Jump to content
Sign in to follow this  
smaaen

Best Box - løsningen på alle problemer?

Recommended Posts

Har noen her vært borti BEST BOX? Ser flere jeg kjenner i Sverige har brukt dette, uten at jeg har skjønt hva det er. Fikk en quote fra en svensk side med link til den engelske manualen, som jeg ikke har fått tak i før.  Jeg synes det høres veldig som en løsning på alle verdensproblemer og blir da med ett litt skeptisk. Noen som har hørt om, prøvd eller kjenner noen som har testet?

Sitat

Vad är det viktigaste för dig som hästägare?

Självklart att din/dina hästar har god hälsa och välmående, hela livet!

Missa inte den här möjligheten, att ta del av behandlingen, som hela Europa pratar om! EQUUSIR BEST Box!

BEST Boxen som kommunicerar till dig så du som ägare och/eller ansvarig vet hur din/dina hästar mår.

Syftet är att upptäcka, förebygga och förhindra att en skada uppstår, innan det har gått så långt att hästen måste vila i flera månader och ha väldigt ont tex. gaffelbandsskada. Det skulle bespara hästen lidande och samtidigt vara kostnadseffektivt.

🐎Det här är varför vi gör minst 3 dagars behandling med BEST Boxen! 🐎

⭐️Dag 1. Boxen gör en analys/Scan och ger dig en rapport om vad hästen har för problem det omfattar muskler, senor, ledband, leder, rygg, ligament och organ. Boxen behandlar problemen den kan och ger en rapport på hur behandling gått och vad som kvar står.

⭐️Dag 2. Boxen gör följande behandlingar på problemen den hittade dag 1.

⭐️Dag 3. Boxen gör en slut behandling, Scan och ger dig en slut rapport. Den här rapporten är mer exakt om vad som kvar står och vad Boxen har behandlat. Det kan vara så att du måste söka hjälp hos veterinär det kommer vi kunna se på slut rapporten.
För bästa resultat rekommenderar vi 3-5 dagars behandling.

Så här fungerar BEST Boxen:
EQUUSIR BEST BOX är en ledande produkt som kommit fram genom forskning i medicin, vetenskap och teknik som innehåller den senaste förståelsen om hur kroppen fungerar. Effekterna med infraröd B djup värmebehandling, terapi och ett spektralt ljus har visat sig ge väldigt positiva resultat.

EQUUSIR BEST BOX analyserar hästarna för att kunna identifiera eventuella fysiska och psykiska blockeringar. Analysen omfattar muskler, senor, ledband, leder, rygg och organ.

De identifierade blockeringarna behandlas med målinriktad spektralljusterapi och infraröd B-djup och värmebehandling för att underlätta problem som hästen visar sig ha.

• Boxen minskar mjölksyran hos hästarna.

• Boxen upptäcker skador som inte än är synbara i ligament, leder, senor, organ och muskler. (Innan svullnad och värme)

• Boxen visar om träningen är rätt för just den hästen. (Kanske du behöver ändra träningen lite för bättre resultat)

• Boxen hjälper till att behandla skador (minska läknings tiden) genom att öka blodflödet till det skadade området.

• Boxen gör att hästen blir mer mentalt balanserad och avslappnad. Hjälper hästen att fokusera på jobbet.

• Boxen är den perfekta behandlingen för hästar som är stela eller efter hårt arbete får muskel problem.

Den fysiska potentialen är beroende av energi i kroppen. Om det naturliga flödet av energi är blockerat kan full prestationspotential inte längre utnyttjas fullt ut. Muskelspänningar (mjölksyra), oregelbunden andning och matsmältnings problem är resultatet.
Eftersom BEST Box hittar och behandlar blockeringar som i sin tur ökar energi flödet till cellerna så kommer hästarnas prestationsförmåga att förbättras!

Vill du läsa mer om EQUUSIR BEST Box gå in på vår hemsida https://equusir.com/wp-content/uploads/2018/12/EQUUSIR_BEST-BOX_EN_Pr.pdf vill du prata med oss eller boka behandlingar så finns vi på vår Facebook sida Equusir Sverige.

