Jump to content
Tiril

Er det virkelig så dyrt å eie hest som "alle" skal ha det til?

Recommended Posts

Jeg hører støtt og stadig at hest er SÅ dyrt og det er det jo også, men det er vel ikke slik at man må være styrtrik for å eie hest?

Jeg eier ikke hest selv, men har planer om å kjøpe hest da jeg er ferdig på vgs (altså ikke rett etter, men blir ikke noe før jeg blir ferdig). 

Men har hørt så mye i det siste at hest er dyrt så blir veldig engstelig for at jeg ikke skal klare å ta vare på hesten økonomisk. Jeg aner jo ikke hva jeg vil jobbe med enda, så blir vel å jobbe i butikk inntil jeg finner ut av det. 

Jeg er klar over at det å eie en hest koster mye og er mye ansvar, men hvis hest virkelig hadde vært så dyrt som noen skal ha det til, så hadde det vel ikke vært så mange som hadde eid hest?

Vil gjerne høre hva andre tenker rundt dette😁

Det kommer helt ann på hva du gjør det til. Skal du stå på fancy stall, skal du stå på en enkel dugnadsstall, skal du starte stevner, skal du ri fast for trener etc. Alle de tingene der har innvirkningen på hva slutt summen blir hver måned. Men ja, hest koster. Lurt å sette opp et regnestykke for deg, og i samme slengen være dønn ærlig på hva du vil. Dumt å sitte der å har budsjettert for en hest på enkel utgang som kun eter høy, og at du ikke har tatt med ridetimer etc. For så å sitte der å ha lyst til å stå på fancy stall, med dyr musli og ørten tilskudd, og ri for trener to ganger i uka. Prisen bli helt annerledes...

Tja, det handler jo om prioriteringer, men det koster jo mye penger! For det første er det jo de faste utgiftene som løper hver måned. Disse varierer jo veldig med hvor man har hesten oppstallet og hvor i landet man bor. Har venninner som betaler 5000 - 6000 i måneden i oppstalling, mens jeg som har hest hjemme + en ponni betaler ca 3000 i måneden for begge to. Det er lurt med en god forsikring for å slippe unna de største utgiftene hvis hesten skulle skade seg skikkelig, det koster og en del i måneden avhengig av hva slags forsikring man har. I tillegg kommer utgifter på hovslager, tannstell og vaksine og eventuell saltilpasning. Man har som kah skriver kanskje lyst til å ha råd til å ri på timer og? Det lønner seg å sette opp et budsjett for å se hvor mye du har igjen å rutte med når alle de faste utgiftene er betalt inkludert dine egne.

Edited by SiljeB

Hest er en dyr hobby absolutt. 

Men selvfølgelig er det mulig å ha hest selv om man ikke er styrtrik, man må bare være klar over utgiftene og vite hva man vil prioritere. 

Hvis man bare vil ha en hest som kan stå på en gård ut på landet og tusle rundt på tur med så kan man ha hest ganske billig, selv om man uansett må regne med veterinærutgifter. Men hvis man vil ha en hest man vil utvikle seg på, stå på en sentral stall med god treningsmuligheter, være med på treninger, starte stevner, stille ut ol, så forsvinner fort pengene. 

Mens jeg var student i Lillehammer kjøpte jeg hest (av penger jeg fikk av foreldre) og da hadde  jeg stallplass på en dugnadstall til 400kr i mnd. Flis var inkludert og jeg kjøpte høy fra lokal bonde for under 3kr/kg. Det var mye arbeid med utslipp og fôringer og stallen var gammel og hadde ikke mye fasiliteter,men jeg trivdes fint med å bare ri på tur eller bruke den nesten gjengrodde ridebanen for meg selv. Jeg hadde aldri ridetimer og hadde ganske rimelig hovslager, kjøpte utstyr brukt. Så da gikk det rundt.  Da jeg flyttet til Oslo var jeg avhengig av betalende fôrrytter, selv om jeg hadde hesten på en billig utegangsstall, jobbet ved siden av studier og fikk hjelp av foreldre ved krise. Jeg prøvde å ha litt ridetimer og være med på stevner, men det måtte jeg ofte nedprioritere, og i en periode måtte jeg sette hesten bort på helfôr. Jeg levde ellers ekstremt billig, i billigste studentbolig, spiste omtrent ingenting, syklet eller gikk overalt og hadde nok ikke klart det uten foreldre som kunne gi meg lommepenger til melk til havregrøten og sokker. 

Akkurat nå har jeg også hest ganske billig, bruker ca 2700kr i mnd på stallplass og 1500kr på sko ca hver 6. uke, også prøver jeg få undervisning 1-2 ganger i mnd, ikke ta helt av på shopping og har en god buffer til veterinærutgifter. Selv med god økonomi og full jobb merker jeg jo at hest tar en godt jafs av lønna og jeg må nedprioritere andre ting slik som reiser, klær, interiør, andre kjæledyr, ut med venner osv. Men hadde jeg ikke hatt hest hadde jo pengene jeg hadde brukt på hest blitt brukt på andre ting, så 🤷

Kjøpte hest når eg begynte som lærling og flyttet heime ifra.

