Jump to content
Sign in to follow this  
LisaFi

Reglementsendringer og tolkninger

Recommended Posts

Nye spørsmål fra min side. Jeg kan visst snart ingenting om sporten min lenger. Kan se ut til at mange av beleggene mine «ryker» også? 

Betyr dette at gamle typer sprangbelegg som festes med strikkborrelås anses som «teknikkbelegg»? I såfall må jeg visst bytte en haug med belegg også (ikke bare bitt 😬).  

Bildet er fra artikkel i hestesport.

3F09E1EA-9D13-4279-8A68-55BB0D095019.jpeg

Og, vil det å ta en runde med tape for å sikre belegget i terrenget ikke være lov lenger?

Kan legge til bildet av regelendringen angående bittets tykkelse i hesteklasser i dressur.  Mindre tilpassingsmuligheter til hest med liten munn.

ABFB2EAC-28CF-47CB-B53E-5BC28DF066F9.jpeg

• Trist 1

31 minutter siden, LisaFi skrev:

Nye spørsmål fra min side. Jeg kan visst snart ingenting om sporten min lenger. Kan se ut til at mange av beleggene mine «ryker» også? 

Betyr dette at gamle typer sprangbelegg som festes med strikkborrelås anses som «teknikkbelegg»? I såfall må jeg visst bytte en haug med belegg også (ikke bare bitt 😬).  

Bildet er fra artikkel i hestesport.

3F09E1EA-9D13-4279-8A68-55BB0D095019.jpeg

Wath, ikke lov m feks normale eskadron da? Nei det hørtes rart ut. 

Her er reglement i sprang om benbelegg. Veldig rart om ikke borrelås med strikk skal være lov- det er jo det alle har og er tilgjengelig (tenker da på vanlige senebeskyttere ala eskadron sine klassiske vanlige) . 

Sånn det står i dag er det jo lov (utenom til unghest)

Screenshot_20190506-192308.png.4035718bc03dc9f9e15aa78c1489f4af.png

I feltrittsreglementet ser jeg ikke det står noe om belegg og heller ikke i kr1, så da er det vel kun i sprang disse nye reglene om belegg gjelder, og ikke i feltritt og kjøring. 

Screenshot_20190506-192434.png.4c674da05b16d473eb7f3a13b69c036a.png

Dette er kr feltritt

Screenshot_20190506-193002.png.ebdf21e9dff9f9a8e9e45bbc0a983b11.png

Dette er fra kr1

(Edit tusen ganger for bildene er dumme)

Edited by Eva

Tror det er bakbeinsbelegg som ikke skal ha elastikk jeg. Det har tidligere vært forbeholdt unghest men ser nå ut til å gjelde alle. 

Men hun stewarden fra NHF som uttaler seg må vel da snakke om unghestklasser? For regelendring for andre har jo ikke tredd i kraft ennå? 

Jeg må innrømme at mange av hestesports «oppklaringer» har en tendens til å være alt annet. 

Men vanlige eskadron f.eks har jo  strikk og velcro både fram og bak ja. 

8 minutes ago, Nienna said:

Mulig det er bakbeinsbelegg unghest som beskrives der?

Tror også det, er bare det som gir mening i forhold til KR sånn det står i dag.  

Det er jo fort å gjøre feil der, mange av de vanlige kodebeskytterene til bakbein som mange bruker har vel noe strikk i? 

Det det står i hestesport som jeg leser det er at norsk KR ikke stemmer overens med det internasjonale, og at på stever som NHF må man forholde seg til det internasjonale. Roootete. 🙈 

Trenger vi egentlig å ha noen som helst «egne» regler på sånt? Greit at de er oversatt til Norsk liksom, men ellers? 

15 minutes ago, LisaFi said:

Det det står i hestesport som jeg leser det er at norsk KR ikke stemmer overens med det internasjonale, og at på stever som NHF må man forholde seg til det internasjonale. Roootete. 🙈 

Trenger vi egentlig å ha noen som helst «egne» regler på sånt? Greit at de er oversatt til Norsk liksom, men ellers? 

Problemet nå er vel at vi har hatt egne, norske regler i alle år og at vi nå prøver å endre vårt reglement til å stemme overens med FEI sitt, som sikkert også er i stadig endring, også er det litt krøll med overgangen og få oversatt riktig? Kanskje?

