Jump to content
Sign in to follow this  
smaaen

Unge jenter med problemer i ankler, knær og hofter

Recommended Posts

Jenter har vel ofte fysiologisk litt større utfordringer med knær (brede hofter, knær som beveger seg innover) i tillegg til litt mindre stabilitet. Er selv en av de, og må tiltettelegge en del av styrketreningen min pga det, samt at jeg bruker varme på knærne under knebøy. Dvs, jeg har ikke vondt i det daglige, men bruker øvelser som er gode for knærne for å styrke opp, men vil antakelig aldri kunne da gode, dype knebøy da knærne vil slite.

MEN, har derimot ikke vondt under ridning, på tross av gammeldagse stigbøyler uten demping. (Uten at jeg rir særlig sprang da)

Så mye handler sikkert om riktig bruk, og ikke nødvendigvis bare om fancy bøyler.

Det JEG syns er rart, er hvor nøye veldig mange er på at hesten må trenes og bli i knallgod form, både fordi man vil at den skal prestere og fordi at man ønsker at den skal holde seg sunn og frisk, men å trene seg selv? DET er det ikke så mange som gjør! 

Det er ikke noe forskjell fra hestene til oss når det gjelder å forebygge slitasjeskader, er man godt og riktig trent forebygger det. 

Jeg tror mange unge er i ytterkantene av det som defineres som sunn belastning på kroppen, den type belastning som gjør at kroppen bygges opp til å tåle "normalt bruk". Enten trener de alt for mye og for tungt, for tidlig. Eller så trener de alt for lite. Det er veldig tidlig fokus på kondistrening og muskelmasse, når det kanskje heller burde være fokus på kroppsbeherskelse og balanse. Å bruke sin egen kropp til å utfordre muskler og kondis er undervurdert! 

Jeg er i den "klassen" som "burde" hatt leddplager innen nå, spesielt kneplager da jeg tendenserer til hypermobile knær og veier alt for mye. Merkelig nok har jeg aldri hverken ved ridning eller annen aktivitet hatt problemer med noe som helst, annet enn en betennelse under foten etter en vinter med brodder og dårlige sko. Nå skal det sies at fra tidlig alder har jeg fått sitstrening inn med teskje, både med lange og korte stigbøyler 😊 

• Liker 5

På 25.2.2019 at 12.23, smaaen skrev:

Er det ikke da litt merkelig at det kun er jenter som har problemer med skader grunnet aktivitet? Ikke gutter, eller er det samme problemet der? Jeg kan ikke huske det var noen sånne issues i gymtimene da jeg gikk på skolen. Da tenker jeg jo at idretten har et stort problem dersom kun jenter blir skadet. 

En annen ting jeg og lurer på er om denne dempingen stigbøylene gir, hjelper det problemet, eller lindrer det kun symptomene. Det er jo vel så mange som bruker alle mulige remedier for å støtte opp og lindre symptomer med bandasjer og såler og skinner og det som er. Noen ganger må man jo det er ikke det, men tar det tak i det reelle problemet eller ender man bare med å skjule symptom.  

Man ser jo feks en mye større andel jenter som sitter feil på hesten, enn menn. Jeg ser veldig mange menn ri, også nybegynnere som ikke har de problemene i hofte/kne/ankel ledd som veldig mange kvinnelige ryttere sliter med. Altså i sitsen, ikke smertene.  

Kvinner og menn er ulike i bekkenet, og det fører blant annet til at kvinner langt oftere får korsbåndskader som følge av idrett, enn menn. https://sml.snl.no/korsbåndskade

Det er fysioterapeuter på forumet som helt sikkert kan dette bedre enn meg, men jeg vil tro at anatomien til en kvinne gjør knær og ankler langt mer utsatt for slitasje og smerte enn menn sine, dersom sitsen er feil. Jeg tror også det er vanskeligere rent fysisk for en kvinne å sitte riktig på hesten, enn en mann - spesielt i sprangsaler.

Sitstrening er undervurdert. Og å bytte stigbøyler er symptombehandling - samtidig kan det å avhjelpe på symptomet, lette årsaken (men ikke fikse den).

2 timer siden, Ninahei skrev:

Det JEG syns er rart, er hvor nøye veldig mange er på at hesten må trenes og bli i knallgod form, både fordi man vil at den skal prestere og fordi at man ønsker at den skal holde seg sunn og frisk, men å trene seg selv? DET er det ikke så mange som gjør! 

Det er ikke noe forskjell fra hestene til oss når det gjelder å forebygge slitasjeskader, er man godt og riktig trent forebygger det. 

Jeg tror mange unge er i ytterkantene av det som defineres som sunn belastning på kroppen, den type belastning som gjør at kroppen bygges opp til å tåle "normalt bruk". Enten trener de alt for mye og for tungt, for tidlig. Eller så trener de alt for lite. Det er veldig tidlig fokus på kondistrening og muskelmasse, når det kanskje heller burde være fokus på kroppsbeherskelse og balanse. Å bruke sin egen kropp til å utfordre muskler og kondis er undervurdert! 

