Jump to content
Sign in to follow this  
Grovegroven

Hest plutselig redd mennesker

Recommended Posts

Det hele starta i går når jeg skulle ta ut hesten min fra utegangen. Han virka litt merkelig når vi kom inn og var skeptisk til porten. Så fort jeg prøvde å legge på grima, så beinflyr han ut av porten og sprader rundt på stallområdet. Følger rolig etter ham før han til slutt ender opp på utebanen og vi er flere mennesker som prøver å få tak i ham. Etter én time kommer vi endelig i nærheten av ham og får lurt en grime over hodet på ham. Da blir han plutselig skummel og svinger bakparten mot oss. Irettesetter ved å legge på press så han flytter seg bort og tar ham ut på longen i alle gangarter frem til han hører.
Får ta på ham, gi ham mat og signaler uten noe videre tull før jeg setter ham ut igjen.
I dag er han likedan... Kommer ut i utegangen, han er ekstremt varsom på hvor han har meg og så fort jeg begynner å nærme meg ham, så viker han unna. Prøvde med flere andre som var i stallen i dag og han reagerer likt på alle sammen. Pruster og skvetter unna. Ekstremt forsiktig når vi setter oss på huk.
Prøvde å få tak i ham en times tid i dag, men det nærmeste jeg kom var at han spiste litt gulrøtter ut av hånda mi mens jeg satt på huk frem til han ble for skeptisk, bråsnur og går sin vei. Har hatt denne hesten i over 6 år nå og har aldri sett ham være skeptisk til mennesker på denne måten. De andre hestene er helt rolige og verken stalleier eller noen av de ansatte har lagt merke til at noe rart har skjedd som gjør at han er som han er.
Så ja... frustrert hesteeier som ikke kommer i nærheten av hesten sin en gang. :P 

Her høres det ut som noe må ha skjedd? Støt i porten? Støtta av noen? Fysisk fått juling/blitt skremt? Uvedkommende eller noe? 

Jeg sliter litt med å se for meg at en hest plutselig endrer atferd sånn uten grunn. Jeg tror på atferden du beskriver, men mener at det i mine øyne høres ut som noe som ligger bak. 

Men enn så lenge, tilbringe undemanding time i gjerdet for å bygge noe form for tillitt uten å stille spesielle krav? 

• Liker 1

Jeg og tenker at her må det ha skjedd noe a la de forslagene CruVal kommer med. 

Min gamle kunne bli sånn om han fikk støt av port, og støt (statisk elektrisitet) av menneske, i ca samme tidsrom :P 

Synes hele greia er veldig merkelig.
I går var han helt normal når ei i stallen tok av han dekken på formiddagen og dro rundt 13 etter å ha gitt dem lunsj. Jeg var i stallen rundt halv fire, så må ha skjedd noe i tidsrommet mellom der, men hva det er aner jeg ikke. 
Fikk kontakt med ham i kveld igjen, fikk ta på grime og dekken, samt. gitt ham kraftfôr. Han var seg selv når jeg kom inn i utegangen og leide ham rundt, ikke noe tegn til å være nervøs overfor meg eller noe annet. Når jeg derimot satt ham ut igjen og ga dem kveldshøyet, så ble han merkelig igjen ved å hele tiden ha kontroll på hvor han hadde meg og vek unna når jeg kom nærme. Fortsetter dette er det lite annet jeg kan gjøre enn å sitte i utegangen og vente på at han skal ha tillit nok til å komme til meg. Virker som om det er en knapp i hodet hans som har blitt skrudd på. Han er vanligvis ganske "hard" og er vanligvis den som er kulest i alle situasjoner, men nå er han den rake motsetningen av seg selv. Jeg begynner jo å tenke det kan være noe nevrologisk om dette går over lenger tid ... 

9 timer siden, Grovegroven skrev:

Synes hele greia er veldig merkelig.
I går var han helt normal når ei i stallen tok av han dekken på formiddagen og dro rundt 13 etter å ha gitt dem lunsj. Jeg var i stallen rundt halv fire, så må ha skjedd noe i tidsrommet mellom der, men hva det er aner jeg ikke. 
Fikk kontakt med ham i kveld igjen, fikk ta på grime og dekken, samt. gitt ham kraftfôr. Han var seg selv når jeg kom inn i utegangen og leide ham rundt, ikke noe tegn til å være nervøs overfor meg eller noe annet. Når jeg derimot satt ham ut igjen og ga dem kveldshøyet, så ble han merkelig igjen ved å hele tiden ha kontroll på hvor han hadde meg og vek unna når jeg kom nærme. Fortsetter dette er det lite annet jeg kan gjøre enn å sitte i utegangen og vente på at han skal ha tillit nok til å komme til meg. Virker som om det er en knapp i hodet hans som har blitt skrudd på. Han er vanligvis ganske "hard" og er vanligvis den som er kulest i alle situasjoner, men nå er han den rake motsetningen av seg selv. Jeg begynner jo å tenke det kan være noe nevrologisk om dette går over lenger tid ... 

