Jump to content
Sign in to follow this  
Hanne&SiljanGutten

Hevelse over kneet, på siden

Recommended Posts

Elendig overskrift, men hvert fall. 

Jeg og Siljan hadde en liten ulykke på tur på fredag hvor hesten vi red på tur med  uplanlagt løp forbi oss i galopp(ikke ok), Siljan stakk og da jeg til slutt klarte bremse han (noe forbanna på eieren til den andre hesten), snublet han ganske kraftig og ble stokk halt på ene foten. 

Var livredd for at han hadde tråkket opp igjen seneskaden, men var hos veterinær på mandag å tok ultralyd, alle sener var helt fine heldigvis. 

Men på onsdag da jeg kom i stallen så jeg at han hadde hevelse over kneet, på siden av foten. En «pølse» der, muskelen liksom. (Legger ved bilde) 

Noen som har erfaring med dette? Har selvfølgelig snakket med veterinær som kjenner til han og behandler han når det er noe. Hun sa jeg skulle kjøle og komme inn med han en tur neste uke. 

Han er ikke halt lenger, var kun halt fredag og lørdag og er haltfri nå. Han har heller ikke vondt på hevelsen. 

Kan det være strekk i muskelen etter at han snublet? Og at han da fikk en blødning som er hoven nå? 

3B83AF02-9BB0-4D8E-A911-0AC146EE6A83.jpeg

2F8623B2-2EC9-47DA-95C4-81E3FD640052.jpeg

DEFDD2F6-5B33-4161-AE16-15E941188CE8.jpeg

6E5410EB-C13F-420D-A29B-424DA2E8C0A1.jpeg

Matti fikk bank på beite og fikk en skikkelig smell i muskelen bak på låret. Det ble en pløsete hevelse pga blødning i muskelen (hematom)  som brukte 3-4 uker på å forsvinne. Vi behandlet med metacam, noe liniment (som jeg ikke husker hva heter akkurat nå), varmt omslag og hvile, også var han tilbake i full trening og kulen gikk ned. 

Remos fikk et slik henatom forran mellom

frambeina, avkjølte med vann og smurte inn med arnika. Gikk ned etter en stund, var muskel

som fikk en blødning