Jump to content
Sign in to follow this  
rebecca

Hingst og Vallak sammen

Recommended Posts

Hei!

Min shettis/nordlandshest  vallak på fire år står sammen med min andre hest som er en fjording på 2år, dem har stått sammen i ca 7mnd og det har gått veldig bra frem til nå... Fjordingen har begbynt å prøve å parre seg med vallaken, og han gir seg ikke når vallaken skriker og sparker, så måtte tilslutt dele dem pga mange sår på fjordingen og dem ble helt utslitt. vallaken kan også noen ganger stå å småtisse på seg når fjordingen lukter på han. 

Er det noen som har opplevd liknene før? og er det noen tips til hva jeg kan gjøre?

Mvh en veldig frustrert hingste eier😅

Min gamle kunne ikkje stå sammen med jenvgammel shettis etter shettisen blei kastrert på høsten som 2åring. Disse hadde stått sammen halvannet år før det ikkje gikk meir. 

Det ordnet seg for meg av å finne ein likesinnet vallak som var litt sterkere i rang som kunne sette min på plass når det var behov for det. 

Edited by Stjorm10

45 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Min gamle kunne ikkje stå sammen med jenvgammel shettis etter shettisen blei kastrert på høsten som 2åring. Disse hadde stått sammen halvannet år før det ikkje gikk meir. 

Det ordnet seg for meg av å finne ein likesinnet vallak som var litt sterkere i rang som kunne sette min på plass når det var behov for det. 

Så bra å høre att det er flere enn bare min. takk for svar😀

Mye hormoner i en 2-åring :) la dem heller stå side om side med en tråd imellom. Kan hende det roer seg om noen år 😅 er jo ikke alltid man har muligheten til å finne den optimale flokken, da er det nesten bedre enn at han står for seg selv. 

• Liker 1

Har treårig hingst med vallaker. Står med tre stykker nå, skal i utgangspunktet på beite med totalt 10 vallaker i sommer. Ble satt med den andre gjengen et par timer for en mnd siden, endte med brukket tann og flenge i leppa på hingsten. Er litt spent på dette prosjektet kjenner jeg, og vurderer å evt bare ta ballene på han kjapt. Men han fungerer veldig fint med de han står med nå. Skal slippe han ned igjen til den andre gjengen når alle brodder er borte neste uke, og tar avgjørelsen etter det. Har ikke mulighet for å skille dem på beite. 

• Hææ 1

Har stort sett gode erfaringer med flere hingster og vallaker sammen. Hingster som oppfører seg sånn er ofte «grisete» (ikke til å stole på) i oppførselen i andre sammenhenger også. Kastrasjonsobjekt i mine øyne.

34 minutter siden, LisaFi skrev:

Har stort sett gode erfaringer med flere hingster og vallaker sammen. Hingster som oppfører seg sånn er ofte «grisete» (ikke til å stole på) i oppførselen i andre sammenhenger også. Kastrasjonsobjekt i mine øyne.

Han er på ingen måter en utrygg hest og jeg kan stole 100% på han. Og har ikke vist noe hingstetegn mot noen andre enn den vallaken. Og har ikke tenkt til å kastrere på en god stund

...: må bare få understreke at det ikke var noe sinne eller noe som førte til den brukne tanna, bare at hingsten var litt vel ivrig i leken og en av de andre ble litt lei, og smokk, tann i 7 deler. Min er ekstremt grei og håndterbar, men skader er like vonde (og dyre) samme om det er bevisst eller ubevisst. 

4 minutter siden, duredilla skrev:

...: må bare få understreke at det ikke var noe sinne eller noe som førte til den brukne tanna, bare at hingsten var litt vel ivrig i leken og en av de andre ble litt lei, og smokk, tann i 7 deler. Min er ekstremt grei og håndterbar, men skader er like vonde (og dyre) samme om det er bevisst eller ubevisst. 

Uff da, det er jo veldig kjedelig når sånne ting skjer..

Har hingst sammen med to vallaker nå altså, han er nå 8. Måtte ha dem skilt før for hingsten maste sånn med vallakene og ga seg aldri selv om de både ba pent og sa sint i fra. Men så bare gikk det seg til 🎉 etter to år side om side. 

12 minutter siden, Issa skrev:

Har hingst sammen med to vallaker nå altså, han er nå 8. Måtte ha dem skilt før for hingsten maste sånn med vallakene og ga seg aldri selv om de både ba pent og sa sint i fra. Men så bare gikk det seg til 🎉 etter to år side om side. 

Så bra, da får vi håpe det går seg til☺️