Jump to content
Sign in to follow this  
Torhild

FH føll 2019

Recommended Posts

Flere som har fått føll?

Jeg hår nå våket i 11 dager, og ventet på dette føllet mitt. Please la det være ei hoppe! Og please la det ha mye hvitt!!!

Hadde en drøm for et par dager siden at det falt ut en flekkete westernhest. Lo litt av dette når jeg våknet, for med både brun mor og far, så skjer jo ikke dette. Da er jeg jo "garantert" brun hest.

Så var tiden inne i går kveld, og hva kommer ut? Jo en rød hoppe med ku-bles!!! 

Så da måtte jeg jo skifte navn. Har planlagt Skyler til hoppe i 2 år, men dette var jo ingen prinsesse....

Så si hei til Shannara alle sammen 🤣 

20190503_001605.jpg

• Hjerte 12
  • Yay 1
  • Gratulerer 1
  • Perfekt 1
  • Wow 2

Åh, så utrolig søt! Gratulerer så mye 😁 Og jeg likte navnet 👍🏼

Det var blisset sitt ja :D så fin, gratulerer! Fint navn, og flere bilder takk 😍😍

Ble føll ver i dag, min datters vbt hoppe. Brunt hoppeføll m hvite sokker bak. Stor og kvikk, ville reise før hun var kommet helt ut. 

Fødte ute i paddock kl 16 i dag med oss alle som tilskuere. 

Snapchat-684497060.jpg

• Hjerte 7
  • Gratulerer 1
  • Wow 1

Næmmen! Dette er jo en tråd for oss i ammetåka :lol: 

Jeg har blitt bestemor til en liten (de fleste sier han er stor- jeg synes han er liten!) hingst. 50kg tung og nesten like lange ben som moren allerede. Født 9.juni, dag 338 :) Mor er ingen andre enn Ucintha (Londontimes- Goodtimes - Nimmerdor) og far Tobajo Picez (Cortez- Cor De la Bryere - Pik Triumf) . Jeg var utrolig heldig som fikk oppleve hele veien fra rier, til å hjelpe Uci og dra han ut, til å få han på bena and so on. Han er utrolig vakker, velskapt og ser (og oppfører seg) ut som en tro kopi av sin mor! En tøff kar, men samtidig en som tenker seg om to ganger og tar hintet dersom man forteller han at man ikke er et klatrestativ. Han er en uke gammel, så alt kan jo fortsatt skje, men er so far utrolig fornøyd! Og Uci er en helt kanon mor :wub: 

01AB7C8F-03CE-4193-9F88-D4D8CBEC0A8A.jpeg.f06d48d421776e93e7213edf7ae72504.jpeg

344215F1-5AD3-402C-9FA5-CB668D2E95D2.thumb.jpeg.474f898871439acb42664a7223e89c71.jpeg

829C1663-AD9A-437F-9F67-761ABC5EF122.thumb.jpeg.64beff09af1005e218f30803c54f7b3c.jpeg

025855C5-E00D-4293-B9AB-339A03C44131.thumb.jpeg.63c36534226cff68769599409310380b.jpeg

F8861AC2-C4ED-43C3-83D6-222D4E0750AB.thumb.jpeg.d66e90cb218c7d2de677fb28b68d9690.jpeg

01B779C2-A138-4AEF-AA22-308CD39ACCB8.thumb.jpeg.63dbe0bced94f28c4aa17ffae3b2776a.jpeg

D99E3922-B802-4E99-9DD2-01EDFF304371.thumb.jpeg.83acbb12a73d858776d7ddc89c4a4a8c.jpeg

3AA0E6A4-2C74-47A4-8471-596EB66BEFD0.jpeg

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Wow 4

Hils på Buarskogs La Vie 😍 Hoppe etter Jestis Larno, under Viklunds Dewalia (e. Aatoftens Walit)

IMG_5520.jpg

IMG_5550.jpg

IMG_5519.jpg

IMG_20190622_185815_911.jpg

IMG_5532.jpg

Edited by Bitten&Betty
  • Hjerte 5
  • Gratulerer 2

På torsdag fikk vårt føll seg en kakk i en fremfot da hun nyskjerrig studerte sin rullende mor ute. Først forsto vi ikke hva det var, trodde hun var forstoppet men så begynnte hun å kode over på foten. 

Fredag var hun værre i foten men kvikk som f ellers, så det ble Klinikktur i går kveld å hun fikk påvist leddbåndskade. Heldigvis ikke noe galt på røntgen. 

Grunnen til at vi nå vet hva som skjedde er at datteren min filmet når hoppa rullet seg så vi så det når vi studerte filmene etterpå. 

Nå går føllis med skinne og bandasje å har boksarrest men får gå på tørt underlag inntil 1 time pr dag (må være tørt pga bomull og bandasje ikke må bli vått) 

received_419734845280102.jpeg

1 time siden, LisaFi skrev:

Stakkar liten da! Gode prognoser?

