Jump to content

Recommended Posts

Noen her som har hatt artroskopi på hest og husker hvordan oppfølgingen var i ettertid? Hvor lenge på boks etc?

Fått dato for inngrepet nå,men var litt stressa når de ringte, så glemte å spørre om alt jeg egentlig lurer på.🙈

Det varierer nok litt ut fra hva de finner/reparerer under artroskopien. Jeg har hatt to som har hatt  artroskopi i framkne/knær, en med skade på tredje karpalknokkel, den andre med skade på leddbrusk, korsbånd pluss sjøgress. Begge hadde samme oppfølging. Var en periode med sykeboks, men jeg har hatt en 3x4 m innhegning ute som jeg har hatt de i. Nå husker jeg ikke i farta hvor lenge de sto på boks, med de to første ukene var det kun boks, så begynne å leie i fem min daglig, så 15 min min etc, før jeg kunne begynne å skritte foran vogn. De sto i sykepaddock fram til vi kunne øke på treningen ordentlig med trav og jogg. Mener at de kunne være i full trening igjen etter tre måneder iflg skjemaet, men jeg brukte litt lenger tid selv. Den siste satte jeg bort når han skulle begynne å skritte, så han fikk gå i skrittemaskin to ganger om dagen. Han hentet seg raskt inn.

Begge ble i tillegg sprøyta med polyglycan i de opererte leddene en tid etterpå. Var litt bytting av bandasjer også, rett etter operasjonen.

Vet ikke hvor du skal få foretatt inngrepet, men hos romerike hesteklinikk fikk jeg med en fyldig journal med opptreningsplan, videre behandling, prognoser etc. Veldig lettfattelig og svarte på alle mine spørsmål. Moen var bare en telefon unna om jeg lurte på noe underveis også.

Edited by TonjeS

Takk for svar. Jeg skal også på Romerike, så regner med jeg får god info der. Men litt nysgjerrig på hvor lenge han må stå på boks etterpå siden det blir en del ekstra jobb siden hesten står oppstallet borte. Og er redd han skal gå løs på inventaret...🙈

Hatt artroskopi på hest en gang før,men den ble avlivet etterpå, så ble jo ikke noe oppfølging. 

• Liker 1

@TonjeS Fikk dine noen problemer med knærne senere, eller ble de 100% bra? 

Den første ble ikke bra. Var halt igjen allerede etter første intervalløkta, så han fikk slippe stakkar. Den andre har jeg fortsatt, der var operasjonen veldig vellykket. To år siden i sommer nå, og han har vært øm i framknærne to ganger etterpå - noe som ikke er rart skadehistorikken hans i betraktning, i tillegg til at det dreier seg om en løpshest. :) Han fikk attpåtil kun avventende prognoser, og hadde en hairlinefracture i det ene kneet som måtte gro før han kunne operere. 

Ingen av mine to trivdes på boks inne, men boks ute gikk fint heldigvis. Da var de rolige begge to. 

På Romerike er dere i trygge hender i hvert fall. 👍

Edit: Bilde av den utendørs sykeboksen. Var så varmt den perioden bildet er tatt, så satte opp partytelt som ly for sola. 

2A09C3F2-1DD7-48E3-B191-5B841DCDD4CC.jpeg.3294203d8068b362968feb28e56de8cc.jpeg

Edited by TonjeS
  • Liker 3

Så bra det gikk fint med den ene i hvert fall. 🙂

Freyr vil nok også fint tåle å stå på liten plass ute. Har gjort det mye før i vinter og. Og vil nok tåle fint inne en stund,men usikker på hvor lenge før inventaret får gjennomgå .😉

Fått time 29.april,så bare å vente i spenning nå.😬

Edited by Nina
  • Liker 1

Du får prøve å dra inn litt skog. 

Fylle boksen med selje, rogn og annet snop. 

Sånn at han har litt å finne på. 

Om han står på stall ned flere oppstallører er jo det fint, for da skjer det jo litt. Noe å glane på. 

• Liker 1

@TonjeS Måtte du ha av skoa på dine? Har ikke fått noe beskjed om det fra klinikken,men flere sier at det er vanlig..?

Kan ikke huske at jeg gjorde det sist, men har fortrengt mye fra den perioden..🙈

Edited by Nina

2 timer siden, Nina skrev:

@TonjeS Måtte du ha av skoa på dine? Har ikke fått noe beskjed om det fra klinikken,men flere sier at det er vanlig..?

Kan ikke huske at jeg gjorde det sist, men har fortrengt mye fra den perioden..🙈

Ja, jeg fikk beskjed om å ta av skoa. :)

5 minutter siden, TonjeS skrev:

Ja, jeg fikk beskjed om å ta av skoa. :)

Hm,rart de ikke sa noe. Får ringe på mandag og høre. 🙂

Mulig de har endret på rutinene siden vi var der sist også altså. Men er helt sikker på at vi tok av, for jeg husker at jeg bekymret meg for slitt hov, og om det var heldig å sko for nære operasjonen etterpå. Alltid noe å bekymre seg for. 🙈

14 minutter siden, TonjeS skrev:

Mulig de har endret på rutinene siden vi var der sist også altså. Men er helt sikker på at vi tok av, for jeg husker at jeg bekymret meg for slitt hov, og om det var heldig å sko for nære operasjonen etterpå. Alltid noe å bekymre seg for. 🙈

Haha,jeg tenkte på akkurat det samme nå!🙈

• Haha 1

Mi hadde jo artroskopi i juni -17. Ho sto veldig lenge på boks, var vel oppunder tre månader, men det var jo på grunn av litt ekstra komplikasjonar. Bokskvilen kom i første hand av at såret måtte lukke seg. Då det hadde skjedd, skulle ho vel stå fire veker til eller noko slikt, med leiing dei første to vekene og ut i sjukepaddock dei to neste - men eg veit ikkje om det hadde så mykje med inngrepet å gjere eller om det var for å tilvenje henne forsiktig til rørsle att; ho hadde stått på boks i to månader alt då. (Ho er utegangshest til vanleg). Ho ser ut til å vere heil frisk og fin så langt, i alle fall, sjølv om det ikkje er snakk om hard trening for henne enno. :)

• Liker 1
  • Hjerte 1

Håper virkelig ikke det blir 3 måneder på boks. 😳 Da tror jeg Freyr begynner å klatre på veggene. 🙈

Men godt å høre at det går bra nå i ettertid. Håper på et slikt resultat selv. 🙂

Sårkanten vart større enn dei planla for di det var ein ganske stor beinbit dei måtte fiske ut, samt at dei måtte skylje leddet ein ekstra gong. Så det tok lengre tid enn normalt før såret lukka seg, pluss at ho dreiv med litt akrobatikk og slikt på boksen (klatra bokstavelig tala på veggen, faktisk :P), så eg tipper det ikkje er heilt vanleg å stå så lenge altså! :)