Jump to content
Jarpur

Hvitt pass

Recommended Posts

Heisann :D 

Jeg har en islandsvallak på 12 år som jeg gjerne skulle hatt pass til, da han ikke har det. Problemet er at han har INGEN papirer, vi vet kun at han ble født i 2007 og at han kommer fra Beitostølen. Alle tidligere eiere har etterlyst papirene, men de er forsvunnet, og han har heller aldri blitt registrert. Er det da mulig å skaffe seg hvitt pass til han? Jeg drømmer om å ta utdanning utenfor Norge, og da må jeg jo ha pass til han...

Hvitt pass får du via Norsk Hestesenter (Starum).  :)  da som «hvilken som helst blandingshest» selv om du vet han er islandshest.

Vi har en renraset kaldblodshest med samme problematikk, der er stamme kjent, men ikke godkjent. Derfor hvitt pass.

2 timer siden, Jarpur skrev:

Heisann :D 

Jeg har en islandsvallak på 12 år som jeg gjerne skulle hatt pass til, da han ikke har det. Problemet er at han har INGEN papirer, vi vet kun at han ble født i 2007 og at han kommer fra Beitostølen. Alle tidligere eiere har etterlyst papirene, men de er forsvunnet, og han har heller aldri blitt registrert. Er det da mulig å skaffe seg hvitt pass til han? Jeg drømmer om å ta utdanning utenfor Norge, og da må jeg jo ha pass til han...

Jeg hadde prøvd å kontakta stambok kontoret for å høre om det er mulig å sjekke dna.. mulig det ikke går an siden du ikke vet foreldre, men vet det går an å sjekke dersom foreldre er kjent men ikke har papirer

Står han ikke i worldfengur? Kommer jo relativt langt med bare fornavn, ca farge og fødselsår. Deretter er det bare å høre med Stambokkontoret. Hvis han ikke er registrert, og du ikke skal konkurrere med han, spørs det om det er bryet verdt, da kan du som nevnt heller får hvitt pass. Han blir jo verdt mer som islandshest om han har papirer men.. 

• Liker 1

Er han ikke microchippa?? Enkelt å finne han i worldfengur hvis man scanner han :)

Edited by elise
  • Liker 1

Låner denne litt :). Nye ponnien har ikke papirer. Må derfor ordne alt til ham. Har ingen info om verken mor eller far. Vet bare at han skal være 12 år, og blanding av islands og welsh. Holder dette for å få pass? Mor og far reg ukjent?

4 minutter siden, MarteJ skrev:

Låner denne litt :). Nye ponnien har ikke papirer. Må derfor ordne alt til ham. Har ingen info om verken mor eller far. Vet bare at han skal være 12 år, og blanding av islands og welsh. Holder dette for å få pass? Mor og far reg ukjent?

Ja, skal holde det. 

• Takk 1

1 hour ago, MarteJ said:

Jada, det er jo krav fra norsk lov om at alle hester skal ha pass, så ingen kan nektes pass. Jeg hadde bare ca alder og navn og farge på min gamle ponni, null problem å registrere. 

Sånn tips når det er hester under 150cm er å bruke Npa som stambok, som ihvertfall jeg syntes gikk mye raskere enn Starum! Med mindre starum har blitt flinkere i det siste da 😛

• Takk 1

1 time siden, Eva skrev:

Jada, det er jo krav fra norsk lov om at alle hester skal ha pass, så ingen kan nektes pass. Jeg hadde bare ca alder og navn og farge på min gamle ponni, null problem å registrere. 

Sånn tips når det er hester under 150cm er å bruke Npa som stambok, som ihvertfall jeg syntes gikk mye raskere enn Starum! Med mindre starum har blitt flinkere i det siste da 😛

Da sjekker jeg med NPA 😊. Han er langt under 150. Må den måles? Får gå inn på sidene for å se hva som kreves. Har så langt bare hatt hester med papirene i orden. Første gang jeg må fikse selv 😊

19 minutes ago, LisaFi said:

Hvis du skal registrere den som ponni må den nok måles vil jeg tro!

26 minutes ago, MarteJ said:

Da sjekker jeg med NPA 😊. Han er langt under 150. Må den måles? Får gå inn på sidene for å se hva som kreves. Har så langt bare hatt hester med papirene i orden. Første gang jeg må fikse selv 😊

Neida, der er bare rytterforbundet som er interessert i måling. Skal du ponnimåle for å starte ponnistevner er det noe annet, da ordnes det i forbindelse med registrering i nryf. Hadde ikke noe måling på min da jeg registrerte i Npa og han var maxet 1er :P

• Liker 1

3 timer siden, MarteJ skrev:

Trenger ikke å kjenne til foreldre, de blir uansett ikke registrert når hesten får hvitt pass. Min er resultatet av en tjuvparring mellom welsh og sportsponni, med kjente foreldre med disse er ikke registrert i passet. 

• Liker 1