Jump to content
Sign in to follow this  
AstridN

Bok om helt grunnleggende ridning - Ridning for dummies?

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det finnes (men det burde)! En bok som tar for seg helt grunnleggende rideteknikker uten at avanserte begreper er underforstått. En ridningens "dummies"-utgave. Eller en bra blogg? Kan godt være på engelsk. Forslag til lesestoff til en som synes at "fremadbydning" og "halvparade" er rare ord,  og som sliter med å skjønne hvilken sjenkel hun skal bruke rundt en kjegle?

Google er din venn, Astrid: https://www.amazon.com/Horseback-Riding-Dummies-Audrey-Pavia/dp/0470097191

Men jeg ønsker fortsatt andre forslag :) (mulig Dummies-versjonen ble litt for grunnleggende tross alt, det er først og fremst rideteknikk jeg vil lese om, ikke hvilket utstyr man trenger og hva hesten bør spise osv...)

Edited by AstridN
La til noe

11 minutter siden, Albina skrev:

Sentrert ridning ☺ av Sally Swift (eller noe liknende)

Jeg liker også den, veldig grunnleggende og ga meg en del aha-opplevelser da jeg som sprangjente hadde lyst å lære meg ri dressur. Bruker mye språklige bilder og ikke så mye tekniske ord. 

• Liker 1

Den hadde jeg tenkt å foreslå 🤪 

Ikke så avansert teknisk, men utrolig mange gode små tips som man kjenner hjelper. De er lette å få til og se for seg mens man leser (selv om man kanskje ser litt rar ut mens man prøver på en stol :lol: )

• Liker 1

Jeg tenker det kommer litt an på  hvilken retning man vil følge. Det finnes jo gode bøker med gode beskrivelser innen de ulike tradisjonene. Så det enkleste er vel å spørre ridelæreren du rir for, hvilke bøker som vil sammenfalle med det de underviser, så det ikke blir forvirrende. 

• Liker 1

4 timer siden, smaaen skrev:

Jeg tenker det kommer litt an på  hvilken retning man vil følge. Det finnes jo gode bøker med gode beskrivelser innen de ulike tradisjonene. Så det enkleste er vel å spørre ridelæreren du rir for, hvilke bøker som vil sammenfalle med det de underviser, så det ikke blir forvirrende. 

Godt poeng. Bortsett fra at jeg har tre forskjellige :P Noe som selvsagt ikke er optimalt, men praktisk akkurat nå. Men jeg skal høre med hun jeg vet jeg kommer til å ri mest for framover. Vet hun har vært på kurs med han som driver Trollspeilet, så det blir vel da i den retningen. 

Jeg ønsker å ri med så lette hjelpere som mulig. Men det vil vel sikkert alle :P

12 timer siden, AstridN skrev:

Godt poeng. Bortsett fra at jeg har tre forskjellige :P Noe som selvsagt ikke er optimalt, men praktisk akkurat nå. Men jeg skal høre med hun jeg vet jeg kommer til å ri mest for framover. Vet hun har vært på kurs med han som driver Trollspeilet, så det blir vel da i den retningen. 

Jeg ønsker å ri med så lette hjelpere som mulig. Men det vil vel sikkert alle :P

Trollspeilet er vel basert på det tyske systemet og skalaen. Da kan kanskje de bøkene gitt ut av det tyske rideforbundet være et sted å starte. Kan titte i biblioteket etterpå å se hvor grundig/lette de er, jeg har ikke lest i de selv på mange år. 

31 minutter siden, smaaen skrev:

Trollspeilet er vel basert på det tyske systemet og skalaen. Da kan kanskje de bøkene gitt ut av det tyske rideforbundet være et sted å starte. Kan titte i biblioteket etterpå å se hvor grundig/lette de er, jeg har ikke lest i de selv på mange år. 

Tusen takk! :flowers: Det hadde vært supert.

7 timer siden, AstridN skrev:

Tusen takk! :flowers: Det hadde vært supert.

Sjekket den nå, her er link til den jeg har https://www.amazon.com/Principles-National-Equestrian-Federations-Complete/dp/1872119719 

Der ser du også innholdsfortegnelse, den har en ganske grei oversikt. Ikke veldig grundig hvordan, men litt mer begrep og forklaringer ut i fra den tyske ridestilen. 

• Liker 1

Så har du Advanced techniques of dressage som går videre fra den jeg linket til der. Ellers har man jo et vilt utvalg av ulike bøker om de samme greiene. Men de kan være greie å få en viss basis med. 

• Liker 1

4 minutter siden, smaaen skrev:

De har den nok billigere andre steder enn akkurat der. ser den er utsolgt på adlibris men de har den i ebok feks https://www.adlibris.com/no/e-bok/principles-of-riding-9781910016138

Ooh, til kindle, til og med! :D Jeg reagerte litt på prisen, ja :P

Edited by AstridN

Akkurat nå, AstridN skrev:

Ooh, til kindle, til og med! :D Jeg reagerte litt på prisen, ja :P

Amazon kan fort være svindyrt om det er en bok som plutselig ikke er tilgjengelig en plass. Da skrur selgerne opp prisene til helt syke priser. Lønner seg alltids å sjekke amazon .com .co.uk og .de da pleier jeg stort sett å finne det jeg er ute etter. Adlibris har også ganske bra utvalg :) 

• Liker 1