Jump to content
Sign in to follow this  
Eva

Sommer 2019

Recommended Posts

Tenkte ha en tråd om hva slags løsninger dere har for sommeren i år og eventuelle utfordringer :)

Blir det vanlig oppstalling i sommer eller skal hesten din på beite i år? Hvordan går overgangen fra høy? Hva slags alternativer eller tilpasninger gjøres for de som har hester som ikke tåler gress så godt? Trener dere hestene jevnt gjennom sommeren eller er det noen som får fri? 

Del gjerne bilder fra beite! 

Foreløpig virker det jo som at gresset vokser bedre enn i fjor rundt omkring, og lettere å både ha beite og slå fôr til vinteren. Hvordan er ståa hos dere? 

Her har det vært mye regn siste måneden, med glimt av sol innimellom, så gresset er vel ganske fornøyd. 

Nå er det jo ny hest for meg i år igjen og vet ikke hvor godt Tussi tåler å stå på gress. Han har i følge eier gått på beite på sommeren, men tapte seg i fjor da gresset var så dårlig. Vi har beiter på stallen om sommeren så foreløpig er vi ihvertfall kommet i gang med gresstilvenning. Til nå er vi oppe i gressing en time av gangen, men vi prøver å øke litt mer. Fra helga er planen å sette han ut på gress fra tidlig morgen og ta inn på den grusa utegangen formiddag/tidlig ettermiddag og få halm og høy til kvelds. Forhåpentligvis kan han etterhvert gå på heltidsbeite noen uker i sommer, men jeg følger med på hold og høver! Jeg kommer til å trene så mye jeg klarer gjennom sommeren, men blir nok sikkert litt ufrivillig fri allikevel siden vi skal reise bort en del. 

IMG_20190604_140137865.thumb.jpg.8d0ff1f15690fb9c0785157f77884e3f.jpg

IMG_20190603_145335396_HDR.thumb.jpg.4332dbf1a5a8739d5dac228e4f640c9f.jpg

Astrid skal ikke på beite i det hele tatt, hun blir så voldsomt tjukk, og vi har ikke gode løsninger for delvis beite på stallen.
Jazz skal ha litt beiteferie, 1 mnd tror jeg, ellers vanlig oppstalling. 

Tenker det blir rideferie hvis jeg skal ha ferie - ellers går treningen som vanlig :)

Veldig frodig rundt husene våre i år 😅 en meter gress alle steder vi ikke får slått, som på baksiden av garasjen og.. Utmark typ. Hestene står på gress men de holder det kort og de får høy i tillegg (om enn litt mindre enn normalt) Den mest nøysomme er litt rund ellers holder de seg fine. Slipper dem på fjellbeite i midten av juli, 30 dager. Mest for min egen del.. Håper de ikke blir feite, men pleier gå ganske greit. De ble tilvent ved å få et lite område med lavt gress først, så har jeg utvidet gjerdet litt og litt. 

En del av beitet deres. Grønt men ikke akkurat fri vekst med tre ivrige plenklippere der 😅 de holder det gående med eting hele dagen da så noe finner de jo. 

20190529_184830.jpg

Det er mindre beiter rundt stallen, der har de stått på dagtid i en del uker allerede. På søndag ble de sluppet på et fint beite hos en annen nabo. De brukes som vanlig. Jeg er litt bekymret for at Odin skal bli fryktelig feit, men han kan jo ikke stå alene. 

Ponniene skal på to uker rideleir med jentene i sommer, og Odin skal lånes ut 2x2 uker til en rideskole (😭 - eieren trodde vel ikke at jeg ville ha ham selv 😭). I sommerferien skal vi ha med ponniene på beite i Rømskog, og da skal jeg sørge for at de får én uke helt fri (den mest ridegale datteren skal på konfirmasjonsleir).

Der de står nå:

20190602_174102.jpg

Ble sluppet på beite på mandag her. Har drevet gresstilvenning for hånd hver dag de siste ukene, men det har ikke blitt mer enn maks 1 time. Det er dessverre ikke tilrettelagt for noe mer tilvenning her, da beitet er langt unna, og stallen har ingen gressarealer tilgjengelig. 

Jeg håper virkelig det går bra. Tomme for høy på stallen, så de måtte ut nå. Ikke har jeg anledning til å leie han på gressetur flere timer hver dag heller :( 

Han er jo overhodet ikke tykk så han er jo ikke i faresonen sånn sett. Men det er absolutt ikke slik jeg liker å gjøre det. Så vi ser på andre måter å løse det neste år, sannsynligvis står han ikke på denne stallen lenger da. 

Planen er å fortsette å trene selv om han står på beitet. Tenkte vi skulle intensivere ridningen fremover med ca 3 korte økter i uka, og så får han mer eller mindre helt fri i juli, siden jeg er på ferie :) 

Mine er på beite☺ men er hjemme da, så lite forskjell fra stall. Vil ha de perioder på familiegården, 5 km unna, men ellers hjemme. Trening går som vanlig. 

