Jump to content
Queen

Enmannshest? Myte eller fakta? 🤔

Recommended Posts

Som overskriften sier: Hva tenker dere om begrepet «enmannshest»? Er det et fenomen, eller er det bare en myte?  

Ser endel skriver slikt i salgsannonser o.l, og det blir vel stortsett nevnt med en negativ undertone, eller? 

Hvordan unngår man at en unghest blir en såkalt enmannshest? 

Noen hester takler rutineendringer dårligere enn andre. Enmannshester finnes, men det er nok ganske mye lenger mellom dem enn hva annonsene på finn tilsier.

Hvordan unngå at de blir enmannshester? Sørg for at de ikke utelukkende håndteres av én person. La andre ri, stelle og håndtere. Etterstreb å ha en hest som takler forandring ved å utsette den for nettopp forandring :) 

Jeg ser ikke på engangshest som negativt, men som koselig. Men så spørs det hva man legger i det da, jeg tenker ikke at en enmannshest er en som ikke kan håndteres normalt av andre normale mennesker, men en som har en tydelig foretrukket person, og gjerne går gjennom ild og vann for denne personen. Og det ser jeg ikke noen grunn til å jobbe for å unngå?

Har aldri sett det i en annonse tror jeg.

• Liker 2

Jeg tenker mer at det er en hest som er vanskelig eller på grensen til uhåndterlig av andre enn en spesiell person. At den er skikkelig sur/ sint mot andre folk. 

At hesten kun aksepterer en spesifikk person.  🤔 

Jeg har selv hatt en ponni som elsket meg, men sparket og var truende mot andre. Men den var ikke umulig å håndtere av andre- om man visste at beina kunne komme flyvende. Om den var en enmannshest? Tja, kanskje. Men jeg kjøpte den jo hos noen andre, og det gikk jo helt fint. 

Når det gjelder unghest: Så vil man jo ikke at så mange skal ri unghesten. (Ja, om man ikke har noen ekstremt flinke som kan ri, da. )

Unghester kan jo være litt uforutsigbare, så man burde vel ikke la uerfarne ri for å unngå uhell. 

Så når starter dere med annen rytter? Som 3 års/ innridning? 

Jeg vil gjerne ha andre opp på unghesten så tidlig som mulig, slik at det å bytte rytter blir en litt dagligdags greie. Har aldri hatt hester som kun kan ries eller håndteres av meg. 

Å gi hestene mine en så god «grunnutdannelse» som mulig ser jeg på som min plikt slik at de får best mulig forutsetninger for å få et «lett» hesteliv med lite juling og bråk med mennesker selv om de skulle reise fra meg av en eller snnen grunn. 

• Liker 5

Vil nok si at min nåværende hest VAR en enmannshest, jeg ser på det som en negativ ting. Sur og gretten mot alle, utenom meg, men han har en utrolig sær personlighet jeg ikke har sett på noen annen hest. Andre kunne håndtere ham, men man måtte være veldig obs da han kunne finne på å bite eller gå deg ned. :P Det gjorde han aldri med meg, da var han som regel blidfis. Spesielt utrivelig når hovslager var på besøk og skulle trimme beina, fikk som regel ikke gjort så mye da han helst stod og steila på stallgangen. Da var hesten 8 år gammel... i alt grunner det i veldig dårlig oppdragelse.
Har hatt ham i over 6 år nå og har latt mange venner håndtere og ri ham så han skal bli mer avslappa og vandt til håndtering av andre (han har stått på utegang de siste 5 åra, så han blir jo faktisk ikke håndtert overhodet med mindre jeg er i stallen.) Igjen har han sine greier, så jeg har noen "regler" ved håndtering av ham for å gjøre det trivelig for begge parter, men han har nå blitt en mye hyggeligere hest. :) Under ridning har man måttet lese ham litt etter dagsformen og humøret, men så lenge man er rettferdig, så er han verdens snilleste kontra før hvor han bukka hver gang man ga ham en oppgave.:lol: Og nå står han stødig og løfter beina av seg selv, uavhengig om det er meg, en venn eller hovtrimmer som skal fikse.

Edited by Grovegroven

79BA4E60-D1FF-450A-B423-7CD87FA67294.pngFant en artikkel der en hest blir stemplet som en enmannshest. 

Fant ingen på Finn nå, men har sett det mange ganger. Spesielt under annonser med hester som går som prosjekt eller «gies bort».. 

Edited by Queen

10 minutter siden, LisaFi skrev:

Jeg vil gjerne ha andre opp på unghesten så tidlig som mulig, slik at det å bytte rytter blir en litt dagligdags greie. Har aldri hatt hester som kun kan ries eller håndteres av meg. 