Jeg er i den "klassen" som "burde" hatt leddplager innen nå, spesielt kneplager da jeg tendenserer til hypermobile knær og veier alt for mye. Merkelig nok har jeg aldri hverken ved ridning eller annen aktivitet hatt problemer med noe som helst, annet enn en betennelse under foten etter en vinter med brodder og dårlige sko. Nå skal det sies at fra tidlig alder har jeg fått sitstrening inn med teskje, både med lange og korte stigbøyler 😊 

Jeg synes ikke det er fryktelig rart. Jeg tror at de aller fleste ikke har tid/ork til begge deler, og derfor velger det de synes er morsomst. 

Merker ihvertfall at det er slik for egen del..At med hest, hund, barn og 100% jobb. og 50% studier. Så er det noe som velges bort, og det er ofte egentrening. Må jo gå tur med hunden da, men burde vel helst egentlig gjort litt yoga hver dag.. . 😛 

• Liker 1

Jeg har ofte problemer med vonde knær og ankler etter for korte stigbøyler, desverre :( men har aldri tenkt på at stigbøylene er problemet, men mine ledd /muskler og sener, da jeg veit at jeg desverre har for korte muskler og sener, som gjør at jeg får fort strekk, å min mor har fibromiljagi som er en ledd sykdom, som ser ut til at jeg kanskje muligens har arvet 🤦‍♀️ jeg rir ofte barbakk, å da har jeg null smerter, så jeg vil jo tro det er ett eller annet med den stillinga i de stigbøylene? Det er det samme når jeg går i nedoverbakker at knærna mine tar kvelden, så jeg burde jo egentlig ta en tur til legen.... Men det er lettere sakt en gjort 😓

7 timer siden, Jeanette skrev:

Jeg har ofte problemer med vonde knær og ankler etter for korte stigbøyler, desverre :( men har aldri tenkt på at stigbøylene er problemet, men mine ledd /muskler og sener, da jeg veit at jeg desverre har for korte muskler og sener, som gjør at jeg får fort strekk, å min mor har fibromiljagi som er en ledd sykdom, som ser ut til at jeg kanskje muligens har arvet 🤦‍♀️ jeg rir ofte barbakk, å da har jeg null smerter, så jeg vil jo tro det er ett eller annet med den stillinga i de stigbøylene? Det er det samme når jeg går i nedoverbakker at knærna mine tar kvelden, så jeg burde jo egentlig ta en tur til legen.... Men det er lettere sakt en gjort 😓

Ville tatt en tur til en fysioterapeut, jeg. Jeg jobber som fysioterapeut, men råd over internett blir ikke helt det samme. ☺️ Hvis du går til en som har en driftsavtale, så betaler du bare egenandel slik at det ikke er dyrere enn å gå til legen. Hvilke det er finnes det nok informasjon om på kommunen din sin nettside.

En fysioterapeut kan gjøre tester som kan finne ut hvorfor du har vondt og hjelpe deg med øvelser for å forlenge eventuelle korte muskler og sener og styrke musklene rundt knær og hofter, som kan hjelpe.

Og hvis du rir med korte stigbøyler, kan du jo prøve å ta de ut et hakk eller to og se om det hjelper. Noen synes også det hjelper med andre stigbøyler med mer demping.

• Liker 1

Takk 😁 ja har prøvd å ta de ett hakk ned å, å det hjelper på knær men ikke ankler. Det skal jeg jaggu gjøre! Tusen takk for rådet 💕

• Liker 1

Det jeg fikk høre av idrettslege er at kvinner ofte er hypermobile og mange vet ikke om det selv. Det med ridning ble tatt opp der fordi jeg hadde ofte store smerter i knær og ankler etter å ha ridd. Da blir man ofte svært tøyelig feil plass og så strammer enn man burde andre plasser.

Jeg rir ikke lenger men når jeg gjorde var jeg helt avhengig av god sal og gode stigbøyler. Har skoliose, veldig hypermobile ledd og feilstilling i knær og ankler. 

Jeg har hypermobile ledd. Sliter med både knær og ankler. Blir liksom aldri helt perfekt med noe som helst, men gode stigbøyler og god sal (som hjelper meg til en god sits) hjelper mye! Samt riktig lengde på stigbøylereimene. Før red jeg med for lange, det slet veldig på anklene mine. For korte = aua knær. 

Jeg har også funnet ut at ridestøvler er tingen for meg. Det hjelper meg med å stabilisere anklene mine. Og når anklene mine blir mer stabilisert, så blir også knærne mindre vonde. Men igjen - det er ikke perfekt. Beina mine vil tidvis enda peke litt utover og være «slarkete», i tillegg til en del smerter i perioder. Men det har jeg bare lært meg å leve med.. 🙈 Det er hvertfall mye bedre nå enn før.