Ingen av beitene er overdrevent frodent. På familiegården blir de beitepussere etter kuene. Men nok av mat, og ser ikke ut som de eser ut foreløpig!

IMG_20190524_180542.jpg

IMG_20190524_180701.jpg

Jeg driver ikke med tilvenning, de plukker grønt ute i hamninga (ca 7 mål) etterhvert som det dukker opp. Det er ikke skikkelig «gressmark» der, men de finner da noe å plukke på. Vil gjerne ha mat (ensilasje) ved siden av så blir nok ikke mette på grønt.

Ellers bruker vi beitet borti svingen rett bortafor oss, der er det grønt og fint nå etter fint grasvær.  

Lillemor skal bort et par måneder i sommer (temmes litt av noen andre enn meg også), Blivira blir enten på beite borti her med selskap (hvis det blir noe av) eller på Lillehammer på beite (for å få selskap hvis vi ikke får selskapshest til henne hjemme). 

Liker best å kunne trimme dem i beitesesongen jeg også, så de ikke blir feite.

Edited by LisaFi

Mahjiino får ikke gå på noen som helst form for beite, annet enn det han klarer snike til seg under gjerdet, pga PPID og forfangenhetshistorie. 

Har en liten beiteflekk som kompisen får kose seg på en times tid om dagen, ellers er han sammen med M på grusen.

Det burde vært M som fikk beite, for han er slank, mens D er tykk, men det tar jeg ikke sjansen på, han må klare seg med høy. Har heldigvis nok grovfor til ut august omtrent.

De trenes gjennom sommeren, det er jo da det er best å trene. :D

D

IMG_20190604_195519367.thumb.jpg.c2d547bd104ec6a919edff1a74fd78b9.jpg

M:

IMG_20190601_172256102.thumb.jpg.cbcb026c95753b63990ce09bdb50948e.jpg

Edited by stinej
  • Liker 1

Min har sommereksem, så her hvor vi bor får hun ikke gå på større beite. Gress = mer knott og gress = sukker = mer kløe. 

Men tidlig i sesongen, sånn som nå, så får hun gå på en romsligere paddock med gress. Og jeg gresser henne alltid litt gjennom sommeren. Mao: hun har begrenset tilgang. På sensommeren holder jeg henne mest mulig unna frodige beiter pga eksemen, da knotten er verre utover i august og september hos oss. 

Bilde under av hvordan «beitet» hun står på nå er (magert, hun får høy i tilleg - dog redusert mengde, siden hun står alene pdd og får i seg nok grønt pga det). 

97392771-3584-4645-9324-B4B9C6559732.jpeg

Jeg unner henne grønt, men må være litt forsiktig og tilrettelegge. 

Hun får ikke fri, men er jevnt i trening. Hun skal enda litt ned i vekt også (fortsatt litt for vommete rundt magen). 

Blir beite i flokk ca en mnd. De går jo ellers på grønt året rundt hos meg. Dette skal få hvile litt, og vesla skal forhåpentligvis lære seg å være litt mer hest med respekt 🙈. Min nye trenger kjøtt på beina.  Beite er på stallen. Håper å få sluppet dem i helga. 

Våre spiser det grønne som dukker opp i luftegården, og slippes på fjellet om en ukes tid. Så står de der og er nesten villhester helt til jeg jeg føler det er nok 😅 Tar de ned for hovstell og hilser på dem hver dag for å se at de har det bra. De elsker å være der og jeg elsker litt mer frihet. 

Vi har grønt umiddelbart utenfor stallen og luftegård, men det brukes til kyr og slåttemark. Derfor står de på grus så lenge vi har fôr (en liten stund til), og deretter blir det skogsbeite. Litt knotete med adkomst på beitet ifht henger og sånt (for å dra i hall) men trenes ellers stort sett som normalt. 

Pleier gå på beite så lenge vær/gressmengde/forhold tillater det. 

Mine skal nok på beite etter hvert, men jeg er aldri helt komfortabel med å slippe dem på beite. Er redd for ulv. Er redd for bjørn. Eller at de skal stikke av og noe skal skje. Shettisen er tjukk i en fot, og jeg venter egentlig på at dette skal gå ned før jeg slipper dem. Hadde hovslager på mandag, og han er heldigvis ikke forfangen, men frykten lurer jo i bakhodet likevel. Dessuten er jeg litt gira på å ha dem nært gården, slik at jeg kan ut med Ruthien på litt lettvint vis. 