Gror heldigvis fort sånne små ifht en gammel hest så håper det går fint. Den er kvikk å tøff iallefall. 

• Liker 2

Ser ut som hun greier seg fint med bandasje og skinne på! Hvor lenge må hun gå med det?

2 timer siden, stinej skrev:

Ser ut som hun greier seg fint med bandasje og skinne på! Hvor lenge må hun gå med det?

Null problem m skinne, nå husker hun vel knappt noe annet å har null problem med å røre seg med den. Øver på galopp piruetter å diverse andre øvelser både inne og ute 🤣

Den skal av nå i dag eller i morgen for å se hvordan hun går da men trolig må den på litt igjen. 

• Liker 1

Ikke helt, men Canacas har gått med harrypotter briller en stund. Begynt og bli mer skabbete i fjeset og på bena (og der han har fått pels hvor han har hatt skurver🤪). Veterinær sier han blir brun, hvilket jeg tror da han er svart innerst i manen og nederst på halen. Ser jaggu slik ut på pelsen som har kommet der han ble klippet for å chippes😁 

C69DC0D6-A4A4-42ED-9A44-293ABC859976.thumb.jpeg.62b2bfc43b484a8f8f12f3e2b0339166.jpeg

blir nok skikkelig skabbete til føllskuet tenker jeg! :lol: 

men- har drevet og fundert på dette med å beregne ca høyde på de når de blir store. Hvordan var det igjen? Målte fra bakken og til skulder, men ut i fra målene da blir han 162. Ønsker meg noen cm til :lol: selvfølgelig er det jo ingen fasit da- men nå er han 2mnd, og jeg mener man egentlig måler ved 3mnd? Husker jeg hadde om det på skolen, men det er jo ikke noe jeg har hatt bruk for så det er ikke lagret i minnet :lol:

Min blir skikkelig mørkebrun. Lurer på hvilken farge hun ender opp med til slutt. Første bilde er tatt når hun var ett par uker, bilde to er tatt forrige uke.

IMG_20190716_215637_583.jpg

IMG_6127.jpg

• Liker 2
  • Hjerte 1

På 9.8.2019 at 22.50, Bitten&Betty skrev:

Min blir skikkelig mørkebrun. Lurer på hvilken farge hun ender opp med til slutt. Første bilde er tatt når hun var ett par uker, bilde to er tatt forrige uke.

IMG_20190716_215637_583.jpg

IMG_6127.jpg

Stilte du henne på utstillingen som var nå?

13 timer siden, Torhild skrev:

Stilte du henne på utstillingen som var nå?

Nei dessverre. Det kolliderte med andre planer vi hadde, og det ble lagt ut informasjon for sent til at vi klarte å flytte på ting. Veldig surt, men lite å gjøre med..

3 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Nei dessverre. Det kolliderte med andre planer vi hadde, og det ble lagt ut informasjon for sent til at vi klarte å flytte på ting. Veldig surt, men lite å gjøre med..

Det var veldig surt at det ble så tidlig. Jeg hadde avtalt med en klubb her på Karmøy som ønsket ponniutstilling i samarbeid med utstilling på hest. Da de trakk seg og jeg stod alene med jobben var det vanskelig å få det til når de var flere i Stavanger som ville arrangere. Vi fikk dommeren innom en snartur på kvelden her på karmøy og det ble en veldig nedtonet utstilling her oppe, og jeg rakk såvidt å hive meg med siden jeg egentlig var på ferie. Jeg stilte lille Ellie som er midt i en vekstperiode. Tilbakemeldingene var svært tydelig på at hun tydelig bar preg av vekst 😅 Ellers fine tilbakemeldinger tatt i betraktning og en virkelig god opplevelse for føllet som oppførte seg helt eksemplarisk :) 

Dette med å legge ut informasjon sent synes jeg er et gjennomgående problem i organisasjonen.  

Hvis de ønsker hester vist på utstillinger, skuer og tester må folk vite om det mye lenger tid i forveien så det går an å planlegge.

Datoer og steder for ting burde være klare ved årsskiftet slik at man kan sikte seg ut, holde av helger, forberede og planlegge. 

• Liker 2

Vel, i dette tilfellet lå det i hvertfall på organiseringen av utstillingen fra klubbens side. Jeg hadde avtalt med en klubb og anlegg som trakk seg fire uker før. Når da nye arrangører kom og kunne arrangere uken før opprinnelig avsatt dato så ble det flyttet dit og dato endret. Vi var ikke nok til å kunne arrangere to separate utstillinger (hverken arrangører eller hester) og derfor ble det slik. Ellers er det jo ikke NV som setter opp utstillingene, det er private eller klubber som arrangerer :) Det er kun de sentrale utstillingene altså eliteskue og hingstekåring som NV selv arrangerer.