Jump to content
Sign in to follow this  
Torhild

Grovt gress

Recommended Posts

Dette året skal vi lage tørrhøy for første gang. Velholdte jorder med mye gress, som tidligere er brukt til rundballer.

Men nå sier flere forståsegpåere at gresset er for grovt til at det kan slås til tørrhøy, fordi det ikke vil tørke godt nok. Tanker om dette???

Hvor langt er det kommet? Hovedsak timotei? Hvor lenge er det siden skyting?

Ja, er vel stort sett timotei ja. Noe har skutt, men vil ikke si så mye. 

8 timer siden, Torhild skrev:

Ja, er vel stort sett timotei ja. Noe har skutt, men vil ikke si så mye. 

Skjønner ikke at det skal være for grovt hvis det er under begynnende skyting. For høy til hest har nå jeg i alle fall vært vant til at man venter til etter skyting før man slår. Viktig med litt høy stubbhøyde sånn at gresset også får luft fra undersiden. Så lenge man vender i det minst en gang daglig og har bra tørkevær så burde det ikke være det store problemet. Nå skal jeg ikke jeg være bastant så lenge jeg ikke har sett fôret, men det jeg skriver er i alle fall mine erfaringer. Med den sommeren som var i fjor ble selv høymolen tørr ;). Kan jo også sammenligne med halm. Denne blir jo tørr hvis været bare er bra :).

Endre for å si at hvis det er veldig grovt og ikke helt 100% tørt ved pakking så går det jo an å bruke noen få kniver i pressa sånn at man få vekk mest mulig luft. Bare ikke bruk fult sett 😂

Edited by MarteJ

Ja nei, er jo det jeg også har lært. 

Satser på at disse forståsegpå-folkene bare er vant med ku-fôr, som skal være mindre kuttet, mindre grovt og gjerne våtere 😉

Nå skal det ihvertfall slås i morgen ettermiddag/kveld, og både sol og vind er meldt den neste uken framover 🤞🤞🤞🤞

• Liker 1

Hah! Høyet ble tørt og kjempebra det!!!

Så da er det pakket 651 firkantballer og masse rundballer 😁

Men neste spørsmål kommer nå; når tar man egentlig analysen? Trodde rundballene måtte få sette seg litt jeg, eller er det vanlig å ta det samtidig under pakkingen??

For det gjorde ikke jeg 🤣🤣

• Perfekt 2

Om det er helt tørt er det vel vanlig å ta den før man presser, altså man plukker litt her og der i strengene før pressa kommer 🙈

Men jeg pakket jo også høyballer. Kan jeg bare ta og sende inn fra de da? Blir resultatet likt??

Si dere har 3 gjorder, tar dere analyse på alle tre?

Må rundballene stå så og så lenge før de kan flyttes/brukes??

Jeg venter alltid en tre ukers tid fra vi slår av vifta og anser høyet som ferdig tørka før jeg sender inn prøver. Det taper seg jaggu en del på den tida, altså.  

Har du plastpakka fôr ville jeg venta 60 dager før jeg tok ut prøve, samme tid før bruk.

Anse hvert jorde som egen slått og ta prøver fra hver, ja :)

Rundballer som ikke er over 85% TS anbefaler jeg at man venter minst 5 uker før man åpner og tar prøve. Da er man helt sikker på at de er stabile i forhold til evt gjæring. Høy kan man teste med en gang :). 

Da var analyse sendt inn på to av jordene. Tredje jorde er ikke ferdig pakket, da det er noe kløver i det, så det bruker laaang tid på å bli tørt. Satser på at vi kan lage firkantballer av det i morgen 😊

Vi fikk ikke folk til å presse firkantballer av det siste gjordet, så da ble det super flott høy i rundballer av det også. 

Men i dette er det som skrevet litt tidligere litt kløver i. Hva tenker dere om det? Googler og leser at det kan bli litt høyt på protein da.

Forer dere høy med kløver i til hestene, eller ønsker dere helst ren timotei?

Jeg ønsker absolutt ikke ensarta gras, og har kløver på slåttemarkene våre bl.a. 😊

Så lenge det ikke blir voldsomt mye mer av noe enn annet er det positivt med mangfold.

Timotei er greit det, men en lite økonomisk sort sånn sett. Må ettersåes, og tåler lite. Viker lett for andre vekster, og fører gjerne til mer sprøyting av uønska vekster som får etablere seg for lett.

Så om du har fått mye kløver fordi den tar over for timoteien må du nok etterså  med bedre  såfrøblanding 😊

Ang protein har vi enda ikke opplevd problematisk verdi de åra vi har produsert tørrhøy. På tross av kløver.

Ja nei, det er ikke så mye kløver 😁

Men jeg blir så forvirret når jeg googler, for enkelte steder str det jo nærmest at kløver er giftig og at hester får solbrente muler og utslett??? 🤒

14 timer siden, Torhild skrev:

Ja nei, det er ikke så mye kløver 😁

Men jeg blir så forvirret når jeg googler, for enkelte steder str det jo nærmest at kløver er giftig og at hester får solbrente muler og utslett??? 🤒

Alsikekløver er noe herk, men det er vel vanlig rød/hvitkløver du har?

1 time siden, Matilde B. skrev:

Alsikekløver er noe herk, men det er vel vanlig rød/hvitkløver du har?

Det er en sådd gressblanding ja, men akkurat hvilken kløver står ikke. Siterer; urfôrblanding for stader med mild vinter- kyststripa nord til Trøndelag – Helgelandskysten. Fleire slåttar, høgt avlingspotensial. Timotei, engsvingel, raigras og kløver.