P kan ikke gå så mye på beite dessverre. Han er mer opptatt av å passe på de ander enn å spise, så han blir fort tynn. Men håper været blir noenlunde gjennom sommeren sånn at han kan få noen helger på beite på gården hos min bror og svigerinne. De har ikke så veldig mye beiter (bare innmark) så de vil ikke ha dem tråkket helt i stykker (svigerinnen min har gartnermor så er litt over gjennomsnittet opptatt av å holde marker og beiter fine 😝) Men nå til helgen håper jeg at det blir noen dager med beite hvis det ikke regner kattunger. Ellers blir det paddockliv på grus i sommer. Helt normal trening utenom beitehelger.  Kunne ønske meg dagbeite men det har vi dessverre ikke mulighet til. 

Har kun planene klare for den ene min, han har stått på grønt til og fra i godt over en måned nå. Har tre luftegårder/beiter som det har blitt rullert på; helårsluftegården med litt gress, en på ca et par-tre mål med mye gress, og et 40 mål beite. Han står sammen med to unghopper. 

Har vekslet mellom helårsluftegården og det lille beitet en periode nå, høyleverandøren skal nemlig slå førsteslåtten på 40 måls beitet, så da holdes de vekk der fram til da. Han skal la det være igjen et felt langsmed gjerdet hele veien med gress, så de slippes dit tvert han er ferdig, og skal stå der døgnet rundt så lenge været tilsier det. Alle tre luftegårdene/beitene er ved stallen, med topp treningsfasiliteter. 

Så lenge hestens helse tilsier det, så er planen å trene sommeren igjennom. (Men den helsa er ikke videre god for tiden... ☹️)

Edit for å legge til bilder:

Helårsluftegården med litt gress:

4ABEBF75-9EF4-4E83-89FF-2B3BECEE9C44.thumb.jpeg.f4710a30f7667d9d70a2a31cd2d59729.jpeg

Det lille beitet:

0B39DD75-71A9-44E1-9C40-1192C00C32CA.thumb.jpeg.98dcc66225de98e6188ab1eea5d6dcde.jpeg

Storebeitet (ser bare toppen av det da):8A581107-225D-442D-8276-7F37BFB076CA.thumb.jpeg.670f4e104a522841fa5b29738ca6a1bc.jpeg

Edited by TonjeS
Legge til bilder

Mine går på utegang året rundt. Og fra mai ble de flyttet over fra vinterhavna til sommerbeite. Alle klarer seg fint, utenom fjordingen, hun er tykk året rundt.... 🙈

Her har Shannara gjemt seg bak fjordingen  😉

20190530_142756.jpg

Edited by Torhild
  • Liker 1

Vi har ingen beiter å bruke, og hestene har sesong store deler av sommeren så her er alle hjemme, og står på gress (i hagen) de dagene det ikke er trykkende hete, da klarer de seg fint inne i boks/leskurene sine 😛 idag er det overskyet og 20-25 grader så da skal de få komme ut store deler av dagen. 

Ingen beite tilhørende stallen så det blir paddock. MEN onkelen til ei på stallen har beite som vi får bruke så det blir 2-3 uker på beite på Z. Da blir det helt fri siden det ikke er noe treningsforhold der. Tungvindt ja, men prøver jo og holde lovnader hesten har fått 😃 Beitet er ca 1t kjøretur unna stallen. 

Avtalen på utegangen jeg står på er at 1.juni skal de over veien og gå på grønt, men det er ca samme areal som utegangen (kan åpne opp til større plass), og vi har stallen, ridebanen osv tilgjengelig som ellers i året. 

Trener normalt, har alltid lært at trim er forebyggende for forfangenhet, i tillegg er det jo nå sesongen er, så da kan vi ikke ligge på latsiden akkurat 😅

Tenker 23 timer fri i døgnet er helt innafor, så får han tåle at han er i gang 😅 er jo sommeren som er beste tiden å ri på. 

• Liker 1

Her går de på samme område hele året, men med 25 mål blir det mer en nok beite! Siden stalleier skulle spare høy ble det beite fra 1. mai, ikke helt optimalt for min del så jeg tillegsfora høy første to ukene. Nå er det mer enn nok mat, og desverre bare 2 hester på beitet. Tilla er i løpsfom og skal ikke bli for tung, den andre ser ut som den skal føde når som helst. Alt for mye gress for dem, så vi kommer til å dele av halve  beitet også stripebeite framover. 

Min har stått på beite siden 18.mai. Håper han kan stå der hele sesongen, men det kommer jo ann på gresset... 

Har holdt seg greit de 3 ukene her, får ikke noe tilskudd pga han kan reagere ganske heftig på beiteslipp tross at han har gresset lenge på forhånd. 

Håper han kan gå iallefall juni uten noe ekstra. 

