta 😊 Hestene syns sikkert det er grisedigg å spise ......

• Hææ 1

Oppdatering: ny hendelse. Jeg slutter med hesten om 2 og en halv uke. 

Så om noen ønsker en forrytter til dressur/tur i Oslo så er dere velkomne til å sende meg melding 😂

• Liker 7