Jump to content
Sign in to follow this  
LillianK

Herpesvirus hest

Recommended Posts

Selvsagt, men de har nok ikke skrevet det, hvis de ikke trodde det stemte. Knotete sitat, men uansett rart at de ikke har en veterinær feks som kilde i saken, det hadde nok ryddet opp i misforståelsen. 

25 minutter siden, TonjeS skrev:

Det er ikke snakk om mistanke om smitte i den saken, står kun at hester fra de stallene var på NHF, og at de derfor er stengt fram til den 17. 

Men noen har misforstått der, for på forsiden av Amta står det at mennesker også kan smittes... Formuleringen på FB er fra et sitat, og personen mente nok det Sivoya peker på, men så har avisen misforstått det. 

Okay, så egentlig ganske misvisende :P Takk for oppklaring! 👍🏼

• Liker 1

2 timer siden, LisaFi skrev:

https://ridenews.se/nyhet/norska-hastar-tavlar-i-europa-trots-reseforbud-akte-innan-beslutet/

Så.. hvem er det da? 😢 må gå an å legge om planene selv om man «allerede har reist»? 

Skjønner at det er vanskelig å gi reprimande når man har reist før drt var lagt noen restriksjoner, men hva med å tenke litt sjæl? 

Gulliksen kanskje? Han er ute å starter ihvertfall http://www.hestesport.no/web.aspx?page=105234&newsarticle=60106

AGR er også i karantene nå, etter mistanke om smitte, står de venter på svar på prøver. Jeg syns dette er utrolig skummelt altså, her er det egentlig trening til helga, men den står jeg glatt over. De hadde åpnet for ekvipasjer som ikke var i lillestrøm, men man vet aldri hvor de har vært før det. Koster meg lite å stå over noen treninger siden jeg reiser så lite uansett...

Edited by Chiquita

Hvor finner man kilder på hvor lenge viruset overlever uten vert? :) 

Edit: Ser det skrives ca 14 dager rundtomkring, mens andre sier at det dør ganske raskt. Finner ingen kilder på noen av påstandene :) 

Edited by Emsy

48 minutter siden, Emsy skrev:

Hvor finner man kilder på hvor lenge viruset overlever uten vert? :) 

Edit: Ser det skrives ca 14 dager rundtomkring, mens andre sier at det dør ganske raskt. Finner ingen kilder på noen av påstandene :) 

Vet ikke om noen vet helt sikkert 😬 hadde vært kjekt om det var tre dager og ikke to uker liksom. Virus pleier vel dø ganske raskt uten vert? 

I USA opererer de med at viruset kan overleve 7 dager i miljløet, men opptil 1 måned under "perfekte forhold". Vi har vel heldigvis ikke perfekte forhold her i Norge. :ahugegrin: Ser også at de ikke utelukker luftsmitte i USA, men de vet ikke hvor langt det evt kan reise via luft. 

Hørte/ leste en sikkerhetssone på 50 m men hvor? Ingen aning. Noe som var skrevet av vet på en eller annen artikkel på face

Der var den ja👍🏻 Julie hadde feber men ikke skyhøy, hoste og snørring og rennende øybe( som fortsetter av og på) når jeg fikk henne, antibiotika funka ikke var fler på stallen som hadde dette. Sikkert mange virus inf. Ingen

hopper kasta så tviler på at det var herpesvirus. Ikke hovne bein. Rikelig med mat, ro og ikke fryse så ble hun gradvis bedre 

Edited by LillianK

Utrolig godt jobba av Bjerke syns jeg. Viser at rutinene fungerer og at det er fornuftige mennesker som tar avgjørelser! 👍

• Liker 1

Om disse med nevrologiske symptomer ikke har herpesvirus, er det sannsynlig at det har vært fôret med litt "ymse" som følge av fôrkrisa? 🤔

• Liker 1

Kan jo være alt mulig, folk blir nok såpass paranoide at de ser spøkelser og 🤪 veterinæren min hadde visst tatt en hel haug med prøver. Men han hadde nå hunden med rundt i stallene og tvilsomt at han byttet klær mellom hver stall 🤷🏼‍♀️

• Liker 1

Jeg tenker litt på hvor syk B var i høst. Han hadde spist noe einstape gjennom sommeren, av grunner bare han vet - mat hadde han nok av, og lot til å ha kolikk her. Etterhvert kom de nevrologiske symptomene, og det var en stund ganske usikkert hvorvidt det kom til å gå bra. Einstape er ikke alene om å gi slike symptomer.

Når man så vet at endel av "høyet" som er slått og solgt i både inn og utland rett og slett er skrap... jeg kan lett se for meg at giftige planter i små mengder akkumuleres over tid, og vips! Dritsyk hest. 

