Jump to content
Sign in to follow this  
smaaen

Unge jenter med problemer i ankler, knær og hofter

Recommended Posts

Omtrent daglig ser jeg innlegg på ulike hestefora om folk har tips til stigbøyler som kan hjelpe fordi man har vondt/problemer i ankler, knær og eller hofter. Jeg har full forståelse for at fancy, dempende stigbøyler kan hjelpe på symptomet, men det er da ikke normalt  at så utrolig mange unge jenter har store problemer med smerter i leddene?

Jeg har ridd ekstremt mye med veldig korte stigbøyler i min ungdom da jeg red sprang eller trente galopphester,  og etter at jeg sluttet med det kan jeg og få vondt i knærne om jeg rir med veldig korte bøyler. Jeg vet at det er fordi jeg bruker knærne mine feil, og med trening vil det gå over. Jeg kjenner også to jenter som spesifikt hadde store smerter og problemer i knærne under ridning, som senere startet ganske heftig trening med mye knebøy og styrkeøvelser, der kneproblemene forsvant. 

Jeg tenker som så at har man så store problemer i ung alder så bør man jo definitivt få hjelp til å rette opp dette, mer enn å bare kjøpe noen fine stigbøyler som skal lindre symptomet. Det er jo ikke som at knærne blir styrket med åra om man ikke gjør noe med de. 

Noen tanker?

Jeg har ikke så peiling på sånt, men vet jo som lærer at veldig mange elever i ungdomsskolealder som er aktiv i idrett sliter med knær og ankler ol i forbindelse med akutte skader som har krevd operasjon eller overbelastning. Da er det jo skikkelig opptrening som gjelder, men det er jo klart at det for mange ikke skal så mye feilbelastning til før noe ryker igjen. Jeg tenker det blir naivt å tro at man alltid klarer å belaste ledd helt riktig på alle tidspunkt under trening, så at det er en risiko man tar. Og da skjønner man jo at man vil minimere risiko mest mulig ved å bruke sko, såler, stigbøyler, støttebandasjer ol som man føler gir best støtte. 

Jeg har alltid hatt superslarkete ankler og tråkker ofte over pga det. Selvfølgelig er det "bare" å trene musklene rundt skikkelig, men jeg er både lat og har nok av andre ting jeg burde gjøre som blir nedprioritert,så jeg får ikke trent intensivt nok til at det "bare" løser seg med trening. Så da får jeg gjøre det beste ut av det. Jeg prioriterer tid med hest og barn og andre interesser fremfor mine slarkeankler, rett og slett.  🤷

Ankel f.eks er jo ett utsatt ledd for skader, så det at mange sliter med det syns jeg ikke er snodig i det hele tatt.

Jeg la selv ut ett innlegg her for en god stund siden ang det, og i mitt tilfelle er det iallefall brudd i ankel som lagde problemer i ettertid. Har invalidegrad på ankelen, så den funker rett og slett ikke som den skal..

Helt enig med du - ser mange dårlig tilpassa stigbøylereimer der ute, om man kan si det på den måten. I tillegg til generelt dårlige sitser, og saler med store meninger (store knestøtter/seter med vinkel) som man ofte må kjempe imot salen, så er det mange som også kjemper mot hesten sin ved å spenne imot i stigbøylene. En god sits løser de fleste problemer, alt fra vonde knær, vond rygg, vond nakke, vondt i dåsa, og vonde ankler.

min «unnskyldning» for å ha dårlige knær, er parallellforskyvningene mine :lol: Knærne mine peker veldig innover mot hverandre, typ en omvendt hjulbeint cowboy. Det gjør at ridning tøyer og bøyer litt kjipt når jeg skal komme meg ned i en fornuftig sits, og rir jeg med feil stigbøyler, er jeg halt i en uke 😂 Men det handler også mye om hvilken fleksibilitet jeg har, rir jeg ukjent hest i ukjent sal, er det verre for bena mine fordi jeg ikke er vant til å sitte slik. Et godt par med stigbøyler i hverdagen hjelper veldig på problemene jeg har med knærne.

Morsomt å se meg ri barbak når jeg ikke får hvilt foten i noe. Når jeg sitter «riktig» inntil hesten med overskjenkel, betyr det at undersjenkelen min ikke får noe støtte/guide og jeg sitter med beina RETT ut. Helt håpløst, jobber med saken :P

• Liker 1

For min del så har eg ett bein bittelitt lengre enn det andre, samt så merker eg i kroppen etter alle disse uhellene at det har ikkje akkurat hjulpet på. Siste kjøreulykken så var det jo bare på håret at venstre kneet ikkje blei knust.

