Jump to content
CruVal

Ridehus og ridehall - do's and don'ts

Recommended Posts

Jeg ser det finnes så mange ulike ridehus og ridehaller rundt om, ulike løsninger på ulike problemer og utfordringer. 

Jeg kunne tenkt meg se bilder av ridehallene rundt om, og gjerne med smarte løsninger eller lure ting dere liker - evt ville gjort annerledes om dere kunne gjort det. 

Det hadde vært kjekt vite størrelse, underlag, formål, dører/porter og plassering av disse, evt plassering av vinduer (sikkert stedsavhengig, but still), tribuner, bygging av vante eller kjøp av plastvante, rullestolrampe, undervisningsrom, toalett, evt vaskespilt og bokser i tilknytning til bygningen osv. Vet noen har boksrader langs ene langsiden, gjerne med en stallgang mellom, eller evt stallgang-boksrad-ut i paddock. 

Hva er hallen lagd av, hvordan fungerer bygningen - kondens hvis stålplater? For mørk, for lys, for lite lys, osv. 

Ja altså, jeg er ute etter la meg inspirere og setter pris på om dere deler erfaringer og bilder. 🤗

Det kommer jo litt an på hva den skal brukes til. Kun trening, eller stevner også. Hvor stor? Tipper det er tanke på litt stor siden det er snakk om rullestolrampe og undervisningsrom. 

Mange ting å tenke på. En løsning jeg liker godt er de som har bygd vant med plass til å legge hindermateriell inne i vantet, sånn at noen har en dør litt oppe på veggen der man kan rulle inn bommer, og en dør der man kan sette inn hinderstøtter. 

Når det kommer til bokser har Blixland feks to løsninger, de har gjestebokser på en kortside, og privatoppstalling på langsiden, der har alle boksene dør ut i paddock. Kortsiden er en plass veldig mange hester blir redde, fordi det er masse lyd fra gjesteboksene når det er hester der. De andre boksene hører man lite fra fordi det er stallgang og utstyrsskap i mellom boks og hall. Så jeg ville heller valgt en sånn type løsning eventuelt veldig tykk vegg. Selvsagt kan hester venne seg til det, men sist jeg var der på trening hoppa hesten min og kompisen hans veggimellom hvergang de hørte spøkelse, og med en sånn trening to ganger i året vil det for alltid være skummelt hjørne 😛 

Jeg liker også inngang på langsiden bedre enn kortsiden, ingen spesiell grunn egentlig, men ja. Undervisningsrom med utsikt over hallen er også fint, spesielt i kalde måneder om man ønsker å ha helgetreninger der folk ser på alle rytterne. Vi har hatt veldig nytte av det når vi har arrangert kurs i Asker, der har de varmestue/kiosk som har utsikt til hallen, så de som er med kun for å se på slipper å sitte å fryse halvt i hjel i hallen, så har vi koblet opp mikrofon til høytaler så de allikevel får med seg undervisningen. 

Jeg tenker som så at folk er fornøyde med ulike ting på de forskjellige plassene, så jeg er mest interessert i å vite hva som fungerer her og der, i både små og større haller. 😊 

Interessant ang gjesteoppstalling og spøkelser - det er jo ofte sånt entreprenører/arkitekter ikke nødvendigvis tenker på. 

Enig ang lagring i vantet for hindermateriell. Og tror faktisk ikke jeg har opplevd på egen hånd inngang på langside. Noe å tenke på det også :) 

• Liker 1

Ridehuset på tidligere Skauen Ridesenter (nå Stall Gøtesen), har på ene langsiden bokser. Da er det stallgang mellom ridehusveggen, før man kommer til boksrekken. 

Inngangen til hall er nesten nederst på ene  langsiden. På ene siden av hallen, er det bygget kafeteria, med vinduer inn til hallen. Så man kan følge med derfra. I kantinen er det også vinduer ut i motsatt retning, mot ridebanen ute. Så man kan se begge deler derfra.  Veldig tilskuervennlig og praktisk når det er stevner. Så kan man se både oppvarming og ekvipasjer som rir program f.eks :) de har vel ikke vinduer ellers i ridehuset, bare lysere/transparente plater på veggene, helt øverst.

