Jump to content
Sign in to follow this  
Megalodonen

Krysslammelser- mat til hest

Recommended Posts

Hei 

Hva tenker dere om å gi hest som har tilstadigvendende krysslammelser (både mindre og større krysslammelser) epler og gulrøtter? Vi snakker hvertfall 1 til 2 epler per døgn + en hel haug med gulrøtter per foring? For min del virker det veldig rart. Både gulrøtter og epler har jo sukker i seg. Epler er nok den verste synderen av de to. Hva tenker dere/har dere noen tanker om dette?  

Er det noen som har eventuelt forskning å vise til når det gjelder foring av hester med kroniske krysslammelser? :D 

Eplene ville jeg kanskje droppa, men to små epler på en «diger hest» er jo ikke mengder akkurat. 

Gulrøttene tror jeg ikke utgjør noe. 

Viktigere å droppe korn og kraftfor tror jeg.  

2 minutter siden, LisaFi skrev:

Eplene ville jeg kanskje droppa, men to små epler på en «diger hest» er jo ikke mengder akkurat. 

Gulrøttene tror jeg ikke utgjør noe. 

Viktigere å droppe korn og kraftfor tror jeg.  

Jeg syns det er spesielt at hest får ca 5-8 stor gulrøtter 3 ganger om dagen hver eneste dag. Det utgjør fremdeles ikke noe spesielt? For hesten syns jo det er helt knall :D

29 minutter siden, Megalodonen skrev:

Jeg syns det er spesielt at hest får ca 5-8 stor gulrøtter 3 ganger om dagen hver eneste dag. Det utgjør fremdeles ikke noe spesielt? For hesten syns jo det er helt knall :D

Det er bra for tennene og magen til hesten hvertfall, så det kan jo være en grunn for at det gies. Jeg tror (understreker tror) ikke at det er et kjempeproblem i forhold til krysslammelsesproblematikken. 

Hurtige karbohydater som korn og mais etc er det viktigste å unngå, evt se på sukkerinnholdet i grovforet (de spiser tross alt ganske store mengder av grovforet sammenlignet med annet). 

Hva slags hest er det, hvordan er den daglige fôrgivningen og treningen? Får den nok vann, elektrolytter og fiber?

Krysslammelser i friske hester oppstår på grunn av overfôring på dager da de trenes mindre enn normalt - eller på grunn av overtrening. Jevn trening og få svingninger i fôringen er viktig.

Generelt kan man si rå gulrøtter er et mindre problem pga lav glykemisk indeks (18, mot epler på 38).  Glykemisk indeks forteller hvor raskt og hvor mye blodsukkeret stiger etter inntak av en matvare. En hest som stadig ligger og vipper på kanten av krysslammelser, kan vippe i feil retning om den brått får store mengder epler. Men i utgangspunktet er det jo et større problem at den overfôres eller overtrenes , slik at den ender med å ligge på vippen (for å si det enkelt).

Lenke om krysslammelse: https://sportshest.no/nyheter/234/2017-03-02/krysslammelse-arsak-og-behandling

Ville definitivt sett på hele dietten og kuttet mest mulig stivelse og sukker i kraftfor og høy i tillegg til å begrense gulrøttene og kutte ut eplene hvis jeg hadde en hest med hyppige krysslammelser. I alle fall en periode for å sjekke om det stoppet krysslamelsene. Og ikke minst fått utredet årsaken, om den f eks kan ha PSSM. 

7 timer siden, GryCat skrev:

Hva slags hest er det, hvordan er den daglige fôrgivningen og treningen? Får den nok vann, elektrolytter og fiber?

Krysslammelser i friske hester oppstår på grunn av overfôring på dager da de trenes mindre enn normalt - eller på grunn av overtrening. Jevn trening og få svingninger i fôringen er viktig.