Eg sliter heldigvis ikkje noko veldig, men ønsker forebyggende og mtp mitt yrke, der det er over 8 timer på betonggulv, litt ubeleilige arbeidsstillinger så ryker knær fort 🙄 lakkererknær er jo ett utsagn så 🤭

Men det er jo ein vesentlig ting å tenke over.

Brudd og skader er jo noe helt annet, da har man jo en skade. Jeg tenker mer på alle som har så vondt uten at det er noen skade eller aktiv idrett i bakgrunn. 

At man selv er lat og ikke fokuserer på det kjenner jeg også godt til, men da vet man jo det og vet hva man må gjøre dersom man vil fikse det. 

Poenget mitt var vel mer at dersom du har et problem som gjør at du har store smerter etter ridning i hofter, knær, eller ankler, så er ikke hovedproblemet at stigbøylene er feil.  Selv om de kan lette på symptomet. 

5 minutter siden, smaaen skrev:

Brudd og skader er jo noe helt annet, da har man jo en skade. Jeg tenker mer på alle som har så vondt uten at det er noen skade eller aktiv idrett i bakgrunn. 

At man selv er lat og ikke fokuserer på det kjenner jeg også godt til, men da vet man jo det og vet hva man må gjøre dersom man vil fikse det. 

Poenget mitt var vel mer at dersom du har et problem som gjør at du har store smerter etter ridning i hofter, knær, eller ankler, så er ikke hovedproblemet at stigbøylene er feil.  Selv om de kan lette på symptomet. 

Men jeg tror at de aller færreste opplever å kun ha vondt i et kne eller ankel under ridning, for de fleste er det et generelt problem.

Har man kun vondt i kneet når man rir er det jo selvfølgelig mest sannsynlig noe man gjør feil i ridningen og da er jeg helt enig med deg at det bedre å ordne på sitsen enn å bytte ut utstyret. 👍

Men ryttere flest rir kanskje 1-2 timer om dagen og resten av døgnet bruker de kroppen på andre måter, så at skader og feilbelastninger skjer,som også kan være plagsomt under ridning, er jo forståelig. 

Er mye enklere med quick-fix vettu 😇

Kam være mangel på kunnskap også. Ikke sikkert personen eller de rundt tenker så langt som at det kan være noe underliggende.

Det virker jo sånn på mange av de postene som legges ut, at ridningen er problemet. Ikke ellers. Kan være jeg tar feil. 

Man spør vel gjerne knytta til ridning fordi det er der det kjipe kneet er hemmende for det man ønsker å drive med? Og om man hadde drevet med løping, sykling eller klatring så hadde man spurt i lignende fora om råd til utstyr som støtter? 

Jeg vet ikke, men ser jo som sagt at det ikke er uvanlig at aktive tenåringer har ulike skader å ta hensyn til i gymtimer.  Farlig å trene! :P

Ridningen setter jo feks hofte i en posisjon og belaster den på en måte som ikke gjøres så mye ellers. Er masse nerver ute og går i kroppen som også kan bli provosert kun i enkelte stillinger.

Har en slektning som ble behandlet, operert, medisinert etc for smerter i kneet ifbm med motorcross (og kun motorcross/sitte på sykkel). Viste seg å være nerver som skrek av smerte fordi musklene rundt var for svake. 

• Liker 1

For min del er det ikkje alvorlig og gapende problem enda iallefall. Og dette lille som er, kjenner eg jo òg i ridningen og der ønsker eg for min del å forebygging. 

Yrkeslivet er nok hovedsynderen for min del, stadig forbedring der riktig nok, men når man ikkje bryr seg godt nok fra starten så kan det fort betale seg i ettertid. Riktige sko feks med nok demping hjelper godt på. 

Heldigvis så håper eg at eg ikkje går under kategorien "unge jenter" lenger heller 😂 

Er det ikke da litt merkelig at det kun er jenter som har problemer med skader grunnet aktivitet? Ikke gutter, eller er det samme problemet der? Jeg kan ikke huske det var noen sånne issues i gymtimene da jeg gikk på skolen. Da tenker jeg jo at idretten har et stort problem dersom kun jenter blir skadet. 

En annen ting jeg og lurer på er om denne dempingen stigbøylene gir, hjelper det problemet, eller lindrer det kun symptomene. Det er jo vel så mange som bruker alle mulige remedier for å støtte opp og lindre symptomer med bandasjer og såler og skinner og det som er. Noen ganger må man jo det er ikke det, men tar det tak i det reelle problemet eller ender man bare med å skjule symptom.  

