Jump to content
Sign in to follow this  
Chiquita

Belegg - hva brukes og hvorfor?

Recommended Posts

Jeg bruker generelt lite belegg, hovedsakelig fordi jeg er redd for økt varmeproduksjon, samt at jeg har barfote hester som ikke slår seg noe. (Som jeg legger merke til)

Bruker vanlige sprangbelegg når vi hopper, men har da ikke tatt på noe i dressur. Men merker jo selv stor effekt av å bruke varmebandasje e.l i trening, og begynner da å tenke om det bør brukes mer (for min del). Kanskje spesielt nå som treningen begynner å intensivere seg en del, og vi jobber ganske tungt samlet. 

Derfor syns jeg det hadde vært fint å høre forumfolkets mening og erfaring rundt dette! Hva gjør dere? Hvorfor? Er det noe forskjell på de ulike hestene, alder osv, som gjør at det har vært større behov? Hvilke belegg til ulike typer treninger?

Jeg bruker feltrittsbelegg på bakbeina fordi hesten har hatt en skade i gaffelbåndet og kløner litt på tur, bruker kun typen som har hardplast på utsiden av beinet da det er der skaden satt. Bruker beleggene ved kjøring (lett på rumpa, enkelt å treffe vogn/svingel og slå opp skaden) og på tur. Etterhvert som han blir flinkere på stiturer tenker jeg at beleggene blir overflødig. 

Bruker også kopper når han har brodder, av samme grunn som over, han kløner på tur. Bruker kopper foran om sommeren også for å ikke ødelegge godt overtramp og igjen fordi han kløner på tur. 

Jeg er også redd for overoppheting og er generelt sett ikke noe fan av å bruke belegg, bortsett fra ved høyrisikosport som feltritt og maratonkjøring. Evt hvis hesten har et bevegelsesmønster som gjør at den skader seg uten belegg. Det skal ikke være nødvendig for hester å bruke belegg, det er et behov vi har laget oss. Tenker man langsiktig avl har jeg ikke troa på at å ri med bandasjer og belegg vil styrke beinkvaliteten akkurat. 

Back on track stallbandasjer for å få ned/forebygge fyllinger og holde blodsirkulasjonen om natta inne på boks har jeg god erfaring med, men er ikke fan av å la hestene stå ute med det, med mindre det er pga skade eller annet som gjør at bandasjene hjelper midlertidig. 

• Liker 2

Jeg brukte belegg + kopper før når hesten kløna mer og ikke alltid visste hvor han skulle sette beina. Aldri hatt noe problem med tråkk, spark eller stryk så nå har jeg ikke brukt belegg på et par år.  Det eneste jeg ville brukt belegg på var i sprang for å beskytte senene i frambeina, eventuelt om jeg drev med feltritt eller maratonkjøring. 

Vi har 4 hester her som aldri går med belegg, men som går høyere øvelser stort sett hver dag, med mye samling. Vi rir korte intensive økter og det har aldri vært noe problem i så måte. Samme prinsippene de trener etter i feks Bückeburg der de og rir høy samling og korte økter, aldri belegg eller bandasjer. 

• Liker 2

Skal man bruke bandasjer tror jeg det er lurt å ta dem av når oppvarminga er over, jeg men.. Noen form for beskyttelse syns jeg ikke at de gir 👀 bruker ingenting på beina utenom klokker. Rir jeg sprang har jeg slike åpne belegg med hard overflate for å beskytte mot spark på frambeina. Less is more tenker jeg. 

Bruker ingenting og tenker det ikke er behov med mindre man har hester som stryker eller slår seg, eller ved sprang eller kanskje turriding i svært ulendt terreng med tanke på beskyttelse. 

Man vet at sener blir svekket av overoppheting, så ville vært veldig nøye med hvilke belegg og hvilken temperatur man bruker de i... 

Så lenge man gjør en gradvis progresjon så muskler og sener bygger styrken som trengs kan jeg ikke tro de har behov for ytre støtte i samlede øvelser. Problemer med overbelastning kommer hvis man gjør for mye for raskt, før kroppen har rukket å tilpasse seg til belastningen.

• Liker 2

Bruker å ha noko på når eg rir på banen, type vanlige dressurbelegg. 

Ellers får han på i laushopping pga han for kan ta heilt av gårde og då er det armer og bein i alle retninger. Brukte ingenting når eg hadde feltritt feks. 

Aldri brukt noe på bena på noen av mine hester, verken på tur eller dressur. I sprang bruker jeg belegg når jeg husker det 🤣

Jeg bruker generelt lite belegg. Blivira nesten aldri, bare når «påkrevd». 

Bruker belegg og kopper fram når jeg rir sprang/terreng. 

Tenkte se an varmblodsunghesten på tur ifht belegg til å begynne med.

