Jump to content
Sign in to follow this  
Torhild

FH føll 2019

Recommended Posts

6 minutter siden, CruVal skrev:

Melkespreng og påfølgende brystbetennelse er det verste som fins. Sånn fra et personlig perspektiv 😅 

Det var også dessverre mitt bidrag i saken - lykke til - trur melking er lurt fremover :)

ja, kan tenke meg at det er helvetes vondt 😂 har blitt anbefalt å ikke melke, men ikke tusan om jeg skal la henne gå sånn. Melket litt i sta for å lette på trykket, men det ene juret er dobbelte av det andre så skal opp igjen straks og melke mer. Tror jeg bare må melke og få tømt det nå også heller ta litt mindre de neste dagene 😳 

... Satan har i alle fall hatt god næring i 10mnd, Uci har vanvittig god melkeproduksjon :lol: så mye melk med føll ved fot + en i magen uten å gå på mye kraftfor eller tape seg noe :lol: ironhorse!

Vi melket alltid av hoppene da føllene ble tatt fra. 
Nå ble det riktignok redusert litt melkeproduksjon av seg selv ettersom føllene ble satt i egen boks om nettene og når hoppa var i bruk. 
Da føllet ble sendt vekk melket vi morgen og kveld de første par dagene,men lot det være igjen en god del i juret. Deretter en gang per dag.
Mener vi gjorde dette ei ukes tid sånn ca, litt avhengig av hvor mye melk hoppa produserte. Man er dessverre nødt til å balansere litt på kanten av melkespreng, men ikke la det gå så langt at det blir jurbetennelse. 

Melkeproduksjonen bremser opp/stanser etter ca 18 timer om juret ikke tømmes, men det er likevel greit å tømme spenekanalene innimellom siden det gjerne befinner seg litt basselusker inni der som kan medføre jurbetennelse.
Tømming er absolutt anbefalt, med andre ord. 

• Perfekt 1

1 time siden, Augustina skrev:

ja, kan tenke meg at det er helvetes vondt 😂 har blitt anbefalt å ikke melke, men ikke tusan om jeg skal la henne gå sånn. Melket litt i sta for å lette på trykket, men det ene juret er dobbelte av det andre så skal opp igjen straks og melke mer. Tror jeg bare må melke og få tømt det nå også heller ta litt mindre de neste dagene 😳 

... Satan har i alle fall hatt god næring i 10mnd, Uci har vanvittig god melkeproduksjon :lol: så mye melk med føll ved fot + en i magen uten å gå på mye kraftfor eller tape seg noe :lol: ironhorse!

Vi stoppet med kraftfôr i en ukes tid, og melket for å lette trykket. Må bare være forsiktig med å ta for mye slik at produksjonen ikke fortsetter ☺️ Tror ikke det var mange dagene jeg melket, men du merker det jo når produksjonen stopper da. 

Dog var ikke M drektig igjen da jeg gjorde dette. 

• Perfekt 1

Takk for svar 😊 tar bort oppdrett i noen dager i alle fall- det overlever hun. Har melket to ganger i dag, blitt noe bedre i alle fall! Men det ene juret er relativt lite (og melkespruten står av seg selv til tider) mens det andre er skikkelig sprengt og svært. Ikke noe sprut derfra. Gjelder det bare å ha is magen?😂 fader at jeg må jobbe :lol: 

men ikke feber i alle fall. Og når vet man at det har blitt jurbetennelse? 🧐 

mye lettere å ha is i magen om det ikke er sin egen :lol:

42 minutter siden, Anananas skrev:

Er det klumpete? 

Juret ? Er hardt, og et ødem foran (typ forover ved lysken). Ikke klumpete som jeg har kjent, men får ikke akkurat kjenne voldsomt på det. Er likt som det ser ut før følling. Typ 😛 

Jeg har tatt bort overskuddstrykket første dagen og to, men ikke noe mer.

• Perfekt 1

12 timer siden, Torhild skrev:

Jeg har tatt bort overskuddstrykket første dagen og to, men ikke noe mer.

godt og høre. Fikk beskjed om å ikke gjøre noe først- men hun har så god melkeproduksjon at jeg må melke i alle fall til det roer seg litt. Det ene juret er som sagt ikke noe problem, er det andre som er sprengt. Håper det roer seg der og! 😳