Å gi hestene mine en så god «grunnutdannelse» som mulig ser jeg på som min plikt slik at de får best mulig forutsetninger for å få et «lett» hesteliv med lite juling og bråk med mennesker selv om de skulle reise fra meg av en eller snnen grunn. 

Enig. 

Synes det å ha hester som har stødig oppdragelse og tillit til mennesker er ett hode. At de stoler på folk. 

At de har sine mennesker de foretrekker kan de vise på andre måter enn ved å være farlig. 

Synes det er jobben vår som hesteeiere å legge til rette for at de går ett liv som gjør at de er harmoniske og glade. 

Edited by Siv
  • Liker 1

Vallaken min er det jeg kaller enmannshest. Har vært litt sær hele livet, og blir sur om det er mye folk rundt han. Trekker seg vekk om andre går bort til han. Ikke farlig for andre, men ser han trives bedre med ro og rutine.

De andre jeg har er ikke sånn, de går frivillig bort til andre og nyter kos av alle 🙂

Enig med @LisaFi her også.

At hester er individuelle og har personlighet som skal taes hensyn til, er veldig annerledes enn en hest som vil skade alle andre enn ett menneske. 

• Liker 1

I min verden har jeg hverken positive eller negative assosiasjoner med ordet "enmannshest". For meg er en enmannshest en hest som foretrekker ett menneske, det kan bety at den bare foretrekker det mennesket sin væremåte, det kan bety at den er oppdratt eller formet på en måte som gjør at den foretrekker eier, eller det kan være at den ikke er så glad i mennesker og foretrekker å kun forholde seg til et fåtall. Føler mange hester blir stemplet som enmannshester bare fordi eier er litt rolig, og mange andre på stallen ikke er det. Har sett mange av dem selv; hester som får helt angst av stressa mennesker uten beina på bakken, og helt "mirakuløst" er fullt håndterbare av eier, som er litt stødigere :P 

Mye av jobben min med mine hester, er å gi dem en oppdragelse som gjør at de passer med alle mennesker. Stikker den ut av paddocken sin, skal det være trygt for mannen i gata å tenke at han skal fange den inn og leie den tilbake. Blir noen av dem solgt en gang i livet sitt, skal de være så selvsikre og letthåndterlige at de "aldri" trenger å bli utsatt for noe tull. 

Mange synes det høres morsomt ut å kjøpe seg unghester for å forme dem til seg selv, og det er jo helt kult - men jeg ser mange rundt om som ikke føler behovet for å la andre ri/håndtere hestene sine, for hesten skal aldri noen steder. Hvorfor skal den liksom være "universal"trent når det bare er én som håndterer den, liksom? Det er den dummeste argumenteringen jeg hører.

Skal sies at Brego har en "obession" med meg, han blir lett sjalu om jeg håndterer andre hester osv, men han koser seg glugg ihjel med fremmede mennesker også. Han er sånn sett ikke en enmannshest, han hadde nok bare foretrukket at jeg ikke gjorde så mye som å se på noen andre enn ham :lol: 

2 timer siden, Emsy skrev:

Mange synes det høres morsomt ut å kjøpe seg unghester for å forme dem til seg selv, og det er jo helt kult - men jeg ser mange rundt om som ikke føler behovet for å la andre ri/håndtere hestene sine, for hesten skal aldri noen steder. Hvorfor skal den liksom være "universal"trent når det bare er én som håndterer den, liksom? Det er den dummeste argumenteringen jeg hører.

Ser ikke poenget med å venne dem til ris av andre bare for å gjøre det jeg. Hesten min er håndtert og absolutt håndterbar av andre, men lite ridd av andre enn meg. De gangene noen andre har ridd han har det vært trenere jeg har ridd for som har villet kjenne for å forbedre undervisningen, så sånn sett hatt et formål. På tolv år har det skjedd to ganger, så det er jo ikke akkurat noe han er vant med. Har aldri hatt forrytter eller noe slikt, og det handler litt om at hesten er spesielt sensitiv og litt om at jeg foretrekker å ha kontroll selv og ikke synes han er en ting som er til utlån. Det er null sjanse for at han skal selges noen gang, så ser ikke problemet med det. Har aldri brukt begrepet "enmannshest" om han da, han er ikke mannevond mot andre liksom. Blir bare lett urolig når ting ikke er som de pleier.

Den andre hesten jeg har her er en helt annen type. Mer robust og mindre avhengig av rutiner. Han har jeg lånt bort, det vil si latt andre ri på tur sammen med meg eller mens jeg har undervist dem. Så det er ikke et generelt mål for meg at alle hester jeg har ansvar for skal være ridd av meg og bare meg, men avhengig av individet.