Har dere overvåkningskameraer? 

Prøv å la strømmen på gjerdet være avslått et par uker.

Her har vi opplevd ved to tilfeller at to hester rett og slett fikk støt rett fra bakken..

Svigerfar er elektriker, både sterk og svakstrøm, og gikk over alt som kunne sjekkes uten å finne noe feil.

Vi konkluderte til slutt med at det var for tørt der jordinga stod, selv om det var en åregammal løsning.

Det gikk lang tid mellom de to tilfellene også (den første varte dessverre en stund, det tok litt tid før vi skjønte hva det var).

Nå er jordinga flytta og problemet kommer neppe tilbake. 

Men da det stod på første gangen var det jo helt uholdbart for de to hestene det gikk ut over. De så jo aldri noen sammenheng, det kunne gå timer mellom hver gang, men plutselig fikk de støt fra bakken.

Ikke var det samtidig heller.

Det kan jo være noe sånt med din, det kan i hvert fall virke som han har fått støt uten å se sammenhengen. Da blir de jo logisk nok veldig stressa.

Håper du finner årsaken, og en løsning. Det er ordentlig trist når det er sånn ☹️

• Liker 1

Min ble veldig nervøs for tanken på å gå igjennom porten (og dermed også meg og når jeg skulle gjennom porten) etter å ha fått strøm i seg fra ny-fikset gjerde (sterk strøm). Ikke så ekstrem som din høres ut, men han er jo en kald og lite påvirkelig type generelt 😅

2 timer siden, Matilde B. skrev:

Prøv å la strømmen på gjerdet være avslått et par uker.

Her har vi opplevd ved to tilfeller at to hester rett og slett fikk støt rett fra bakken..

Svigerfar er elektriker, både sterk og svakstrøm, og gikk over alt som kunne sjekkes uten å finne noe feil.

Vi konkluderte til slutt med at det var for tørt der jordinga stod, selv om det var en åregammal løsning.

Det gikk lang tid mellom de to tilfellene også (den første varte dessverre en stund, det tok litt tid før vi skjønte hva det var).

Nå er jordinga flytta og problemet kommer neppe tilbake. 

Men da det stod på første gangen var det jo helt uholdbart for de to hestene det gikk ut over. De så jo aldri noen sammenheng, det kunne gå timer mellom hver gang, men plutselig fikk de støt fra bakken.

Ikke var det samtidig heller.

Det kan jo være noe sånt med din, det kan i hvert fall virke som han har fått støt uten å se sammenhengen. Da blir de jo logisk nok veldig stressa.

Håper du finner årsaken, og en løsning. Det er ordentlig trist når det er sånn ☹️

Støtter dette som en plausibel forklaring

Åndenes makt? 🤓

Neida. Men statisk elektrisitet ved henting, sett noe skummelt ved porten etc. 

• Haha 1

Minner veldig om B da vi først fikk problem med statisk el.. 

mange av dem er veldig mye mer følsomme for sånt enn oss, og selv om ikke jeg kjenner mer enn en veeeldig svak kiling i fingertuppene, får gampen fullstendig noia og er klar til å beinfly til helvete vekk :/ grusomt frustrerende, og jeg har aldri fått igjen tilliten slik den var. Eller - jeg fikk den tilbake, problemet var borte en lang stund, kom tilbake, samme styret igjen. Flere ganger. Nå har toget gått for å rette opp i det, dessverre. ☹️

kan på det varmeste anbefale våte svettebånd rundt håndleddene (tennisarmbånd), våte fingre hver gang du skal ta på ham, evt ta i bakken først.. om det er det som er problemet, da. 

shettisen får like mye støt, men den er nok litt tøffere i knollen og kunne ikke brydd seg mindre 😬

Husk på at om hesten har sko, kjennes det bedre for dem enn for oss med gummisåler på (som regel). Hører oftest til sjeldenhetene vi merker det, er min erfaring.