Er det ikke egentlig bare en løsning med varmekamera og ir-lamper? 🤔

Typ finner hotspots og behandler med ir? 

Blir litt sånn «whatever» jeg.

Leste nettopp en blogg av ei svensk ung dame som driver med unghestutdanning hvor hun erta på seg halve hestesverige ved å hevde at mesteparten av alternativbehandling var nok alternativt ja, men lite behandling. Hun brukte dyrlegen ved behov. Punktum, liksom.

https://ridenews.se/blogg/sara-nilsson/alternativ-medicinsk-behandling/

Kaster litt stein i glasshus, siden jeg selv har gått utdanning på diverse alternativ for hest, men jeg er tildels enig 🙈🙊

Følger en webinarserie i Norge også nå (god tid når syk og på sofaen 😬), og det som slår meg der også er at det som foreslås av behandling eller treningsøvelser sikkert utgjør en kjempeforskjell for en hest som står 50 prosent av døgnet på boks, 45 prosent i en liten flat paddock og de resterende fem prosentene trenes ensformig på samme underlag.  

Min erfaring etter at jeg tok slik utdanning er at hester som går mye ute på litt krevende områder og stimuleres til bevegelse ved å være flere sammen etc trenger fryktelig lite sånn behandling. De hestene jeg har kjøpt/ tatt over de senere årene har trengt «rehabilitiering», men når behandleren lurte på hvorfor hun ikke ble bedt om å se på kaldblodsen så sa jeg at hun godt kunne se over henne, men der  forventet jeg ikke at hun fant noe. Fordi hesten er stelt på beina, gått ute og rørt seg jevnt over mange mange år, trent allsidig. Behandleren ble forbløffet over hestens tilstand (i positiv forstand) med tanke på alder og mengde bruk.  

Så jeg oppfatter at behovet og også da virkningen av alle slike behandlingsmåter og duppedingser øker proporsjonalt med hvor mye hesten står, hvor lite naturlig den lever. Så en hest som står mye inne, brukes ensidig etc kan ha syyykt mye utbytte av slik behandling mens en hest som lever svært optimalt ikke vil merke særlig forskjell.

Akutte skader som slag eller tryning og hodekråke unntatt dette da. Men det er oftest dyrlegemat uansett? 🙊

• Liker 2

@LisaFi Du har nok rett i mye at det du skriver. Men samtidig så er jo ikke hester laget for å bli sittet på. Så jeg tror nok at mye spenninger og rusk kan komme av ridning også? Selv om  man ikke nødvendigvis rir "dårlig", så klarer vel de færreste av oss å ri hesten i optimal bæring hele tiden? 

Men kjenner jeg veldig gjerne skulle hatt tilgang på kupert uteområde. L står nå i helt flat paddock. Han hadde jo en med god størrelse, men på grunn av for mye sære hester på stallen, står han og en annen sammen i en liten en... :(:( 

• Trist 1

8 minutter siden, Reaper skrev:

@LisaFi Du har nok rett i mye at det du skriver. Men samtidig så er jo ikke hester laget for å bli sittet på. Så jeg tror nok at mye spenninger og rusk kan komme av ridning også? Selv om  man ikke nødvendigvis rir "dårlig", så klarer vel de færreste av oss å ri hesten i optimal bæring hele tiden? 

Men kjenner jeg veldig gjerne skulle hatt tilgang på kupert uteområde. L står nå i helt flat paddock. Han hadde jo en med god størrelse, men på grunn av for mye sære hester på stallen, står han og en annen sammen i en liten en... :(:( 

Ja, godt poeng det altså, at det er vanskelig å ri optimalt hele tida. Det er jo viktig med tilvenning til ridning over tid, og jeg tror variasjon er en viktig nøkkel. Skritteturer på hardt underlag for beina, klatring på lange tøyler i bratt og ulendt terreng gir ufattelig mye «gratis» for oss som ikke klarer å produsere riktig type stabilitetstrening i dressurfirkanten. Galoppturer hvor de får virkelig strekt på hele seg uten restriksjoner tror jeg er bra for mellomrom mellom ryggvirvler og.  Og jo mer av tilsvarende ting hesten gjør på «fritida» (som den tross alt har mest av 🤭), jo mer tåler den «mindre perfekt ridning» også (selv om alle ryttere gjør så godt de kan med sine forutsetninger). 