Generelt kan man si rå gulrøtter er et mindre problem pga lav glykemisk indeks (18, mot epler på 38).  Glykemisk indeks forteller hvor raskt og hvor mye blodsukkeret stiger etter inntak av en matvare. En hest som stadig ligger og vipper på kanten av krysslammelser, kan vippe i feil retning om den brått får store mengder epler. Men i utgangspunktet er det jo et større problem at den overfôres eller overtrenes , slik at den ender med å ligge på vippen (for å si det enkelt).

Lenke om krysslammelse: https://sportshest.no/nyheter/234/2017-03-02/krysslammelse-arsak-og-behandling

Travhest. Den får spesialfor med lite sukker ellers i maten. Mye oljer og proteiner. Men har reagert på at det blir gitt endel gulrøtter per foring hele uka. Så tenkte det kanskje kunne bidra litt bedre om hesten fikk f.eks kun 3 ganger i uken enn ved hvert eneste måltid hele uken. Jevn trening får den med en hviledag (paddock og skrittemaskin) :D 

38 minutter siden, stinej skrev:

Ville definitivt sett på hele dietten og kuttet mest mulig stivelse og sukker i kraftfor og høy i tillegg til å begrense gulrøttene og kutte ut eplene hvis jeg hadde en hest med hyppige krysslammelser. I alle fall en periode for å sjekke om det stoppet krysslamelsene. Og ikke minst fått utredet årsaken, om den f eks kan ha PSSM. 

Det nye høyet er helt forferdelig så det bidrar ikke akkurat så veldig. Analysert til å være H1 høy. Ser ut som ensilasje/kufór. Håper neste innkjøp ikke er så sterkt. Hesten reagerer veldig på bytte av høy selv om man gjør det gradvis. Fyller ekstremt i bakbeina uansett. Aldri tenkt på PSSM faktisk. Det skal jeg tenke på når veterinæren kommer neste gang 🤔🤔🤔

Hvor mange timer på boks om dag? 

Vi har hatt blodsmerrer (de er definitivt verst med krysslammelser, det tror jeg faktisk er vist genetisk også uten at jeg orker å lete etter noen rapport nå) - som er veldig tandre for både for og treningsopplegg. Disse fungerte aller best på utegang, null og niks stilleståing og så små kraftforrasjoner som mulig. 

Så utenom foring kan man også se på opplegget, hesteholdet. En time i walker veier ikke opp for åtte på boks ifht hester som går ute.  Er en grunn for at Bullern får til mange hester som andre gir opp..

edit: de fyllingene, her roper det jo sirkulasjonsproble  (hvordan er den skodd)? , og det kan også være årsaker å finne i det endokrine/ hormonsystemet ja. 

Edited by LisaFi

11 minutter siden, LisaFi skrev:

Hvor mange timer på boks om dag? 

Vi har hatt blodsmerrer (de er definitivt verst med krysslammelser, det tror jeg faktisk er vist genetisk også uten at jeg orker å lete etter noen rapport nå) - som er veldig tandre for både for og treningsopplegg. Disse fungerte aller best på utegang, null og niks stilleståing og så små kraftforrasjoner som mulig. 

Så utenom foring kan man også se på opplegget, hesteholdet. En time i walker veier ikke opp for åtte på boks ifht hester som går ute.  Er en grunn for at Bullern får til mange hester som andre gir opp..

edit: de fyllingene, her roper det jo sirkulasjonsproble  (hvordan er den skodd)? , og det kan også være årsaker å finne i det endokrine/ hormonsystemet ja. 

Det kan bli endel timer fra den står inne til den kommer seg ut. Bakbeina er ikke så ille når han får bandasjer på over natta/magnet. EN time i walker veier ikke opp for utegang. Men den blir både ridd og trent samt står noen timer ute per dag så walker er kun de dagene hesten har fri og har stått ute. Det skal sies at hesten i tillegg har skadet begge gaffelbåndene for 2 år siden så kan være arrvev i tillegg. Per d.d. er hesten "kun" halt men er under behandling. Utenom en liten forekomst av krysslammelse. 

Hadde det bare vært så enkelt for eieren å latt hesten stå på utegang tror jeg det hadde vært et alternativ :D