Overslaget trenger heller ikke være konstant, som nevnt over her. 

Da jeg var barn,  bygde vi ut og utvidet grunnmuren på huset. Jeg lekte på muren, gikk frem og tilbake og balanserte etc. Så bestemte jeg meg for å henge etter armene i det som skulle bli den nye kjelleråpningen, med andre ord «sluttet jeg sirkelen» i grunnmuren. Fy søren som strøm jeg fikk i meg. Pappa nekta på det, jeg insisterte. Viste seg etter litt måling og testing at vi hadde jordingsfeil i en fryser i kjelleren, og pga våt mur etter støp, så ledet den strøm. (eller spenning eller hva søren det er). De var ikke godt i allefall😅

1 minutt siden, CruVal skrev:

Husk på at om hesten har sko, kjennes det bedre for dem enn for oss med gummisåler på (som regel). Hører oftest til sjeldenhetene vi merker det, er min erfaring.

Overslaget trenger heller ikke være konstant, som nevnt over her. 

Da jeg var barn,  bygde vi ut og utvidet grunnmuren på huset. Jeg lekte på muren, gikk frem og tilbake og balanserte etc. Så bestemte jeg meg for å henge etter armene i det som skulle bli den nye kjelleråpningen, med andre ord «sluttet jeg sirkelen» i grunnmuren. Fy søren som strøm jeg fikk i meg. Pappa nekta på det, jeg insisterte. Viste seg etter litt måling og testing at vi hadde jordingsfeil i en fryser i kjelleren, og pga våt mur etter støp, så ledet den strøm. (eller spenning eller hva søren det er). De var ikke godt i allefall😅

Samme problem hadde søs nå i vinter da de skulle bygge inn kjelleren som en del av huset. Var bare leca og fjell der, og ingen skjønte noe da mannen min tok på lecaen og ett jordspyd samtidig, og det dirra i armen hans.. var en jordfeil hos en nabo på nabofeltet😳 sykt at det skal ha noe å si! Heldigvis var naboelektrikern vår der og feilsøkte med en gang, så det ble kjapt fiksa!

Det var et sånt jordingsproblem der hestene fikk strøm i bakken på ridebanen rett ved der det er jordspyd ved strømboksen for noen år siden da jeg sto på den stallen @Grovegroven.  Alle hestene skvatt til akkurat der. Mener det var på våren når det smeltet og var vått i bakken og gikk  over når det tørket opp. Hvis det er noe jordingsspyd i nærheten av utegangen kan det jo hende det skjer flere steder.

@Matilde B. Skal høre med stalleier imorra om han kan sjekke opp just in case, men hesten han står med er helt seg selv og reagerer ikke på noe. Min er barfot, utegangskompisen har sko. Tenker jo at om det hadde vært noe med jordinga, så hadde den andre hesten også vært uttafor, men han bryr seg ikke en gang når min pruster i nesa og blir nervøs (og kompisen er til vanlig den mest reaktive av dem.) 

@Kah Ingen overvåkningskameraer dessverre. 

Begynner jo nå og tenke at det er noe alvorlig galt med hesten min da han var like nervøs i kveld... fikk tatt på ham grime og inn på stallgangen, ekstremt nervøs når det kommer mennesker, både foran og bak. Han er forøvrig ikke redd når jeg leier ham ut av porten eller for gjerdet generelt. Står gjerne ved porten og "presser" når vi kommer, både med og uten høy. Han ser definitivt mer pjusk ut og har mista mer vekt, veldig oppspent i buken med mye bevegelse. Tenkte han hadde problemer med magen, kolikk eller lignende, men hørte magelyder med stetoskop. Temperatur fikk jeg ikke lov av ponni å ta. :P  Vet ikke om dette er normalt når hester generelt er spent og nervøs? Min har liksom aldri vært den typen.
Leide ham rundt i ridehuset, uten tvil urolig da han bare strena av gårde. Til vanlig er han den som aller helst bare vil stå stille og slappe av. Reagerer ved å gå sidelengs når jeg prøvde å ta på ham. Fikk venninna mi til å leie ham, da slappet han mer av. Tok over, og da hadde han ingen problemer med å vise spanske steg og smile på eget initiativ. Plutselig snur han om og blir stressa igjen. 
Avslutta når han slappet av og gikk tilbake til stallgangen for å gi ham kraftfôrbøtta. Noe nervøs, men spiste opp all maten. Problemet kom når jeg skulle legge på dekken. Null stress å legge det over og gå bak for å fikse ved halen, men når jeg kom under magen for å sette på magestroppene, så holdt han på å meie meg ned... :( Måtte få venninna mi til å prøve, da gikk det greit mens jeg ga ham gulrøtter. 
Sånn ellers er han seg selv når han er ute, men så fort det kommer et menneske inn, så blir han ekstremt vàr og følger nøye med på hvor han har eventuelle personer hen så han kan holde avstand. Plutselig switcher han om og er hesten som ikke gidder og flytte seg selvom man dytter trillebåra på ham. 

