Jump to content
Sign in to follow this  
julnil

Sliter du med stolsits pga salen? Dette hjalp meg

Recommended Posts

Deler denne med dere, om det kan være til hjelp 🤗

Salen jeg har, sørger for å plassere bena mine lengre frem enn jeg ønsker, og må hele tiden jobbe mot dette.

En dag fikk jeg en ide om å padde om salen litt under kappene, for å få salen til å passe meg bedre. Resultatet ble utrolig bra. Nå havner bena mine naturlig på rett plass.

Begynte med å padde opp knestøttene, uten hell. Så prøvde jeg å padde under lårene, og da traff jeg blink.

Er i hovedsak utfyllingen under låret som gjør susen, men har også bygd på knestøttene.

materiale: bandasjeunderlag, elektrikertape og selvheftende borrelås 👍

Er dermed også enkelt å ta av og på, om instruktør-venninnen min skal ri Asti 🤗

BF29374B-DD22-4719-908B-EFC317405E94.jpeg

381DC2C3-0929-4215-862C-311ACA5F235E.jpeg

53E1999B-F054-4AE3-81BD-A3F6898601D2.jpeg

• Liker 4

Betyr ikke dette at du har behov for en mindre dyp sal med mindre kneputer? Det er ganske vanlig for damer med litt kjøtt på lår og rumpe. 

Passier grand gilbert er en sal jeg har hørt skal være fin sånn. 

Dype dressursaler og store kneputer er slett ikke for alle!

Store kneputer har og en tendens til å ikke alltid dytte kneet bak, men hele lårbenet og dermed sitteknokene mer ned i salen og i feil vinkel på ryggen til hesten. Dette kommer helt an på rytteren, for noen funker kneputer, for andre, ikke. 

Om jeg må jobbe i mot stolsits er gjerne salen for trang foran/for lav bak, slik at balansen i den er feil. Eller at salen rett og slett er feil for meg, med stigbøylefestene for langt fram feks. Men er jo lurt med fix it self-løsninger for korte perioder 👌

Salen har ikke store kneputer i det hele tatt. Problemet er at jeg er VELDIG kort, bare 150 cm. Har ikke lange fine dressurben.

Det er absolutt ingen saler som passer meg, bortsett fra små ponnisaler som er 15" (seriøst, er det Montys sal er som passer meg)

Jeg trenger mer støtte under lårene, og da ble dette en fin løsning.

Kneputene var ikke til hjelp for meg fra før av, da de ikke var i fysisk kontakt med låret mitt. Nå har jeg fått mer støtte også der.

Saler er ikke for høy/lav/trang/stor, men å finne en sal som passer meg når den i tillegg skal passe hesten, er utopi. Da må jeg bli kreativ :D

• Liker 4

Lurer litt på hvorfor det egentlig heter kneputer, når det jo er låret som får kontakten jeg? Tok meg laaaaaang tid å skjønne det. Og red jo bedre med en gang etterpå 😂 (i min spede ungdom altså.. heldigvis!)

Skjønner problemet, ser det på ungene på rideskolen. Sorry for referansen 😂 skakke værra lett 

• Haha 1

@julnil bilde av deg i salen syns jo jeg er et must, med og uten disse på salen 🙂 

1 time siden, ME&FB skrev:

@julnil bilde av deg i salen syns jo jeg er et must, med og uten disse på salen 🙂 

Jeg er ikke ute etter noen tilbakemelding på hva dere synes om sits før og etter, var bare ment som et tips om noen sliter med at sal og kropp ikke helt passer sammen. 

• Liker 2

2 timer siden, Issa skrev:

Skjønner problemet, ser det på ungene på rideskolen. Sorry for referansen 😂 skakke værra lett 

Hehe, nei å være liten same har ikke sine fordeler 😂 Men sånn er det nå bare, er vant til at ingenting laget for voksne, passer meg 🤪 

Og saler i sær er jo ikke akkurat laget for små damer 😑

Jeg har akkurat fått en sal laget for små ryttere (eller «petite» som det heter på fint 😄) En helt ny opplevelse faktisk. Kommer ned og rundt hesten på en helt annen måte,  og kan bruke setet mye bedre til å påvirke. Kappene er også mindre og kortere og jeg kommer derfor bedre til med sjenkelen.  Og nå er ikke salen helt tilpasset hesten ennå heller, så den er litt i bakvekt. Likevel trenger jeg å «sloss» mye mindre med salen enn jeg har gjort tidligere. Jeg visste ikke at det skulle ha så mye å si, og har derfor nok alltid ridd med for store saler for meg.  Jeg er ikke såå lav heller, men er liten i kroppen. 

• Liker 1

Ofte er jo også problemet at selve kappene er for lange for folk med korte bein, inkludert meg selv. Jeg har sal med ekstra korte kapper og får den tilpasset til både meg hesten og sliter absolutt ikke med stolsits. Desverre er ikke ekstra korte kapper noe man kan bestille på alle saler.