Jump to content
Sign in to follow this  
Reaper

Filming av egen ridning - tekniske løsninger

Recommended Posts

I dagens teknologiske verden, finnes det jo ulike måter å få filmet egen rideøkt på en god måte.

Blant annet med Pixio f.eks som følger rytteren ved bruk av gps. (Link)

Dette systemet koster jo en fot og en arm. Og på sikt må det da vel finnes rimeligere alternativer?? 

Tenkte vi kunne dele det her, om vi kommer over lure løsninger for å få filmet rideøktene sine  :) 

Hva bruker dere?

Jeg ser jo at for min del, kunne en god start vært et tripod stativ, så jeg kan få satt opp mobilen min på railen. Det er vel det klart billigste!

Vi har to tripod'er til mobil,  den ene kan vi feste oppå quintanaen så man får en annen vinkel. Jeg har og en gopro jeg kan bruke og den pleier vi å henge oppå pillaren så man får litt fugleperspektiv om man ønsker det.  Det funker helt greit med tripod. Må gjerne sette den litt unna ridebanen for at man skal få dekket hele, som man kan se i videoen her at jeg ikke fikk med det ene hjørnet. Jeg synes noen av de fancy oppleggene blir nesten litt for fancy. Skal man lage skikkelig video med ordentlig kvalitet har man kameraperson uansett så da funker mobil på stativ for min del. 

• Liker 1
  • Perfekt 1

@smaaenDet ser jo ut til å funke ganske bra hos dere! Litt utfordrende for de som har litt større ridebaner kanskje, for da blir ekvipasjen veldig liten, når man er i andre enden? 

Ikke et stort problem hos oss heller da, ridebanen vår er ikke så veldig stor. :)

har fundert på å kjøpe en brukt gopro faktisk, som kan tåle litt mer vær etc. enn mobilen. Den vil jeg jo gjerne også ha på meg, så jeg kan bruke equilab appen! :) 

Go pro er enda værre når det kommer til distanser, gir god vidvinkel da. så man kan sette den på gjerdet på langsiden og allikevel få med en ganske grei del av banen. 

Ja banen vår er bare 12x24 så den er vel enklere sånn sett, men fungerte tålelig greit når jeg har ridd 20x40 og 20x60 også. Kommer litt an på hvor du plasserer den og hvor oppmerksom du er på hvor du rir 😛 

6 minutter siden, smaaen skrev:

Go pro er enda værre når det kommer til distanser, gir god vidvinkel da. så man kan sette den på gjerdet på langsiden og allikevel få med en ganske grei del av banen. 

Ja banen vår er bare 12x24 så den er vel enklere sånn sett, men fungerte tålelig greit når jeg har ridd 20x40 og 20x60 også. Kommer litt an på hvor du plasserer den og hvor oppmerksom du er på hvor du rir 😛 

Jeg kan jo prøve å være oppmerksom på det. Spørsmålet er bare om hesten er enig i at det er veien vi skal 🤣

• Liker 1
  • Haha 1

Pixio hadde vært gull, men synes også det er for dyrt. Får plassert telefonen på gjerdet lent inntil en stolpe når det ikke blåser. 😅 Men synes det blir knotete og gærent uansett hvor jeg setter den. Enten blir vi for langt borte, ellers er vi utenfor kamera 70% av tiden og da får jeg lite utbytte av å se på det. Litt bedre vidvinkel kunne jo hjulpet litt kanskje. 

Finnes jo løsninger med droner som følger deg eller snur seg etter deg, men det er jo kostbart igjen. Ikke minst slapper i alle fall hesten min dårlig av når dronen er nærme nok til å filme noe annet enn fugleperspektiv, så lite nyttig hos oss. Ikke er de billige heller da, men samboer har et utvalg så det kunne vært gratis for meg. 😅

Du får forresten billig tripod og utløserfjernkontroll til telefonen på eBay. Greit å kunne trykke på liten fjernkontroll når den skal starte og stoppe å filme.

Edited by stinej

2 minutter siden, stinej skrev:

Pixio hadde vært gull, men synes også det er for dyrt. Får plassert telefonen på gjerdet lent inntil en stolpe når det ikke blåser. 😅 Men synes det blir knotete og gærent uansett hvor jeg setter den. Enten blir vi for langt borte, ellers er vi utenfor kamera 70% av tiden og da får jeg lite utbytte av å se på det. Litt bedre vidvinkel kunne jo hjulpet litt kanskje. 

Finnes jo løsninger med droner som følger deg eller snur seg etter deg, men det er jo kostbart igjen. Ikke minst slapper i alle fall hesten min dårlig av når dronen er nærme nok til å filme noe annet enn fugleperspektiv, så lite nyttig hos oss. Ikke er de billige heller da, men samboer har et utvalg så det kunne vært gratis for meg. 😅

Jeg får ikke lent min på noe som helst, så tror jeg må prøve å få festet den på et vis. Også er det jo vinden, ja. Eller nysgjerrig hest 😜 

ja, de dronene er vel heller ikke helt billige. Men det er vel kanskje der det først vil komme rimeligere løsninger? 