Edit: Har en liten feeling på at det kan være magesår eller noe siden han ikke viser noe særlig endring i atferden.

Edited by Grovegroven

Jeg ville tatt en sjekk med doktor dyregod! Kan høres ut som smerter.. men rart at det får sånn oppførsel likevel :/

5 minutter siden, Marita skrev:

Jeg ville tatt en sjekk med doktor dyregod! Kan høres ut som smerter.. men rart at det får sånn oppførsel likevel :/

Må nesten det om det ikke er noen forbedringer. Ser liksom ut som smerter i det ene øyeblikket, men har jo også studert ham inne fra stallen uten at det er noen ute og da spiser han høyet sitt som normalt og slapper av i sola som vanlig. Kun når det kommer mennesker til stede han blir stressa... frustrerende og fryktelig trist å såvidt kunne røre hesten jeg har hatt i så mange år. :( 

• Trist 3

Kan jo kanskje høres litt ut som magesår. Hva med å kjøre en kur? Høres uansett ut som en god idé å kontakte veterinæren . 

1 time siden, SiljeB skrev:

Kan jo kanskje høres litt ut som magesår. Hva med å kjøre en kur? Høres uansett ut som en god idé å kontakte veterinæren . 

Ja, iallfall mtp. at vi har måttet kjøre måltidsfôringer i år på hester som er vant til fri tilgang og har måttet øke kraftfôrmengden betraktelig for å gi nok FeH, så er det den eneste plausible forklaringen jeg har hittil. Får veterinær til å sjekke ham, så kjører vi rett på kur for magesår om vet mener det kan være det. Lysing gidder jeg ikke en gang. 

Edited by Grovegroven

Hadde også en lignende episode i vinter, og det er utrolig frustrerende med både adferden og at man ikke vet hva som er galt. Han ble plutselig kul umulig å fange (i perioder har han vært sånn før altså, med at han har vært vanskelig å fange med grime). Han var såpass nervøs, blåste i nesa og løp småpanisk rundt bare jeg eller forrytter gikk ut til de. En gang valgte han å hoppe over gjerdet også😤😢. Før når han har vært vanskelig å fange  har han vært helt rolig og seg selv igjen fra det øyeblikket han har fått grima på. Med denne gangen var det ikke sånn. Da var han også skvetten og nervøs på stallgangen...og sinnsykt mye energi under ridning, og mer skvetten der også. Ingenting har skjedd så vidt jeg vet. Tenkte på fòrer da, siden det er fra Tyskland i år og har mye mer sukkerinnhold enn han er vant med...eller om han hadde vondt noe sted...jeg fikk dyrlegen til å sjekka han og ta blodprøver for å se om han manglet noe eller noe sånt...dyrlegen fant ikke noe galt og saken er fortsatt et mysterium. Jeg får fortsatt ikke på han grime når han er ute, så må be stalleier ta den på når han slippes ut de dagene jeg skal ri. Men han er ikke skvetten lenger, og har normalt energinivå under ridning igjen, og er ikke lenger redd ute så sant jeg ikke kommer med grima...🤔

23 minutter siden, Hròkur skrev:

Hadde også en lignende episode i vinter, og det er utrolig frustrerende med både adferden og at man ikke vet hva som er galt. Han ble plutselig kul umulig å fange (i perioder har han vært sånn før altså, med at han har vært vanskelig å fange med grime). Han var såpass nervøs, blåste i nesa og løp småpanisk rundt bare jeg eller forrytter gikk ut til de. En gang valgte han å hoppe over gjerdet også😤😢. Før når han har vært vanskelig å fange  har han vært helt rolig og seg selv igjen fra det øyeblikket han har fått grima på. Med denne gangen var det ikke sånn. Da var han også skvetten og nervøs på stallgangen...og sinnsykt mye energi under ridning, og mer skvetten der også. Ingenting har skjedd så vidt jeg vet. Tenkte på fòrer da, siden det er fra Tyskland i år og har mye mer sukkerinnhold enn han er vant med...eller om han hadde vondt noe sted...jeg fikk dyrlegen til å sjekka han og ta blodprøver for å se om han manglet noe eller noe sånt...dyrlegen fant ikke noe galt og saken er fortsatt et mysterium. Jeg får fortsatt ikke på han grime når han er ute, så må be stalleier ta den på når han slippes ut de dagene jeg skal ri. Men han er ikke skvetten lenger, og har normalt energinivå under ridning igjen, og er ikke lenger redd ute så sant jeg ikke kommer med grima...🤔