Man ser jo feks en mye større andel jenter som sitter feil på hesten, enn menn. Jeg ser veldig mange menn ri, også nybegynnere som ikke har de problemene i hofte/kne/ankel ledd som veldig mange kvinnelige ryttere sliter med. Altså i sitsen, ikke smertene.  

Nei, er minst like mye gutter som har skader som jenter fra idrett generelt, både belastningsskader og akutte skader. Jeg jobber jo på en skole med veldig mange elever som driver organisert idrett og syntes det er mye skader og krykker i hytt og pine.  Men de humper og går.  Man ser jo det hvis man følger med på fotball f.eks, jeg har fantasylag og spillere er ute med skader i ett sett 😛

Ellers så syntes jeg det stilles høyere krav til fysisk aktivitet i skolen nå enn da jeg gikk på skole. Vi spilte brentball og kanonball sånn halvhjerta liksom, nå er det fullt treningsopplegg og forventning om at man driver med organisert idrett ved siden av.

I tillegg til at det er et utrolig kroppspress blant ungdommer generelt og «alle» begynner på treningsstudio dagen de fyller 16 år

Men er jo færre unge gutter som rir, så akkurat der vil man nok ikke merke det i like stor grad. 

9 minutter siden, smaaen skrev:

Er det ikke da litt merkelig at det kun er jenter som har problemer med skader grunnet aktivitet? Ikke gutter, eller er det samme problemet der? Jeg kan ikke huske det var noen sånne issues i gymtimene da jeg gikk på skolen. Da tenker jeg jo at idretten har et stort problem dersom kun jenter blir skadet. 

En annen ting jeg og lurer på er om denne dempingen stigbøylene gir, hjelper det problemet, eller lindrer det kun symptomene. Det er jo vel så mange som bruker alle mulige remedier for å støtte opp og lindre symptomer med bandasjer og såler og skinner og det som er. Noen ganger må man jo det er ikke det, men tar det tak i det reelle problemet eller ender man bare med å skjule symptom.  

Man ser jo feks en mye større andel jenter som sitter feil på hesten, enn menn. Jeg ser veldig mange menn ri, også nybegynnere som ikke har de problemene i hofte/kne/ankel ledd som veldig mange kvinnelige ryttere sliter med. Altså i sitsen, ikke smertene.  

Jeg tenker at det kun skjuler symptom, er i hvertfall set jeg går utifra når jeg bruker støttebandasje og stigbøyler med demping.

Føler det er en litt typisk rytter ting. Opp og ri så fort som mulig etter skade, i stedet for å bruke god tid på opptrening og rehabilitering. Haltende og skjevie toppryttere er Ikke helt uvanlig, husker ihvertfall mye av det før. Sånn blir det jo fort, man vil rekke å bli med på de stevnene man hadde tenkt og det er kjedelig å kave rundt med treningsapparater når man vil ri. Mens hvis hesten blir skadet tar man det som regel litt mer alvorlig. 🤪

Kan det rett og slett handle om at menn generelt har mer muskelmasse og dermed blir mer stabile? uavhengig av faktisk muskelmasse synes jeg også at menn tendrerer mot sterk/stiv og kvinner mot svak/fleksibel (anekdotiske observering fra å ha vært yogalærer). 

• Liker 2

Ja ok,  da er det nok endret seg litt siden jeg var ung 😛 

Vi er vel 50/50 jenter og gutter i miljøet jeg vanker i og ingen av guttene sliter med bein såvidt jeg har fått med meg. Mer brudd og slagskader i overkropp og armer pluss en god andel hjernerystelser, men sitte relativt riktig på hestene det gjør de alle som en, irriterende enkelt kontra hvordan de fleste jenter har det. 

Det går nok litt sport i å komme seg fort på hesten igjen og til  tider virker det som det er kult for mange å gå i mot legens råd.  Ser jo det på meg selv her jeg halter rundt, men rir tre hester de dagene jeg føler meg nokså klar for det. 

• Liker 1

1 minutt siden, Nimbus skrev:

Kan det rett og slett handle om at menn generelt har mer muskelmasse og dermed blir mer stabile? uavhengig av faktisk muskelmasse synes jeg også at menn tendrerer mot sterk/stiv og kvinner mot svak/fleksibel (anekdotiske observering fra å ha vært yogalærer). 

Tror det er veldig relevant ja. Dessuten har vi musklene plassert litt annerledes, særlig langs femur. I tillegg til at fettet samler seg på ulik plass. Menn får jo "ølmage" og ofte lite fett på bena. Mens vi kvinner får det først på lår og rumpe. Jeg merker veldig forskjell i min egen sits i forhold til vekta, spesielt da med tanke på innside lår. 