Kan skjønne at en drone påvirker konsentrasjonen litt, de er ikke helt lydløse 😅

Tripoden koster typ 50 kr på ebay 😛 

6 minutter siden, smaaen skrev:

Tripoden koster typ 50 kr på ebay 😛 

tror jeg bare får bestille en nå 😜 

Drone koster 10 k, og BRÅKER, jeg gav opp prosjektet med min.

Styrer ikke kameraet på noen måte, og har heller ikke kræsjesensor. Så en del utfordringer. 

Tripod og gjennomtenkt ridning er mitt beste tips når man ikke har kameramann.

19 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Drone koster 10 k, og BRÅKER, jeg gav opp prosjektet med min.

Styrer ikke kameraet på noen måte, og har heller ikke kræsjesensor. Så en del utfordringer. 

Tripod og gjennomtenkt ridning er mitt beste tips når man ikke har kameramann.

Uæh, det er jo nesten like mye som den pixio saken 😮 

Det stativet til mobilen er jo genialt. Det som følger ryttereb. Den som heter pixem er det vel mens pixio er for kamera. Men for en stiv pris. Skulle tro man kunne finne noe billigere fra Kina eller noe.

• Liker 1

Det finnes også ålreite videokameraer nå som er små og gir ganske god kvalitet. Jeg har pleid å sette fra meg et på vantet i hjørnet og det funker greit. Klart man blir litt liten i andre enden, men holder man seg på ene halvdelen av banen får man med seg mye 👍

Fordelen med f.eks gopro eller andre actionkameraer er at de tåler endel og man kan bruke de i all slags vær utendørs, samt at man har muligheten til å feste på hjelmen eller andre steder hvis man vil det. Jo flere bruksområder jo bedre syns jeg 😊 Finnes flere fake goproer som er langt billigere og helt OK i kvalitet. 

• Liker 1

Det er en klar fordel med noe som tåler litt vær i dette ruskelandet. 

Men vanlig videokamera kan jo selvsagt også funke. Det har jeg forresten, et eller annet sted. Men skulle hatt et stativ til det også :)

Genial den der tripodgreia. Endte opp med å bestille meg en, har hatt lyst å filme egen ridning en stund nå, men det går jo ikke når man ikke har støtte til telefonen.. Lurer på om det funger å filme med dekselet på - har sånn lukkedeksel, men kameraet stikker ut på baksiden liksom.. Da er jo tlf litt beskyttet hvis dekselet er på? 

7 minutter siden, EliFi skrev:

Genial den der tripodgreia. Endte opp med å bestille meg en, har hatt lyst å filme egen ridning en stund nå, men det går jo ikke når man ikke har støtte til telefonen.. Lurer på om det funger å filme med dekselet på - har sånn lukkedeksel, men kameraet stikker ut på baksiden liksom.. Da er jo tlf litt beskyttet hvis dekselet er på? 

Skrur den seg ikke av automatisk, når man lukker dekselet?🤔

1 minutt siden, Reaper skrev:

Skrur den seg ikke av automatisk, når man lukker dekselet?🤔

Hm... Det kan hende, det har jeg ikke tenkt på. Må sjekkes. 

Nå så jeg at nøyaktig dette emnet ble diskutert i en annen facebook gruppe, og da var det en som delte denne her:

https://www.indiegogo.com/projects/pivo-get-insanely-creative-gifs-photos-videos--2#/ 

Ser ut som en forenklet versjon av pixio/Pixem? (og siden ser ut til å være noe tilsvarende kickstarter?)

100 dollar da, så ikke helt gratis.

Jeg forsøkte forøvrig å filme med iphone på ridebanen her forleden. Men jeg har jo en av de som ikke tåler kulde. Dvs, hjelper ikke at det er 8 pluss, om det er litt vind. Så da jeg skulle stoppe videoen, klikka hele telefonen og slettet nesten hele filmen :gaah:

Ikke optimalt. Kanskje det hadde funket bedre med en nyere iphone uten kuldeproblematikk 😛 

• Liker 1

På 20.3.2019 at 8.27, Reaper skrev:

Nå så jeg at nøyaktig dette emnet ble diskutert i en annen facebook gruppe, og da var det en som delte denne her:

https://www.indiegogo.com/projects/pivo-get-insanely-creative-gifs-photos-videos--2#/ 

Ser ut som en forenklet versjon av pixio/Pixem? (og siden ser ut til å være noe tilsvarende kickstarter?)

100 dollar da, så ikke helt gratis.

Jeg forsøkte forøvrig å filme med iphone på ridebanen her forleden. Men jeg har jo en av de som ikke tåler kulde. Dvs, hjelper ikke at det er 8 pluss, om det er litt vind. Så da jeg skulle stoppe videoen, klikka hele telefonen og slettet nesten hele filmen :gaah:

Ikke optimalt. Kanskje det hadde funket bedre med en nyere iphone uten kuldeproblematikk 😛 

Spørs om Pivo vil fungere ved ridning, da den følger ansiktet. Håper noen tester, og legger ut etterhvert. Kunne gjerne tenkt meg en slik, om det fungerer til ridning også

6 timer siden, julnil skrev:

Spørs om Pivo vil fungere ved ridning, da den følger ansiktet. Håper noen tester, og legger ut etterhvert. Kunne gjerne tenkt meg en slik, om det fungerer til ridning også

Skal følge med litt på den gruppa hvor jeg så en skrev om den. :) 

• Liker 1