Hopper alltid av og plukker av belegg så snart økta er over, henger dem på salen når jeg skritter ned.  Tar faren for oppheting seriøst. 

https://sportshest.no/nyheter/95/2018-05-14/unnga-overoppheting-ogseneskader-ved-bandasjering-av-hestebein

Har derimot ganske mange ymse typer belegg ( nå har det vel blitt nye regler for typer man kan bruke også), så lurer på å kjøpe ett eller no nye sett. De må da være lovlige i både dressur og terreng OG ha uttalte varmegjennomslippsegenskaper.

Forslag til luftige lette belegg som ikke trekker til seg vann og beskytter fint mot slag rundt senene? Helst åpne foran.

Edited by LisaFi
  • Liker 1

Jeg bruker kopper foran fordi han slår litt i framhøvene før han blir varm. Bruker wrapbelegg i maraton, og på vinteren bruker jeg tidvis dressurbelegg. Sistnevnte er kun hvis jeg vil vi skal se litt fine ut😅 

Jeg bruker ikke belegg, vanligvis. Rir kun med vektboots eller helt simple neoprenkopper på frambeina. Hun kan tråkke seg framme i traven innimellom, så har alltid på en av de to. Hadde hun ikke tråkket seg, så hadde jeg ridd uten.

Rir vi bommer/kavaletter/sprang så får hun på sånne klassiske sprangbelegg på frambeina, som beskytter rundt koden og pipa (sånne med åpen framside) og kopper.

Har ellers lite bruk for bandasjer og belegg. Bruker aldri bandasjer, hun har faktisk aldri hatt det på før 😅 Så lenge jeg ikke har bruk for det, så lar jeg være.

Bruker bakbeinsbelegg når vi kjører fartslek, intervaller, hurtig og løp. Fort gjort å komme bortpå seg. 

Bruker ellers kne- og senebelegg evnt busser i samme situasjoner hvis hesten stryker/tråkker seg. 

Ellers bruker jeg så og si ikke belegg. Hadde nok brukt det i maraton, feltritt og sprang. Trente litt maraton, da brukte jeg belegg noen ganger; prof choice, eller feltrittsbelegg.

Har brukt senebelegg under tommelongering på helt ferske og ubalanserte hester noen ganger. Plukker de av med en gang balansen begynner å komme på plass. Gidder ikke å sette på noe hvis det ikke er bruk for det. 

Edited by TonjeS

Prøvde å se på de reglene på facebook. Skriftlig virket de jo greie, men så lå det et bilde av no og yes, og under no lå jo masse som jeg hadde oppfattet som yes ut fra teksten. Ble veldig glad for at jeg ikke trengte å forholde meg til de greiene, og må si jeg er serdeles lite bekymret over hesteveldferden i de beleggene jeg faktisk bruker. Kan jo skjønne de vil gardere seg mot sånne man kan stramme til det svir - hva nå enn poenget med det er, men helt vanlige strikk med borelås .. 

23 timer siden, Issa skrev:

Prøvde å se på de reglene på facebook. Skriftlig virket de jo greie, men så lå det et bilde av no og yes, og under no lå jo masse som jeg hadde oppfattet som yes ut fra teksten. Ble veldig glad for at jeg ikke trengte å forholde meg til de greiene, og må si jeg er serdeles lite bekymret over hesteveldferden i de beleggene jeg faktisk bruker. Kan jo skjønne de vil gardere seg mot sånne man kan stramme til det svir - hva nå enn poenget med det er, men helt vanlige strikk med borelås .. 

Hvor på fb ?

Bruker veldig sjelden noe, kan være jeg pynter oss litt når vi skal noe spesielt. Da er det stort sett hvite bandasjer og kopper. Kan være litt ekstra påpasselig med vinglete hester, og om det nettopp er satt på brodder, men da går det igjen stort sett bare i kopper, og ikke belegg.

Bruker ikke noe under transport heller, med mindre hesten er skodd.

Er lat så bruker lite belegg. Samt at hesten min virkelig ikke tåler å bli varm/svett under belegg. Så bruker belegg når det er påkrevd, feks sprang eller tøffe turer om vi har brodder. Kanskje dressurbelegg foran i dressur. Er han uskodd bruker jeg svært sjelden noe (bortsett fra i sprang). 

13 timer siden, CruVal skrev:

Hvor på fb ?

Var en sånn link på en post der bare 😅 på LisaFi sitt innlegg haha. 

Bruker sprangbelegg både foran og bak de få gangene vi leker oss over hindre i tilfelle han slår/stryker seg. Har nå kjøpt dressurbelegg til bakbena da han har begynt å kløne litt når vi har jobbet med samlende øvelser (ren takt er ikke hesten min sin sterkeste side... 😅) Han stryker seg innimellom og blir da litt over the top, så forhåpentligvis trenger vi det bare for en liten periode. :)