Høres jo veldig ut som slik Felix er nå. Kan jo såklart være noe med fôret, han får frøhøy fra Danmark, men er ingen unormale verdier på det. Han får dog en del kraftfôr ved siden av så han skal klare å holde vekta si og det er jo mer stivelse i det enn hva han vanligvis har fått før, men dette har han gått på i et halvt år nå.🤔
Men denne var/er helt normal ute når det ikke er mennesker til stede?

1 minutt siden, Grovegroven skrev:

Høres jo veldig ut som slik Felix er nå. Kan jo såklart være noe med fôret, han får frøhøy fra Danmark, men er ingen unormale verdier på det. Han får dog en del kraftfôr ved siden av så han skal klare å holde vekta si og det er jo mer stivelse i det enn hva han vanligvis har fått før, men dette har han gått på i et halvt år nå.🤔
Men denne var/er helt normal ute når det ikke er mennesker til stede?

Jepp, helt normal når det ikke kom mennesker inn til han ute. Min har også gått på samme foret hele vinteren...

2 timer siden, Hròkur skrev:

Jepp, helt normal når det ikke kom mennesker inn til han ute. Min har også gått på samme foret hele vinteren...

Veldig merkelig... klarer liksom ikke helt å tyde hva som kan være galt heller, annet enn at et eller annet dritskummelt har påvirket ham som gjør ham livredd alle tobeinte. Dette er noe ordentlig dritt. :( 

4 timer siden, Grovegroven skrev:

Ja, iallfall mtp. at vi har måttet kjøre måltidsfôringer i år på hester som er vant til fri tilgang og har måttet øke kraftfôrmengden betraktelig for å gi nok FeH, så er det den eneste plausible forklaringen jeg har hittil. Får veterinær til å sjekke ham, så kjører vi rett på kur for magesår om vet mener det kan være det. Lysing gidder jeg ikke en gang. 

Nei, lysing kan jo gi magesår i seg selv pga fastingen i forkant. :/ Har vært med å lyse hest, men der var det så alvorlig at det var nødvendig å vite omfanget, så det var en helt spesiell situasjon. Jeg ville ikke lyst min heller hadde jeg hatt samme mistanken.

55 minutter siden, Grovegroven skrev:

Veldig merkelig... klarer liksom ikke helt å tyde hva som kan være galt heller, annet enn at et eller annet dritskummelt har påvirket ham som gjør ham livredd alle tobeinte. Dette er noe ordentlig dritt. :( 

Nei, det er veldig vanskelig og jeg føler veldig med deg☺️. Min gikk jo/går som en kule og så bra som aldri før når han blir ridd, så er litt vanskelig å se for seg at noe er fysisk galt også da..

Jeg tenker på synet med en gang jeg hører slike historier. Om han har fått nedsatt syn vil naturlig nok de andre sanseinntrykkene bli forsterket, og hesten bli litt uttafor? Jeg vet ikke altså, hehe. :) 

• Liker 1

22 minutter siden, MiniT skrev:

Jeg tenker på synet med en gang jeg hører slike historier. Om han har fått nedsatt syn vil naturlig nok de andre sanseinntrykkene bli forsterket, og hesten bli litt uttafor? Jeg vet ikke altså, hehe. :) 

Det var det første dyrlegen sjekke på min, så det er nok ikke så uvanlig nei😊

Mye mulig det er synet ja!
Var bortreist i helga og dro oppom stallen søndag kveld. Han var litt sketchy når jeg satt ham ut etter å ha gitt ham kraftfôr og slikt, men siden mandagen har han nå vært helt seg selv igjen. Kan trene som normalt og trenger ikke være påpasselig med hvordan jeg er rundt ham lenger. Veldig merkelig hele greia.🤷‍♀️

• Hææ 1