Den lille varmblodsloppa mi er rene fjellgeita blitt oppi bakkene her. Gallopperer nedover blant steinene, hopper opp og nedsprang i naturen, klatrer gjennom buskas (og trekker opp magen når det kiler 😂). Hun er rimelig bra muskelsatt til ikke å ha fått noe som helst strukturert trening enda, kun tilvenning og noen turer i bånd langs veien for trafikktrening.  Ser hun er veldig sliten etter disse turene, men det oppfatter jeg som mentalt, ikke fysisk.

• Liker 3

10 timer siden, mallilen skrev:

Er det ikke egentlig bare en løsning med varmekamera og ir-lamper? 🤔

Typ finner hotspots og behandler med ir? 

Wibbly wobbly timey wimey fantstic product? 😅

• Liker 1

Skeptisk. Varmebehandling og spektralt lys løser nok ikke verdensproblemer. Det kan nok ha noe effekt i forhold til å øke sirkulasjon, men man kan antagelig oppnå det samme med variert fysisk aktivitet, som Lisa er inne på. Imponerende at de mener den til og med kan løse "psykiske blokkeringer". 

Hadde det ikke vært for alternativ behandling ville ikke min hest vært der han er i dag, om han i det hele tatt ville vært her tror jeg. Behandling, og riktig trening har vært alfaomega for han. Og jo mer jeg ser og jo mer jeg lærer, jo mer ser jeg at mange hester trenger litt hjelp på veien. Men det kan ikke på noen måte erstatte god variert trening, ulendt terreng, turer og riktig trening når man først er i sandkassa. Det er sykt mange hester der ute som ikke har det bra i kroppen sin, av egen erfaring, ikke fullt så mange av de i Norge. Det er ganske stor forskjell rundt om. 

Det betyr da ikke at jeg tror alt alternativt er nødvendig, men det er stor forskjell på folk, og metoder. Denne Best Boxen klarer jeg liksom ikke se helt greia med. Har hørt folk gjenfortelle når de har brukt det og det høres snodig ut, irriterer meg at jeg ikke spurte mer, men hadde 80 gjester som ankom akkurat da så ble litt skjøvet bort. Klart Lys og varme, og IR kan hjelpe på enkelte ting, men da har jeg mer trua på lokalbehandling, Ikke sette hesten i en boks som løser verdensproblemer. 

Har liten tro på fixitallprodukter uansett om de skal spises, bæres eller ligges i 😅 

Har absolutt trua på alternativ behandling, mine har hatt god nytte av kiropraktikk. Hvor mye/ofte de trenger kommer ikke bare an på bruk og hvordan jeg sitter/påvirker dem eller sliter med (skjevheter feks) men også på deres psyke. En hest som går og spenner seg (også under seg selv) lett, trenger mer hjelp i form av behandlinger. 

• Liker 2

Jeg har vel ikke helt trua, det skal sies. Et veldig fancy solarium, kanskje? 

På den annen side har jo ir-lys beviste egenskaper.

Og så tenker jeg litt på da jeg sjøl satt i ir-badstu; var ikke varmt der inne, men fy pokker så kvalm og sliten jeg ble 🙈

Produkter som finner skadet som ennå ikke har oppstått er humbug i min verden. 

At det finnes behandling for diverse kroppslige skader/skavanker som veterinærer ikke driver med og som er bra, er vel hevet over enhver tvil? 

Det er når disse alternativene gjerne vil være veterinærer og stiller diagnoser de er på bærtur. 

Synes jeg. 