Her har vi gresstilvenndt siden tidlig mai men opp i 30 min, skal øke Til en time nå men må gresse for hånd da det ikke er plasser å gjerde inn, håper snart bonden tar 1 Slåtten snart. Julie skal på beite helga etter st hans. Vanskelig med tilvenning så håper jeg har mulighet til å kjøre henne hjem neste år for å spise rundt huset som tilvenning også. 

Holdt på med tilvenning i 2-3 uker før ponni fikk komme på fulltidsbeite for akkurat én uke siden. I fjor brukte han hele sommeren på å komme i fint hold, allerede nå begynner han å bli litt småtjukk, så spørs om jeg ikke må grave frem gressemaska igjen til hans store fortvilelse.:lol: Trener som normalt igjennom hele sommeren med mindre jeg er bortreist. Beitet ligger i tilknytning til utegangen, så tilvenninga går lett ved at vi har gjerda inn den nederste delen av beitet og bare åpner opp for dem en times tid om dagen og øker derfra. 
Største utfordringa så langt er at de _alltid_ velger å stå på toppen når jeg skal hente hesten, men får til gjengjeld trent rumpa ganske bra opp den bakken.:P 
62254970_681280905662952_3545940749222674432_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&oh=59358d45ae74b06525fab8036d37889a&oe=5D9EF628

Alle våre får gå på beite gjennom sommeren. Slipper unna tilvenning siden de har tilgang på gress og beite hele året (noe de sjelden gidder å benytte seg av, de tigger heller etter høy ved porten 😅 ). De får litt forskjellig opplegg da de fire vi har. Sandy går på gjødslet innmark/kulturbeite sammen med en annen hingst, han trenger godt med næring nå i starten, for han bruker mye energi på å vise seg fram for alt og alle som muligens kan være en hoppe 🙈. Maya (pensjonist/døl) går i utmarka på skrint beite med masse terreng og bevegelse, og de to unghoppene våre går på ugjødsla kulturbeite/innmark med godt med bakker og terreng. Liker at de må fote seg og bevege seg litt :) De to unge trenes som normalt i sommer og går på ett beite nær stallen, Sandy får fri til hormonene har dabba av, så skal også han trenes gjennom sommeren. Pensjonisten har nok styr med å passe på flokken sin :) Har heldigvis gode beiter som passer for litt av hvert av hester, også de som er i risikosonen for forfangenhet, så kan flytte på og variere etter behov.

Bilde viser beite pensjonisten går på :) Det er ypperlig for hester som er litt vel runde i formen :)

19904987_1782375885111196_8146861338161445494_n.jpg

Edited by Bitten&Betty
  • Liker 2
  • Wow 2

Jeg er misunnelig på at dere har beiter som passer til alle, @Bitten&Betty! Jeg vet ikke helt hva som skjer med min i sommer, men jeg prøver desperat å finne en løsning til han som ikke involverer gress.. Jeg har ikke lyst til å sette han på gress hverken mtp vekt eller forfangenhet, men hva skal man gjøre når alle andre hester på stallen skal på veldig frodig beite? Det føles litt håpløst og jeg har stressa litt for det. Så klart kan man sende hesten langt vekk for å få beite den tåler, men jeg ønsker å kunne trene hesten min når det endelig er hyggelig vær her i landet 🙈

Heldigvis har jeg funnet ei på en stall i nærheten som er i samme situasjon, så håpet er at de to kan gå sammen i sommer. Jeg skal dra dit og hilse på og snakke med henne i helga, så jeg håper det går seg til :) 

• Liker 1

5 timer siden, Sivoya skrev:

Jeg er misunnelig på at dere har beiter som passer til alle, @Bitten&Betty! Jeg vet ikke helt hva som skjer med min i sommer, men jeg prøver desperat å finne en løsning til han som ikke involverer gress.. Jeg har ikke lyst til å sette han på gress hverken mtp vekt eller forfangenhet, men hva skal man gjøre når alle andre hester på stallen skal på veldig frodig beite? Det føles litt håpløst og jeg har stressa litt for det. Så klart kan man sende hesten langt vekk for å få beite den tåler, men jeg ønsker å kunne trene hesten min når det endelig er hyggelig vær her i landet 🙈

Heldigvis har jeg funnet ei på en stall i nærheten som er i samme situasjon, så håpet er at de to kan gå sammen i sommer. Jeg skal dra dit og hilse på og snakke med henne i helga, så jeg håper det går seg til :) 

Vi har hester som ikke skal beite i sommer :)

2 hours ago, Elisabeth E said:

Vi har hester som ikke skal beite i sommer :)

Er det plass til en til der også? Kanskje vi kunne kommet til dere i sommer da, hvis det ikke går i orden på nabogården :) 

Bare å høre med stalleier, men tror det.

Hvor mye høy tror du han trenger? I flokkene er det nå gjeng på 6 kg og en på 12 kg i døgnet.  Seff mulig å la han stå aleine i paddock, selv om det er kjedelig.