Jeg blir også ekstremt fascinert når jeg underviser kvinner, med tanke på hvor ekstremt flexibel det er mulig å være i overkroppen. Hvordan det er mulig å sitte på innsiden, ha skuldrene vent til innsiden men tre hvirvler midt i ryggsøylen er til utsiden så hesten ramler ut.... 

• Haha 1

Jeg tenker at "gammeldagse" bøyler uten noen form for fjæring blir litt som å jobbe som sykepleier med tresko?
Man har nødvendigvis ikke noen problemer med kroppen selv om man får vondt av å gå med dårlige sko.

• Liker 1

Jeg har aldri ridd i noe annet enn "vanlige gammeldagse bøyler" og har aldri hatt problemer med det. Ja jeg synes det var behagelig når jeg testet et par leddete i sprang en gang i forrige århundre (årevis siden i hvert fall), men hadde du satt meg i tresko på sykehuset hadde jeg daua relativt kjapt. Så blir jo en vanskelig sammenligning det der synes jeg. Man går jo ikke i stigbøylene.  Men sitter man ikke riktig vil man ikke belaste leddene riktig når man bruker bøylene, og det vil jo ha noe å si.  Forøvrig er det veldig mange sykepleiere som går i "tresko" (operasjonssko) daglig, dog står de mest da. 

Kanskje det er ulikt fordi man er ulik i leddene?

Jeg er ganske hypermobil, og får fort super "verk" i kroppen av dårlige sko f.eks.
Kan fint ri med vanlige bøyler, men synes fleksible er mye mer behagelig.

Kommer vel an på hvor mange timer man er i salen og hvordan man rir, om utforming på stigbøyler oppleves særlig utlagsgivende?  Stigbøyler laget for mange timer i salen er jo oftere bredere enn vanlig. Og sprangryttere som står mye i lett sete foretrekker nok mer demping i bøylen?

Jeg hadde jo fint klart å gått i tresko en times tid, men ikke i 8 timer 😛

Jeg plagdes mye med knærne for noen år siden og klarte ikke ha beina i stigbøylene. Hele foten fra ankel og opp til hofte stivnet og jeg klarte ikke gå etter jeg hadde hoppet av hesten. Det var så forferdelig vondt uansett hvilken lengde jeg hadde på bøylene. Jeg hadde skadet begge knærne på håndballbanen noen år før, og deretter knekt en ankel da jeg falt av en hest. Var generelt ustabil og dårlig muskulert i beina selv om jeg trodde at jeg hadde mye muskler. Jeg var jo sterkt - men ikke på rett sted. Jeg startet hos en utrolig dyktig fysioterapeut, og enden på viss var at jeg hadde dårlig og ekstremt overarbeidet muskulatur i lårene som dro i knærne. Vi trodde alltid det var knærne mine som var problemet - men da vi startet å grave i det viste det seg at det faktisk var lårmusklene (både de store og de dype) som var selve problemet. Og det tror jeg oppriktig er mye av problemet til mange som «sliter med knærne». Det er for dårlige muskler. 

Samme tror jeg gjelder ankler. Det er skjøre ledd og bein - men hvor mange trener for å styrke dem? Sikkert veldig få. 

• Liker 4

Ja altså hva man foretrekker og hva man synes er behagelig er jo noe annet, jeg synes jo også de leddete bøylene jeg har ridd i i sprang har vært mer behagelig. Men det gir meg jo også en indikasjon på at jeg ikke demper godt nok i egne ledd til å tåle den belastningen jeg utsetter de for. Men at man foretrekker noe er jo noe annet enn om man må bruke fordi man ellers får så vondt at man ikke kan ri, som ut i fra denne type innlegg virker som å være et relativt stort problem hos mange. 

Jeg vet jo feks at dersom jeg må stå på stand, som jeg gjorde mye i min tidligere jobb, rett opp og ned i timesvis og snakke med kunder, ja da måtte jeg ha egnede sko for det. For meg betydde det høye hæler på rundt 7-9 cm. Da måtte jeg vippe bekkenet riktig vei og belaste ryggsøylen mer korrekt. Stod jeg i typ "gode sko" fikk jeg kjempevondt i korsryggen etter veldig kort tid. Men igjen, jeg vet jo at det er mitt problem og jeg trener for å korrigere min egen kroppsholdning som er hovedproblemet. Det virker som det er akkurat dette som mangler hos de som mener freejump løser alle verdensproblemer. 