De fleste alternative utdanninger er kursbassert. Uten inntakskrav og uten eksamener som må bestås. Betal kursavgiften og diplomet er ditt. 

Det er kursleder/eier som bestemmer innhold og evt læreplan. 

En offentlig skole har ihvertfall grundig bearbeidet læreplan, med høringer hvor absolutt alle kan uttale seg. 

• Liker 1

Verden hadde blitt mye enklere om alternative behandlere/terapeuter you name it hadde forholdt seg til veterinærer/leger på en ordentlig måte. Alternativ behandling kan hjelpe på mange diagnoser, men diagnosestillingen er veterinær og legemat, og man jobber komplimentært. På samme måte som leger og veterinærer burde også være åpen for at det kan være andre ting som kan hjelpe. Moderne medisin har kommet langt, men kroppen er komplex, det er ekstremt mye vi ikke vet eller kan nok om. Er jo ikke sjeldent folk får beskjed om at man ikke kan gjøre mer for de eller dyret deres. 

Mens jeg er motsatt av Siv. 

Produkter som kan avsløre overbelastede områder før skader oppstår er gull verdt. 

De seriøse alternativene sier _alltid_ at de ikke er og ikke kan erstatte veterinærer. 

Klart, man har disse (få) som utad sier "veterinær først" og som nærmest mumler at det er ikke vits i å kaste bort penger på veterinærer ved alvorlige forstyrrelser i bevegelsesapparatet. Men de er nok veldig få. Heldigvis.

• Liker 1

Mye scanning for å lokalisere problemområder går også på å finne hotspots, varmere områder. Jeg tror områder med lav sirkulasjon skal være minst like viktige hvis man ønsker å forebygge problemer. Der det er varme er noe akutt, i mine øyne.  Derfor tror jeg at mange redskaper i seg kan funke, mens den som tolker informasjonen kan være kilde til feil.. 

Som Smaaen sier, dette er så komplekst (men samtidig enkelt). Sirkulasjon kan tapes av flere grunner, og her er det jo fint med en terapeut som kan finne ut av hvorfor og hjelpe kroppen i gang med å få igjen bedre sirkulasjon. 

• Liker 3

22 minutter siden, mallilen skrev:

Produkter som kan avsløre overbelastede områder før skader oppstår er gull verdt. 

De seriøse alternativene sier _alltid_ at de ikke er og ikke kan erstatte veterinærer. 

Klart, man har disse (få) som utad sier "veterinær først" og som nærmest mumler at det er ikke vits i å kaste bort penger på veterinærer ved alvorlige forstyrrelser i bevegelsesapparatet. Men de er nok veldig få. Heldigvis.

Ingen kan finne en skade som ikke er der. 

Ett overbelastet område/del av kroppen er skadet. 

11 minutter siden, LisaFi skrev:

Mye scanning for å lokalisere problemområder går også på å finne hotspots, varmere områder. Jeg tror områder med lav sirkulasjon skal være minst like viktige hvis man ønsker å forebygge problemer. Der det er varme er noe akutt, i mine øyne.  Derfor tror jeg at mange redskaper i seg kan funke, mens den som tolker informasjonen kan være kilde til feil.. 

Enig. Er det varmt er det jo allerede en inflammasjonsprossess i gang. 

1 minutt siden, smaaen skrev:

Enig. Er det varmt er det jo allerede en inflammasjonsprossess i gang. 

Dette er egentlig veldig enkel matte. Egentlig. 

Men vi har ofte lært litt feil fra begynnelsen av, at det er bra hvis hesten har «kalde» bein for eksempel. Tørre, som i ikke ødematøse på noe vis ja, selvsagt, men hvorfor vil vi at beina skal være kalde? 

Så mye er bakvendt i måten vi tenker på. Hvertfall hvis vi skal lete etter problemområder i forebyggende øyemed. Varme= allerede et problem. Og ofte ikke den originale årsaken..

• Liker 1

1 minutt siden, LisaFi skrev:

Dette er egentlig veldig enkel matte. Egentlig. 

