Jump to content
Sign in to follow this  
LillianK

Herpesvirus hest

Recommended Posts

Mye rundt dette nå, flere tilfeller over Norge, her har jeg lagt planene på is for utstilling i april og mai da det ikke er døds viktig for meg å reise ut på slike ting, også etter samtale med vetrinær, kjøper ikke brukt hesteutstyr om jeg ikke kjenner til selger godt heller, hva gjør dere? Vet flere hester skal på kåring fra vår stall og stalleier jobber med hest rundt om men tar de forhåndsregler som er ambefalt. 

Skal egentlig ha tannsjekk av vet her om 2 dager. Men jeg er veldig usikker på om jeg burde utsette. Jeg vet hun tar smittetiltak alvorlig, men klarer man å være 100% sikker?

Den generelle karantene etter NHF er frem til 17. Mars. Etter det må man vel se om noen er smittet videre. Så det var en hest i Follo? (den har stått der før, litt usikker på hvor den bor) som er syk med trolig herpes. Ellers har ikke jeg sett noen andre? 

Jeg føler det er mye rykter nå. Jeg leste på FB om en syk hest som noen mente var i Oslo, men der var det noen andre som rettet på vedkommende og sa at den hesten var i Lørenskog og ikke i Oslo. Jeg kunne ønske det var noen offentlig informasjon om syke hester, så det ikke ble så mye rykter og feil informasjon. 

Ellers følger jeg spent med på dette. Jeg skulle jo fått hesten hjem fra trening i dag, men utsetter det en uke pga. smittefaren.. Det er kjipt, men bedre å være trygg. Hvis det ikke er noe sykdom der han er nå eller der han skal neste mandag så flytter jeg han nok da uansett tror jeg. Får se litt hvordan ståa er neste helg. 

• Liker 1

Den i Lørenskog 😬 får helt angst! Mine skal ha tannsjekk men venteinær bør jo vite hva han gjør.. Hovslager må jo også til etter hvert. Litt bekymret for stevnesesongen, kurs og visninger for den 17. mars-grensen gjelder bare hvis ikke fler blir smittet. Og nå er jo den i Lørenskog syk.. 

3 minutter siden, smaaen skrev:

Den generelle karantene etter NHF er frem til 17. Mars. Etter det må man vel se om noen er smittet videre. Så det var en hest i Follo? (den har stått der før, litt usikker på hvor den bor) som er syk med trolig herpes. Ellers har ikke jeg sett noen andre? 

er det den frieseren du mener som står/har stått i Follo? I så fall står den nå i Lørenskog. Ikke bekreftet at det er viruset, men har symptomer på det.

23 minutter siden, Reaper skrev:

er det den frieseren du mener som står/har stått i Follo? I så fall står den nå i Lørenskog. Ikke bekreftet at det er viruset, men har symptomer på det.

Ah ok da er det samme ja. 

Den stod vel og på liten stall uten særlig  trafikk så da kan man jo lure på hvor den kom fra. 

Er det nok at noen med smitte på hendene, har gått på butikken, tatt i en handlevogn etc. og så har nestemann gått med samme handlevogn og dratt i stallen etterpå?

Hvor smittsomt er dette egentlig? 😐 

Står noe om revaksinering mot influensa 18/2 i en kommentar. Da har det jo i så fall vært en dyrlege innom..

1 minutt siden, CruVal skrev:

Hvor står dette? Fb? Gruppe, privatperson? 

Og er det så smittsomt som @Reaper spør om? 😳

Står på facebook, eieren har selv lagt ut bilde/video og skrevet at de tror det er dette viruset :( 

Man vet vel ikke helt hvor smittsomt det er? Bare at det kan smitte via miljø og viruset kan overleve 2 uker i miljøet? Utenfor vertsdyr altså. Men det må jo inn via slimhinner eller åpne sår. Vask henda før man tar på hesten kanskje? 

Oppdaga innlegget tilfeldig nå.. 😳 skummelt! Viruset altså, ikke innlegget

Men karantene vil jo ikke være noe holdbart tiltak, for man man jo ikke sette heste-Norge i permanent karantene.

Så vidt jeg har forstått er man "alltid" smittsom dersom man er infisert, og da er det jo smittevern som er nøkkelen, ikke karantene.

Synes forøvrig det er skummelt, og f.eks hovslageren min hadde i forrige uke ikke fått med seg situasjonen, så han har jo gått rundt som en potensiell smittebombe.....