Stalleia var då på 600kr mnd og høy/spon for 12 000kr ish for sesongen kjøpt utenom. Unghest, hingst, og jobb mot kåring. 

Fikk det til på ett vis, hesten fikk det han trengte mens eg overlevde på det eg akkurat trengte. Sminke, klær, noko ekstra kunne eg bare drite i. Ferie kunne eg drite i, og alt det "gøye" som hører med å vere ung. Alt av tid og penger gikk i hest. 

Per no så bruker eg stygt mykje penger på hest, men kva ellers skulle eg brukt dei på? 😊 Eg jobber og sliter for det, men med hest og nødvendig bil + alle nødvendige kjedelige hus og heim utgifter så er lønna på mystisk vis borte, kvar mnd 🙊

Det er vel så dyrt som mange skal ha det til. Litt variasjon i prisnivå mtp fasiliteter, tjenester som er tilbudt og beliggenhet. Nærme Oslo er hovedregelen at det er dyrt. Husker noen på jobben min ville ha meg til å fortelle hva som faktisk gikk med av penger i mnd på hest, men hun ene som spurte brukte samme sum på snus i mnd når vi regnet på det..... Det handler jo noen ganger om prioriteringer. Jeg tror jeg har mer glede av pengene jeg har brukt enn hun som har brukt det opp på snus..... :amazing: Men ja, man må være ærlig på hva man har råd til. Være realistisk. Er man virkelig villig til å prioritere dette hardt nok til å få det til? 

• Liker 1

Ja, det er dyrt, men man trenger ikke være rik for å klare det. Jeg oppfylte drømmen om egen hest rett etter videregående og hadde han oppstallet på ridesentre med leie fra 4000-5000 fordi jeg trodde vel nærmest det var det eneste som gikk an. Jobbet da som assistent på den lokale barneskolen, noe som ikke akkurat var fett betalt. Jeg fikk ta helgeutslipp og kveldsforinger i stallen mot rimeligere leie, bodde på en pitteliten hybel med kombinert stue/kjøkken/soverom i ett og et mikrobad til en rimelig pris, spiste dårlig billig mat (ris og pasta var gjengangere), unnlot luksuser som frisør og tannlege til meg selv, hadde sjelden råd til å være med venner på byen, festivaler etc etc, ferieturer eksisterte ikke, og jeg hadde aldri en krone til overs. De ofrene syntes jeg det var vel verdt. ;)

Klarte meg også gjennom tre års studier i Oslo med hesten på slep ved å bo i kollektiv, hadde hesten på utegang, spiste fortsatt ris og pasta og hadde sjelden mer en én ting i kjøleskapet. Det kom noen massive uplanlagte veterinærregninger i den perioden, men det gikk og var fortsatt verdt det. Jobbet en ettermiddag i uken og som servitør i endel helger, og i hjemmesykepleien i ferier. Jeg hadde vel heller slutta på studiene enn å selge hesten hvis det ikke hadde gått. 

Nå har jeg fast jobb og "vanlig" inntekt som på ingen måte kvalifiserer meg til rik, og valgte å kjøpe en gård for å ha hester hjemme så fort jeg hadde fått fast jobb.

På sett og vis er det billigere, på andre vis betaler man jo lån og renter på gården, kjøper gjerder og grus og utstyr og har vedlikehold selv, men klarer nå å fôre på (og betale de andre utgiftene til) to hester, og fortsatt ha et variert kosthold og fullt kjøleskap. :P Men det er fortsatt lite vekst på sparekontoen.

Den ene har vært uheldig med helsa og er dyr i veterinæroppfølging og medisiner, spesielle tilskudd osv. Sånt kan man jo ikke forutse. Til gjengjeld reiser jeg ikke på treninger borte eller stevner, men rir for en lokal instruktør som kommer hit.

Så konklusjonen er vel at det går fint an å ha hest på lav inntekt, men mer behagelig på en mer middels inntekt. Man må regne med at det er andre ting man må nedprioritere. Avhengig av hvor dyrt man velger å holde hesten, går det i større eller mindre grad utover budsjettet til klær, mat, tannlege, frisør, bil, bolig, konserter, uteliv og alle andre ting som også koster penger. Så man må jo bare vite at det er det man har lyst til å prioritere.

Det er ikke uten grunn at hest har ryktet for å være dyrt, for det er det 😜 men det blir litt hva man gjør det til. 