På Ramnes, har de også stor hall, med stall langs ene langsiden. Stallgang mellom ridehusvegg og bokser. Litt lytt inn til ridehuset kanskje. Ikke mye tilskuerplasser, inngang på kortsiden. Ingen vinduer eller veggplater som slapp inn lys. Så kunne bli litt vel mørkt av og til. Måtte ha på innelyset, selv på dagen. 

Andre kortsiden inneholdt stor klinikk, med undervisningsrom i 2.etg. 

Der var det mye forskjellige rom, pga stort anlegg, aquatrainer osv. Som krever store tekniske rom i tillegg. 

Ridehuset vi bruker i Stange har skyvedør på begge kortsidene. Utrolig kjekt på sommeren når man kan la begge dørene stå åpne og brisen blåser igjennom 😀 de har en slags filt i taket som gjør at kondens ikke samler seg og drypper ned i ubderlaget og lager sånne issvuller på vinteren🤔

Det nye ridehuset i Lørenskog har masse vinduer langs hele langsiden på begge sider, gjør det utrolig lyst og trivelig selv i fint vær 😅

Ridehus med plass til oppbinding av hest for oppsaling ved inngangen er genialt. Altså inne i ridehuset. 

• Liker 2

20 minutter siden, Kah skrev:

Ridehus med plass til oppbinding av hest for oppsaling ved inngangen er genialt. Altså inne i ridehuset. 

Ikke på bana, men altså under tak feks på en av kortendene, om inngang er der? 

Ridehuset på senteret her har stall med bokser på en kortside og varmerom med vindu ut mot banen over stallen. I tillegg er det tribune på en langside og oppbevaring i vantet.  Banen er litt lenger enn 20x60 sånn at det er plass til dommerbord på en kortside ved dressurstevner.  Det er et stort speil på enebkortsiden og små langs veggen i hjørnene, men vet ikke om jeg syntes de er så nyttige, blir litt klovnespeil. Det er dør på kortsiden og en inn fra stallen.  I den hallen er det flere lamper i taket som visst trekker en del strøm og man blir bedt om å ikke skru på mer enn man må. Så det er jo noe å tenke på, mest mulig energieffektivt lys. I nord er det vel ikke så mye lys utenfra i hente heller i månedene ridehus er mest nyttig! 

Hallen vi trener i er isolert slik at det aldri blir kaldere enn ca ti grader der.  Inngang på kortside, en kort  bred gang med oppbindingsmulighet før porten til selve ridebanen.  Tribuner på langside med åpning og plass for hinder nederst. 

I inngangsenden er det garderober, kjøkken/ kioskmulighet, kontorer og oppholdsrom. Det er ingen permanente oppstallinger der, og boksene som tilhører området er helt separat fra ridehallen.

Veldig kjekk løsning med dør man kan ringe til for å låse den opp ved egentreninger, man må bare være registrert som bruker og ha hallkort. 

C6C9C30C-C2A4-4131-92A0-059CEEB47061.jpeg

F4E46851-B5CF-40D3-9B4E-CC1EA3504E29.jpeg

07CDD232-DDFE-431B-AA05-1ACDE2228991.jpeg

• Liker 1

Ridehallen på fossanmoen islandshestsenter er «underjordisk, ingang til tribune i «2etasje» fra bakkeplan rampe ned til skyvedør på langsiden under tribunen, kjosk og tribune både i hallen og innglasset med varme, og to porter på kortsidene slipper at den ruver sånn i terrenget, vinduer høyt på veggen på ene langsiden. 3 toaletter på halltribunen og to i innglasset kioskdel.. pga rampen ned på langsiden kan man gå tørskodd fra stallen og inn i hallen, men ingen bokser knyttet direkte til hallen. Så ellers tegninger fra stord hestesenter som har fått tippemidler for å bygge gedigen hall og greier, så veldig fint ut:) 

1 minutt siden, Catie1 skrev:

Ridehallen på fossanmoen islandshestsenter er «underjordisk, ingang til tribune i «2etasje» fra bakkeplan rampe ned til skyvedør på langsiden under tribunen, kjosk og tribune både i hallen og innglasset med varme, og to porter på kortsidene slipper at den ruver sånn i terrenget, vinduer høyt på veggen på ene langsiden. 3 toaletter på halltribunen og to i innglasset kioskdel.. pga rampen ned på langsiden kan man gå tørskodd fra stallen og inn i hallen, men ingen bokser knyttet direkte til hallen. Så ellers tegninger fra stord hestesenter som har fått tippemidler for å bygge gedigen hall og greier, så veldig fint ut:) 

Har du bilder derfra? Ser det ikke helt for meg 😅

Akkurat nå, CruVal skrev:

Har du bilder derfra? Ser det ikke helt for meg 😅

http://www.fossanmoen.no/isridehall.shtml

du får kikke litt rundt på siden der, det de kaller selskapslokale er det jeg kaller innglassetkiosk

• Liker 1

Så likevel lys og trivelig ut(?). Går hestene ned i bakken for å komme til inngangen til hallen? 

3 timer siden, CruVal skrev:

Så likevel lys og trivelig ut(?). Går hestene ned i bakken for å komme til inngangen til hallen? 

Ja, ned bakken og under tribunen, altså en liten tunell der, ikke alle hester som vil inn, så greit med portene på sidene sånn i tilfelle;) 

lisa, de har sikkert gjort en god dreneringsjobb, trossalt på vestlandet dette, men hallen er aldri våt innvendig som jeg har fått med meg.. den er bygd i stedstøpt betong tror jeg.. 

God drenering er veldig viktig ja. Så en hall her i nærområdet som var oversvømt i ca 75% av barneområdet nå sist det var mer enn normale nedbørmengder og fortsatt frost i bakken. Bør være såpass av det tar unna ved mer enn normale forhold. 

Ang lys. Har dere erfaring med lysplater i taket? Både på vanlig tak og i plast?

Og er det vesentlige forskjeller på støy og bråk fra regn og vind på de ulike byggematerialene? 

Jeg har selv vært både i stål- og plasthall, men her jeg bort er det meste veldig værutsatt så det bråker uansett liksom. Enten at det uler i ventilene i plasthallene, raser snø ned fra taket under tining fra sola, eller at stroppene som bardunerer bygget hyler i umiskjennelig rytmisk støy. Eller trær som pisker mot stål/blikkplater. 

Hvordan vil et trebygg være mot plast eller stål? Oppleves det mørkere? Mer eller mindre bråkete? 

@LisaFi den hallen du refererte til, som var isolert, er den bygd som vanlig bygning? Bare i grand size? 

Vet ikke konstruksjonen annet enn at det framstår som et trebygg. Bæreverk kan godt være i annet såvidt jeg vet, men kledd med tre både inne og ute. Lurer litt på hva slags plater som er i taket, for det er veldig stille og deilig i forhold til andre haller jeg har vært i.

Denne hallen er en veldig påkostet hall, da den vel egentlig ikke har vært bygget på noe privat eller rideklubbudsjett, men er et samarbeid mellom kommunen og plassen den ligger på (Stavsplassen.no).  

• Liker 1

Den kosta 16 millioner. 

Så ikke rideklubbridehall nei. 🙂

Edited by Siv
  • Haha 1

2 timer siden, Siv skrev:

Den kosta 16 millioner. 

Så ikke rideklubbridehall nei. 🙂

Rike onkler i Amerika, hvor eeeeeeeer dere? 😂😂😂

De har jo bygga en hall i alvdal av tømmer? Den så ganske fin ut... lutsi ridesenter her i området har også trehall, den er litt mørk synes jeg, men går helt fint å ri der altså;) hadde sikkert hjulpet med litt vinduer.. 

• Liker 1

29 minutter siden, Catie1 skrev:

De har jo bygga en hall i alvdal av tømmer? Den så ganske fin ut... lutsi ridesenter her i området har også trehall, den er litt mørk synes jeg, men går helt fint å ri der altså;) hadde sikkert hjulpet med litt vinduer.. 

Tror jeg har sett bilder av den. Det er min store drøm 😍😍

• Liker 1