Skulle liksom få lest hestesport selv nå, men finner det ikke 😛

Her har de nok litt å rydde i, ja... 

på ett punkt står det at kun belegg med uelastiske borrelåsfester er tillatt. Ingen spenner eller hekter er lov. 

På neste må plutselig remmen være elastisk om den skal festes over en krok? 😳

videre er kun "konvensjonelle sko" tillatt (og barbent). Altså utgår limsko? Gummisko? Skoene LisaFi sverger til som jeg ikke husker i farta hva heter? 

Var minst to hester som konkurrerte på NHF med limsko (i klasser med direkte utstyrssjekk etter rittet). En observasjon ihvertfall :lol: Det ble ikke kommentert av steward.

Greia er jo at de bruker uttrykk som er til for å skape usikkerhet og forvirring. I min verden er "konvensjonelle sko" av metall, og festes med søm. Kanskje med en svak overrulling i tåa, men that's it. Cytek, gummisko, plastsko, limsko og annet er liksom ikke "konvensjonelle". 

Og hvis det er konvensjonelle sko, hva er da ukonvensjonelle? :lol:  

Var det kommet en ny regel om hvor mange ryttere en hest kunne starte med, i samme klasse?

Er ikke lov at hesten går to ganger i samme klasse nei, jeg har allerede klaget på det til TK. 

Argumentet var hensynet til at hesten ikke skal bli sliten, men jeg skrev at hesten antageligvis driter i om den går to ganger i LC med en time mellom rytterne eller om den går en LC og en LB med et kvarter mellom med samme rytter, som folk gjerne gjør når de starter flere klasser.  Jeg sa også at slike ting burde rytterne få bestemme selv, er jo allerede regulert hvor mange klasser man kan starte pr dag. 

• Liker 1

Slik jeg og flere andre teknisk personell har tolket det er konvensjonelle sko sko som sitter fast, enten ved hjelp av lim eller søm, og som ikke kan tas av som boots. 

• Liker 1

På 7.5.2019 at 20.01, Mona skrev:

Er ikke lov at hesten går to ganger i samme klasse nei, jeg har allerede klaget på det til TK. 

Argumentet var hensynet til at hesten ikke skal bli sliten, men jeg skrev at hesten antageligvis driter i om den går to ganger i LC med en time mellom rytterne eller om den går en LC og en LB med et kvarter mellom med samme rytter, som folk gjerne gjør når de starter flere klasser.  Jeg sa også at slike ting burde rytterne få bestemme selv, er jo allerede regulert hvor mange klasser man kan starte pr dag. 

Gjelder det rideskoleponnier også?

@Mona sier du at det er eller ikke er lov for samme hest starte med to ryttere i samme klasse? 

41 minutes ago, julnil said:

Gjelder det rideskoleponnier også?

35 minutes ago, CruVal said:

@Mona sier du at det er eller ikke er lov for samme hest starte med to ryttere i samme klasse? 

Her er fra KR med endring - fra og og LC sprang og dressur kan ikke hest starte mer en én gang, utenom klubbklasse, men lavere enn det (feks lave klasser sprang og for dressur ryttertest antar jeg da) kan hest starte to ganger i samme klasse med ulike ryttere.Screenshot_20190511-214358.png.165611c9d8732c99c8bc2bedce4e3425.png

Skolehest kan starte 2 ganger i samme klasse med ulik rytter uansett nivå så lenge det er skolehestklasse. Også er det egne regler for klubbstevner. 

Screenshot_20190511-214036.png.f34a3e45537ac7e3915bc53a3fcf2df9.png

Men er dette nye regler fra i år?

Så på et klubbstevne eller utvidet klubbstevne kan en hest starte flere ganger enn dette?? 🤔 

Det er så mye ord og om og hvis og men i disse reglene..

• Liker 1

1 time siden, julnil skrev:

Helt enig 😳

På 11.5.2019 at 22.59, julnil skrev:

Men er dette nye regler fra i år?

Så på et klubbstevne eller utvidet klubbstevne kan en hest starte flere ganger enn dette?? 🤔 

Forstår det sånn at en hest kan starte 2 ganger i samme klasse uansett nivå, men max 3 start per dag så lenge det er klubb og uk stevne, men fra D og opp kun 1 start per klasse. 

• Liker 2
  • Takk 1