• Liker 1

1 time siden, mallilen skrev:

Jeg tenker litt på hvor syk B var i høst. Han hadde spist noe einstape gjennom sommeren, av grunner bare han vet - mat hadde han nok av, og lot til å ha kolikk her. Etterhvert kom de nevrologiske symptomene, og det var en stund ganske usikkert hvorvidt det kom til å gå bra. Einstape er ikke alene om å gi slike symptomer.

Når man så vet at endel av "høyet" som er slått og solgt i både inn og utland rett og slett er skrap... jeg kan lett se for meg at giftige planter i små mengder akkumuleres over tid, og vips! Dritsyk hest. 

Tror du er inne på noe der. Hester spiser jo for eksempel ikke engsoleie på beite, men når det kommer i høyet går det ofte ned. Det er jo giftig i mengder det også. 

For ikke å snakke om alt mulig anna. Div trær, sopp osv. 

For to år siden bekymret vi oss over PN. Kanskje det også er ikke en, men flere sykdomsbilder. Og har alle de vært testet for EHV? Ikke alle på en stall blir syke der heller? 

• Liker 1

Engsoleie er jo ikke giftig etter tørking, og jeg tipper det er endel som satser på at det gjelder flere arter som anses "mildt giftige" i frisk tilstand, og dermed slår og presser rått og røti.

Lupin, f.eks har vel litt samme greia som einstape, og hester flest tar gjerne en jafs eller to av disse. 

"Hester spiser jo ikke noe som er giftig" har vi jo fått innprenta i all tid... 

skal se om ikke jeg kan klare å lage en ny tråd på det der med giftige vekster i vår egen flora. 

(Avsporing, jeg vet...)

• Liker 1

Gjør det. Hvordan slår har spist giftige vekster ut på blodprøve? Tenker litt på det treet mitt fra i vinter 😂 sikker på det er giftig ellrers hadde de gnagd det i hjel så lite spiselig som det er i den paddocken.

36 minutter siden, Issa skrev:

Gjør det. Hvordan slår har spist giftige vekster ut på blodprøve? Tenker litt på det treet mitt fra i vinter 😂 sikker på det er giftig ellrers hadde de gnagd det i hjel så lite spiselig som det er i den paddocken.

Det kommer vel an på hvor giftig det er, hvordan det virker, og såklart om man vet sånn ca hva man skal se etter vil jeg tro. 

I B sitt tilfelle var det snakk tiaminase, altså at opptaket av tiamin ble så dårlig at det oppsto en akutt tiaminmangel. 

"Alltid tiamin ved nevrologiske symptomer" sa veterinæren "min" da han satte sprøyta. Den har jeg lagret i bakhodet, og tenker det ikke skader om fler gjør det. Det er jo ikke alle veterinærer som er gode på stordyr eller hest, og dermed kanskje ikke noe de bruker i det daglige :) 

På 7.3.2019 at 17.49, Chiquita skrev:

AGR er også i karantene nå, etter mistanke om smitte, står de venter på svar på prøver. Jeg syns dette er utrolig skummelt altså, her er det egentlig trening til helga, men den står jeg glatt over. De hadde åpnet for ekvipasjer som ikke var i lillestrøm, men man vet aldri hvor de har vært før det. Koster meg lite å stå over noen treninger siden jeg reiser så lite uansett...

Hesten hos oss virker helt frisk i dag så vi krysser fingre og tær for at det var en "fis på tvers" 😱 Den viste milde kolikksymptomer igår formiddag. Veterinæren kom og etter at fôrrytteren hadde leid den en halvtimes tid så virket den heldigvis fin igjen. Men better safe than sorry! Viktig å ta eventuell smitte alvorlig så det ble så klart tatt prøver og disse er sendt inn. 

• Liker 3

9 timer siden, Filizity skrev:

Hesten hos oss virker helt frisk i dag så vi krysser fingre og tær for at det var en "fis på tvers" 😱 Den viste milde kolikksymptomer igår formiddag. Veterinæren kom og etter at fôrrytteren hadde leid den en halvtimes tid så virket den heldigvis fin igjen. Men better safe than sorry! Viktig å ta eventuell smitte alvorlig så det ble så klart tatt prøver og disse er sendt inn. 

Så bra! Veldig bra dere tar det på alvor🙏

2 timer siden, Chiquita skrev:

Så bra! Veldig bra dere tar det på alvor🙏

Ja så nå krysser vi bare fingrene for at prøvene er negative og at vi kan begynne å slappe av igjen 🙈 Selv om hesten virker helt fin igjen så blir man jo veldig nervøs når det går sånne sykdommer 😱 

• Liker 1

Roet seg? Nei.

Men når ingen har vist symptomer etter deltagelsen på NHF er de mest sannsynlig ikke smittet.