Jump to content
Sign in to follow this  
Issa

Grovfôr 2019

Recommended Posts

Bra mengde i år vel? 

Men ser prisene ligger fortsatt på 4-6 kr.. Håper de å få solgt til folk som er helt tomme, eller er dette det nye vi har å forholde oss til? 😬

Argh. Håper det jevner seg ut når det blir litt mer konkurranse 😭 

6,25 er vanlig pris her, og har vært det i mange år.

Jeg har fast leverandør, og er prioritert med mine 5 tonn tørrhøy årlig. 

Er aldri usikker på hva 31.250 kr av feriepengene våre skal gå til 😂

Vil vel kanskje tro det jevner seg noe ut når alt er på markedet. Det er vel endel som venter på analyser og sånt enda. Burde bli nok til alle i år, vel. I alle fall hvis andreslåtten også blir bra. 

Vi har visst fått skaffet høy til å holde våre hester til november neste år, så da kan man senke skuldrene litt etter fjoråret. Heldigvis er høyprisene lenger sør på kontinentet litt annerledes og det er rundt 1kr kiloen der. Ikke veldig lik størrelse på ballene da, så noen mer noen mindre. 30 euro stk for rundt 320kg rundballer. 

I fjor fikk vi 21 baller på 1. slåtta, kontra 74 i år. Normalt ligger det på rundt 70. Veldig bra! Vi er fornøyd selv om de er litt våte. 

Hersjer og lager høy av restene som ligger på markene i år ☺️ Vurderer å få kjøpt litt tørrhøy å ha i bakhånd just in case uansett, kjekt å ha dersom behovet skulle melde seg.

Prisene vil nok dessverre ligge høyt til evnt. markedet jevner seg ut og folk får mer konkurranse, da vil de nok måtte prise noe lavere for å få solgt. Tipper jeg, men man vet jo aldri.. Glad vi får høyensilage til 2,50 kr/kg inkl. mva på stallen, kjenner jeg 😅 Håper årets blir bra bare. Heller for svakt enn for kraftig, lettere å supplere med kraftfôr enn å få et grovfôr som er så kraftig at jeg må skaffe mitt eget.

Og jeg trenger heldigvis ikke høy for uti september så .. men har allerede bestilt så kanskje han har satt prisen allerede :lol: Håper også det blir bra. Kvaliteten blir nok bedre enn i fjor, jeg har foret på alt fra kort kutt med stein i (og passe næringsfattig) til laaange rare strå med mye næring. Alt fra samme jorde. Men de slapp å sulte da. 

Jeg har også holdt av uten å høre om pris. 🤪😜 Men han pleier være real, da. For min del er analysen mer spenningsmoment enn prisen. 

Lurer på å kjøpe inn litt tørrhøy også. Hadde det første året, og av en eller annen grunn mugner det på låven vår. 😟 Antakelig for høy luftfuktighet deler av året, Det er en sånn luftig låve med enkeltpanel sånn at det lufter gjennom, så luftfuktigheten inne blir jo som ute. Og på ett eller annet tidspunkt fikk alt tørrhøyet svarte muggprikker på det ytterste laget, altså det som var ut mot luft. Inni ballene var det helt fint, og de som lå under/bak andre baller var helt fint. Så lurer på å eksperimentere litt med noen få baller, og å pakke de inn i f eks fiberduk sånn at de ikke er direkte mot luften. God idé? Dårlig? Bør jeg bare holde meg til ensilasje? 

Hører med til historien at den ene hesten er litt ustabil i magen på ensilasje og kanskje hadde hatt godt av en kg eller to med tørrhøy om dagen.

Ok, da har jeg fått analysene mine, og jeg ble litt skuffet over H4...

Hva tenker dere ellers her? Den siste er tørrere enn hva det står, for analysen ble tatt 2 dager før balling, så de er helt tørre de også.

20190715_221940.jpg

20190715_221923.jpg