• Liker 1

Viruset ligger vel i kroppen for all framtid, og stress kan aktivere det igjen. Men det er kun mens hesten er syk den er smittsom samt i inkubasjonstiden. Så nei, man er jo typ aldri trygg da. For noe.

Den i Lørenskog er bekreftet og stallen det gjelder er satt i karantene. 

Synes mange har rare tiltak. Stenger hallen for utenforstående - lurt. Men, når de som står der fortsatt reiser ut og rundt? Vet ikke, jeg...

Tenkte det jeg og. Det er jo .. totalt meningsløst. Man drar det jo med seg hjem og smitter alle der uansett da. 

9 minutter siden, Albina skrev:

Den i Lørenskog er bekreftet og stallen det gjelder er satt i karantene. 

Synes mange har rare tiltak. Stenger hallen for utenforstående - lurt. Men, når de som står der fortsatt reiser ut og rundt? Vet ikke, jeg...

De har vel ikke fått svar på prøver?  Sånn jeg skjønte det av Facebook-posten så trodde jeg det var en hest som er syk og at det er mistanke om herpes, og at prøvesvar var ventet til neste uke? 

Jeg synes det er innmari kjipt at det tar så lang tid før man får prøvesvar altså :/ 

Det er ikke så lett å vite hva man skal gjøre. Jeg er bare i en stall og bytter sko og jakke i stallen og vasker hender uansett, men det er jo mange forskjellige staller i området som rir i skogen her, og hovslagere og veterinærer kommer i stallen. Foreløpig er det kun en hest i området som har vært i messehallen i NHF og den er symptomfri, men den omgås andre hester på stallen, og kan vel uansett bære smitte. 

Jeg er på ferie så har ikke fått med meg dette, men er det EHV-1 det er snakk om? Det vaksineres det for i USA iaf.

14 minutter siden, Sivoya skrev:

De har vel ikke fått svar på prøver?  Sånn jeg skjønte det av Facebook-posten så trodde jeg det var en hest som er syk og at det er mistanke om herpes, og at prøvesvar var ventet til neste uke? 

Jeg synes det er innmari kjipt at det tar så lang tid før man får prøvesvar altså :/ 

Den er bekreftet.

2 minutter siden, Maya skrev:

Jeg er på ferie så har ikke fått med meg dette, men er det EHV-1 det er snakk om? Det vaksineres det for i USA iaf.

Ja, problemet er vel at vaksinen ikke hjelper mot disse neurologiske symptomene slik jeg har skjønt det. 

18 minutter siden, Albina skrev:

Den er bekreftet.

Har du kilde på det? :) Her står det jo at de venter prøvesvar i neste uke, og det er hestens eier sin post:

Så ekkelt, det virker jo nærmest umulig å unngå at smitten spres. Mine er bare hjemme og er jo ikke vanligvis utsatt for smitte fra andre, men

blir litt usikker på å dra på tannklinikk om en mnd. 

Vaksinene forebygger bare luftveissymptomer og abort ja.. Står her at vaksinering kan hindre spredning, men det forutsetter vel da at de fleste er vaksinert, man er ikke trygg (mot de nevrologiske symptomene) bare fordi man vaksinerer sine egne. 

"None of the available vaccines have a label claim to prevent the neurologic form of EHV-1 infection. It has been suggested that vaccines may assist in limiting the spread of outbreaks of EHM by limiting nasal shedding of EHV-1 and dissemination of infection. For this reason some experts hold the opinion that there may be an advantage to vaccinating in the face of an outbreak. If this approach is pursued, only afebrile and asymptomatic horses should be vaccinated and protection against clinical EHM should not be an expectation.  The vaccines with the greatest ability to limit nasal shedding and viremia of the neuro virulent strain include the vaccines licensed for control of abortion (Pneumabort-K® & Prodigy®), the MLV vaccine (Rhinomune® & Calvenza®)." https://aaep.org/guidelines/vaccination-guidelines/risk-based-vaccination-guidelines/equine-herpesvirus-rhinopneumonitis

Ser det skrives at den som kom inn på Bjerke nå i helgen er avlivet og kom fra Rogaland. Ikke påvist, men mistanke. Kom inn med kolikk som fikk nevrologiske symptomer etter ankomst. 

1 minutt siden, smaaen skrev:

Ser det skrives at den som kom inn på Bjerke nå i helgen er avlivet og kom fra Rogaland. Ikke påvist, men mistanke. Kom inn med kolikk som fikk nevrologiske symptomer etter ankomst. 

Kan du ikke dele kilde? :)