• Liker 2

Min kan ris av "alle" tror jeg, har ikke testa med andre enn groomen min... Men han har jo blitt ridd av forrige eier, og de som red han når hun kjøpte ham, så han har aldri blitt ridd av kun et menneske hele livet sitt. Nå rir jeg nok relativt normalt også, så jeg tror de fleste som rir helt normal dressur kan sette seg opp på en hest jeg har trent og få dem til helt fint. Jeg lar ikke andre enn treneren min kjøre han da, men det er fordi han er vanskelig å bitte, og jeg orker ikke at noen skal kåle til det jeg jobber med. Når han en gang blir stabil kan sikkert noen andre få kjøre ham, men enn så lenge er det ikke noe poeng. 

Enmannshester finnes. 

79F1F6AC-780E-4948-A396-F1B3ACE93030.png.dd4ae18838a2c3fdfef014f02407dc6b.pngF405043B-7C39-4281-A01B-46DBB8E32E66.png.17bb2b88e8e0e3915da00441b592ff63.png

(De som vet, de vet... :lol: )

Men fra spøk til alvor- så finnes det helt klart enmannshester. Jeg synes ikke hester skal like alle og finne seg i alt. Spekteret fra hva en hest tolererer og ikke kan selvfølgelig være bredt- og noen ganger er en hest too much, og noen ganger synes jeg de finner seg i alt for mye. Det viktigste er at hesten er i rette hender for sine behov. Men oppdragelse ved håndtering, mener jeg alle hester skal kunne håndteres av de fleste uansett. 

For å snu litt på flisa og, så er Ucintha er godt eksempel på enmannshest- der spiller jo også ønsket om å sitte på henne inn. Ikke mange som maser om å få sitte på hun akkurat- hun har gjort seg selv til enmannshest med store bokstaver :lol: 

Generelt tenker jeg at håndtering, psyke og miljø skaper enmannshester, men at de i utgangspunktet ikke nødvendigvis er det. Vi hadde en hest som lot seg håndtere kun av en rytter, men hen hadde hatt et omflakkende liv, og var dermed ikke så stabilt og godt håndtert fra grunnen av. Hen kastet rett og slett av alle andre, selv om vi forsøkte så godt vi kunne med uredde og stabile ryttere. Ellers har alle andre hester hos oss kunnet rides og håndteres av flere, og jeg mener det er viktig. 

Edited by Kodeks
  • Liker 2

På 26.2.2020 at 22.45, Augustina skrev:

Enmannshester finnes. 

79F1F6AC-780E-4948-A396-F1B3ACE93030.png.dd4ae18838a2c3fdfef014f02407dc6b.pngF405043B-7C39-4281-A01B-46DBB8E32E66.png.17bb2b88e8e0e3915da00441b592ff63.png

(De som vet, de vet... :lol: )

Men fra spøk til alvor- så finnes det helt klart enmannshester. Jeg synes ikke hester skal like alle og finne seg i alt. Spekteret fra hva en hest tolererer og ikke kan selvfølgelig være bredt- og noen ganger er en hest too much, og noen ganger synes jeg de finner seg i alt for mye. Det viktigste er at hesten er i rette hender for sine behov. Men oppdragelse ved håndtering, mener jeg alle hester skal kunne håndteres av de fleste uansett. 

For å snu litt på flisa og, så er Ucintha er godt eksempel på enmannshest- der spiller jo også ønsket om å sitte på henne inn. Ikke mange som maser om å få sitte på hun akkurat- hun har gjort seg selv til enmannshest med store bokstaver :lol: 

Sånn med tanke på Uci, så er hun neppe noen enmannshest. Hun er bare en litt ekstrem variant av arten, for de aller mest spesielt interesserte 😂

Og så veldig mange SÅ spesielt interesserte finnes neppe 🤪

• Haha 1

7 timer siden, mallilen skrev:

Sånn med tanke på Uci, så er hun neppe noen enmannshest. Hun er bare en litt ekstrem variant av arten, for de aller mest spesielt interesserte 😂

Og så veldig mange SÅ spesielt interesserte finnes neppe 🤪

jepp- som jeg skrev i siste avsnitt der så er hun for spesielt interesserte :lol: 

Men jeg er sikker på at Uci (og generelt alle hester) ikke ville vært eller blitt enmannshester dersom de er i rett miljø fra starten av. Så er det da noen hester som ikke havner på rett plass (ikke at de blir behandlet dårlig nødvendigvis), og da ikke blir forstått og derav blir vanskelige/enmannshester. 

jeg vil jo ikke ha hester uten meninger og liker de lekne, men er en balanse mellom hva som er lov og ikke kan man si :lol: Litt gledesspretting = ok så lenge det passer seg (for eksempel) .. uci-katapult = ikke greit! (Men ikke en dritt å gjøre noe med annet enn å håpe på det beste) :lol: 

fordelen også, ved en slik, er at småbarna ikke maser på å få ri :rofl:

• Liker 2