Det er jo noe man alltid må regne med. Stallplass, fôr, forsikring, veterinær (vaksiner og tenner + litt ekstra til evt skader), hovslager/trimming av hover, utstyr. Så kommer luksuriøse ting ved siden av som ridetimer og stevner.

stallplass kan være både dyrt og billig. Du kan stå på en plass med dugnad som gjerne er billigere men mye mer stress og mas. Eller en dyr plass hvor man ikke må gjøre så mye selv. De aller færreste har muligheten til å ha hest hjemme så det er noe man må regne med. Og uansett om den står hjemme eller ikke må man regne med utgifter som flis og fôr, så kommer jo alt annet man faktisk må holde selv da (gjerder, bøtter, strøm etc). 

Jeg har hatt hesten på dugnadstaller (betalte ca 3000 i leie hver måned) og på dyrere staller med alt inkludert (ca 6000 i måneden), og nå hjemme. 

Jeg regnet en gang på hvor mye jeg brukte på hest hvert år og det var skremmende 🙈 Så man må ha jobb for å klare det, omtrent ingen fritid og mye arbeidsmoral. 

Man må i alle fall ha nok penger til å ta vare på den om den blir syk eller det skjer noe. :) Om man har lite penger burde man ha full forsikring, og minimum 20 000,- på en bufferkonto. At hesten man kjøper feks er billig synes jeg ikke har noe å si for at man forsikrer eller ikke. Hestens helse er like viktig uansett. Og til og med avlivning kan fort koste noen tusenlapper. 

Stalleie og månedlige utgifter til skoing og utstyr/kraftfor osv kan man jo undersøke prisen på i sitt område. :) Jeg regner 5000,- per hest i mnd, pluss har penger om "uhellet skulle være ute". I tillegg må man ha penger til tannbehandling og vaksine årlig, derfor lurt å sette av litt ekstra til slikt i mnd. Det gjør jeg. :) 

Jeg er jo en av de som skjønte at med min lønn hadde jeg kun råd til hest når det kun var mannen min og meg. Nå er jeg gravid , har igjen to mnd til termin og valgte for et par mnd siden å selge hesten. Selvsagt kjempe trist, for han var drømmehesten min - men på en annen side:

- Med min lønn og der det kommer en baby i juni så ville jeg ikke hatt råd til å ta vare på hesten på en måte jeg mener man bør kunne som et minimum.

- Jeg ville hele tiden slitt med å få endene til og møtes, og det ville nok gått utover både mann, barn og meg.

- Jeg så at tiden kom til å bli vanskelig da jeg også har to hunder som krever sitt både i penger og i tid til trening, samt at jeg har to katter som ikke tar så mye tid, men også de skal ha god, næringsrik mat, de skal vaksineres og bli tatt vare på på en god måte.

Med mine fire husdyr valgte jeg dermed å selge hesten, og selv om det er trist vet jeg at det er riktig både for hesten og for meg.

• Liker 1

Det er viktig som Stelpa sier å vite at man har nok til uforutsette utgifter. Jeg kommer ril å få veterinærregning på over 10.000 nå, og det er kun egenandel. Så en god forsikring og litt ekstra til veterinær er viktig. Hvis ikke må man jo plutselig avlive hesten i stedet.

Det er kjempedyrt, men har man fast inntekt så er det gjerne en prioritering man gjør. Vekk med dyre klær, ferier, frisør, annet sportsutstyr osv osv, inn med hovslager, veterinær (vaksiner, tannbehandling, ormekur, uforutsette hendeler), forsikring, stallplass, kraftfôr, utstyr man trenger (dyrt eller billig etter økonomi)... Så kommer kurs, ridetimer, stevner på toppen. Transport til og fra stall, med eller uten hest.. 

Er greit å sette opp en liste over hva du MÅ ha hver mnd, så sjekke priser i ditt nærområde. Så får du opp det beløpet du trenger pr mnd. 

Det er rett og slett svindyrt. Om ingen uhell er ute, og hesten ikke endres i salleie etc går det helt fint på dårlig inntekt om man prioriterer litt.

så kommer slike år som i fjor, der fôrkrisa ble et faktum. Jeg har aldri brukt så mye penger på fôr noensinne - ikke bare i høy men også tilskudd for å dekke opp mangler. Og det enda jeg har gått for "eksakt fôrplan-varianten". 

Bufferkonto er virkelig viktig. Og en plan for hva man gjør om den går tom og ikke kan fylles opp igjen relativt raskt. 

Det som er dyrest, er å ha hest og ikke bruke den. Overraskende mange velger det. 

Jeg synes @Martehelene har valgt så klokt. Istedenfor dårlig samvittighet hele tiden, så selger hun.

Men budsjett er alltid lurt. 

Noen ganger sier det at en skal ha hest på fôr, istedet. Evt ri på rideskole. Hva som passer best for en selv. 

Ellers tenker jeg at grunnregelen er at billig = mye eget manuelt arbeid. 

• Liker 2
  • Hjerte 1