Men vi har ofte lært litt feil fra begynnelsen av, at det er bra hvis hesten har «kalde» bein for eksempel. Tørre, som i ikke ødematøse på noe vis ja, selvsagt, men hvorfor vil vi at beina skal være kalde? 

Så mye er bakvendt i måten vi tenker på. Hvertfall hvis vi skal lete etter problemområder i forebyggende øyemed. Varme= allerede et problem. Og ofte ikke den originale årsaken..

Eller lokaliseringen. 

Kropp er fryktelig spennende. Det er jo derfor jeg er inne på tredje studie og nå dypere enn noen gang. Kjempeinteressant med hvordan nervesystemet hos hesten fungerer og hvor og hvordan det henger sammen. 

• Liker 1

Nei, akkurat det jeg mente! Årsaken sitter ofte et helt annet sted. Derfor oppfatter jeg ofte sånne ting som behandler litt overfladisk symptombehandling.  

(Se, her er det varmt, når vi får duppedittisert litt her blir hesten hokuspokusgoodtogo). 

Det blir i mine øyne noe annet å sprøyte et ledd som allerede er betent liksom, det er i mange tilfeller tvingende nødvendig for å hindre at leddet går i en påleiringsmodus. Samtidig bør man prøve å finne ut hva som har ført leddet i den situasjonen, og endre på det.

Så lenge hestene er skikkelig stelt på beina så hjelper det å gå ute (og faktisk bevege seg da) vanvittig mye på alt som ikke krever akuttbehandling. Og noen former for energibehandling/ mobilisering. Nekter ikke for det 😇

38 minutter siden, Siv skrev:

Ingen kan finne en skade som ikke er der. 

Ett overbelastet område/del av kroppen er skadet. 

Litt uklar formulering fra min side, Lisa klarte si det jeg forsøkte. 

• Liker 1

3 timer siden, mallilen skrev:

Mjæ. 30-50 % av voksne har en prolaps som viser på bilder, men uten at de merker noe av det. Veldig mange har forkalkninger i nakke/knær/skuldre uten at det gir dem noen begrensninger.  Å begynne å fikse og operere på sånt er ikke nødvendigvis en særlig god ide.

Det er ikke alltid så lurt å lete for mye etter feil hvis ikke man har noen problemer...

• Liker 3

Det er greit med dyrlegen. Man drar vel vanligvis ikke dit uten at det har oppstått en dysfunksjon på noe vis. 

Kanskje bortsett fra hndelsundersøkelser da.

10 timer siden, Nimbus skrev:

Mjæ. 30-50 % av voksne har en prolaps som viser på bilder, men uten at de merker noe av det. Veldig mange har forkalkninger i nakke/knær/skuldre uten at det gir dem noen begrensninger.  Å begynne å fikse og operere på sånt er ikke nødvendigvis en særlig god ide.

Det er ikke alltid så lurt å lete for mye etter feil hvis ikke man har noen problemer...

Nå er det vel ikke særlig vanlig å begynne å operere på noe som helst på en hest uten at det er en klar relasjon til oppståtte problemer. 

Hester er vanvittig flinke til å skjule smerte, og det kan gå lang tid før et et problem avsløres dersom det er noe som kommer smygende. Jeg synes vi skylder dem å i det minste prøve å forhindre de ubehag vi påfører dem om mulighetene er tilstede. 

Ikke så å forstå at alle hester bør få en full bodyscan med mr og røntgen hver tredje måned, altså, bare så det er nevnt. 

Opplevelsen av smerte er relativ og personlig .. innen hunanforskning ser man jo at det som kan knekke en person i horrible smerter, ikke engang merkes av en annen person. 

Ang behandlingsløsningen Best Box er jeg redd det er mange som vil oppleve det som en veldig fin løsning ... er litt der hvor LisaFi er, jeg ser hvor lite behandling har å si, long term, på hester som ikke har skjelettproblemer, og får variert trening, riktig skoing, riktig fôring. Det blir heldigvis færre og færre av de andre. 

• Liker 1