Jump to content
Sign in to follow this  
Torhild

Gressproduksjon

Recommended Posts

Pga uenigheter med han som har pakter jorden tidligere år, har vi dette året tatt jorden tilbake. Men problemet er at både jeg og gubben er like grønne på dette!

Ene jordet var det korn på i fjor, man var sådd gjenlegg, så var mye gress på høsten. Dette ble ikke slått. De andre to jordene er vel to år siden de ble vendt, og var gressproduksjon på de både i fjor og forfjor. Godt jordsmonn.

Hvordan griper vi den an nå framover?

Bør alle beitepusses først, eller bare det som ikke ble slått? Hvor mye gjødsler man? Er det forskjell på til hest og til kyr? Hva koster feks gjødsel til 100 mål? Er snakk om noen jordprøver, men disse har jo tidligere pakter, så det blir jo ikke aktuelt å få tak i.

Hvem kan man prate med om slike spørsmål?????

Føler meg rimelig grønn. Er en annen nabo som har sagt seg villig til å hjelpe, men føler ikke jeg får noe svar på mine tusen spørsmål, han svarer bare at dette kan han så jeg må ikke være så skeptisk.

Hva med søking om tilskudd? Hva må jeg registrere meg som da? Hvor mye får man? Skjønner at man må betale inn moms da, men vil jeg få baksmell på skatten neste år fordi jeg da tjener en god del mer enn min vanlige lønn??

Håper noen tar seg tid til å forklare på en enkel måte til en nybegynner 🤣

Ta kontakt med Norsk landbruksrådgivning(NLR) i din kommune/fylke. De er de beste til å besvare dine 1000 spm verd grovfôrdyrking :). Er som regel dem som setter opp gjødselplan over det ganske land. Det er heller ikke for sent å ta jordprøver, du må bare vente til frosten har gått. Du kan enten gjøre dette selv(de fleste lokale landbrukskontor har utstyr til dette som kan lånes), eller få hjelp fra NLR(da betaler du for tjenesten). Gjødselplan settes opp etter resultat på jordprøver. Det kan ellers tenkes at de har såpass lokal kunnskap at de kan hjelpe deg hvis det haster såpass at du ikke rekker jordanalyse før gjødsel må kjøres. Vet ikke hvor langt dere er kommet mtp frost og snø. Her planlegges skitkjøring denne uka, så for oss hadde det vært litt i seneste laget(tar som regel noen uker for å få svar).

Har dere ikke hatt kontrakt med forpakter? Her i kommunen mener jeg man må ha miniumum 10-årskontrakter på jorda. 

Nei, de hadde sikkert en kontrakt for 20 år siden, men den er ikke skriftlig blitt fornyet, ting har bare fortsatt som før. Gubben kjøpte gården for 3 år siden av sine foreldre, som igjen har hatt gården siden 80-tallet.