2 minutter siden, Anananas skrev:

Jeg plagdes mye med knærne for noen år siden og klarte ikke ha beina i stigbøylene. Hele foten fra ankel og opp til hofte stivnet og jeg klarte ikke gå etter jeg hadde hoppet av hesten. Det var så forferdelig vondt uansett hvilken lengde jeg hadde på bøylene. Jeg hadde skadet begge knærne på håndballbanen noen år før, og deretter knekt en ankel da jeg falt av en hest. Var generelt ustabil og dårlig muskulert i beina selv om jeg trodde at jeg hadde mye muskler. Jeg var jo sterkt - men ikke på rett sted. Jeg startet hos en utrolig dyktig fysioterapeut, og enden på viss var at jeg hadde dårlig og ekstremt overarbeidet muskulatur i lårene som dro i knærne. Vi trodde alltid det var knærne mine som var problemet - men da vi startet å grave i det viste det seg at det faktisk var lårmusklene (både de store og de dype) som var selve problemet. Og det tror jeg oppriktig er mye av problemet til mange som «sliter med knærne». Det er for dårlige muskler. 

Samme tror jeg gjelder ankler. Det er skjøre ledd og bein - men hvor mange trener for å styrke dem? Sikkert veldig få. 

Enig. Jeg tror mange kunne fått lindret  mye av slike smerter ved å få kontakt med en god fysioterapeut og tips til øvelser for å korrigere dette.  Selv har jeg quads som tror de kan gjøre alle bevegelser i hele kroppen, uansett hva jeg gjør. Ganske fascinerende, og utrolig irriterende og en ting jeg må jobbe med for å få bort. 

• Liker 1

Jeg har hypermobile ledd og sliter derfor en del pga det. Spesielt i anklene. Jeg trener aktivt, og jobber mye med balansen min (den er helt ræva i anklene). Likevel blir jeg liksom aldri kvitt det og må symptombehandle litt. Dempende stigbøyler med bred fotplate hjelper på aua'en jeg fort får av å sitte med beina (anklene) "i spenn" over tid. Trening, utstyr osv fjerner ikke problemet mitt, men det hjelper til å stabilisere! Jeg har også PFS i begge knærne, og jeg må bare trene/tilpasse meg mtp det også. Får ikke gjort så mye annet. 

Tror det har en god del med vokst (slakke leddbånd bla) og trenings/styrkestatus å gjøre. 

Uggs, nedtråkka på innsida fordi fot, legg osv har for lite styrke, man «går og henger» på skjellettet. Lite lek, utfoldelse, klatring osv gir lite styrke. Når man i tillegg kombinerer kanskje med vekst og slakke leddbånd blir det fort sånn. 

Tror mange flere burde «ut i skogen opp i trærne», evt kompensere på treningssenter. 

Jeg nektet å kjøpe innesko til guttungen i barnehagen av denne grunnen. Hvordan skal han bygge opp styrke og bevegelighet i fotblad og ankel om han -fra han lærte å gå- alltid skal ha sko på, utenom de få timene han er hjemme, inne? 😫

Edited by LisaFi
  • Liker 7

Jeg tenker mye av problemet er ensidig belastning. Hestejenter rir mange timer i uka, men mange gjør ikke noen annen form for styrketrening kombinert med mye stillesitting. Gutter i ballidrett osv har også mye skader og vondter. 

Synes jeg veldig ofte kommer langt med veiledning og oppfølging av noen enkle styrkeøvelser på de ungdommene jeg får inn på jobb som har vondter her og der uten noen konkrete funn på undersøkelse.

Har stor tro på at variert bevegelse er nøkkelen til mye bra. 

• Liker 1

58 minutter siden, LisaFi skrev:

Jeg nektet å kjøpe innesko til guttungen i barnehagen av denne grunnen. Hvordan skal han bygge opp styrke og bevegelighet i fotblad og ankel om han -fra han lærte å gå- alltid skal ha sko på, utenom de få timene han er hjemme, inne? 😫

Helt enig i dette, og anbefaler alltid å heller kjøpe sånne myke sokkeaktige tøfler med skinnsåle enn sko hvis barnehagen forlanger at ungene må ha noe på bena inne! 

4 minutter siden, stinej skrev:

Helt enig i dette, og anbefaler alltid å heller kjøpe sånne myke sokkeaktige tøfler med skinnsåle enn sko hvis barnehagen forlanger at ungene må ha noe på bena inne! 

Ja, han har slike, men de egner seg jo ikke ute. Ikke bruker de dem heller? Ønsket om innesko kom etter brannøvelse hvor de innså at det tok lang tid å få ut alle...  da får han heller bli våt på beina den ene gangen det brenner, mener jeg faktisk. 

• Liker 3