Jump to content
Tiril

Fordeler og ulemper med å la andre ri hesten din

Recommended Posts

Jeg har lyst til å begynne på ridelærerutdanning på Starum etter vgs og tenkte å ta med meg egen hest.

Jeg har forhørt meg litt med ei som gikk på Starum tidligere og hun sa at man kunne bruke hesten sin på kurs for å slippe å betale stall leie.

Altså at man selv red den på timer (istedet for skolehest) og godtok at andre kunne ri den på timer.

Jeg selv er litt nølende da det kommer til dette.

Nå er jo disse rytterne på Starum på rundt LB nivå og opp, så de er jo ikke nybegynnere akkurat.

Nå er varierer dette fra hest til hest, men hva er fordeler og ulemper ved å la noen andre ri hesten? 

Har dere noe erfaring rundt de at hesten deres ble ridd av flere? Hadde dere lånt ut hesten deres til elevundervisning hvorfor/hvorfor ikke?😀

Jeg har lånt bort hest til privattimer, og hatt forryttere som ikke har ridd like godt som meg. Det har ikke gjort noe negativt, noen små uvaner i håndteringen som jeg har plukket fort av, ellers har det fungert fint.

• Liker 1

Jeg har ikke noe problem med at andre rir hesten min, spesielt ikke når de får undervisning. Da får jo også hesten mulighet til å utvikle seg, og det skjer i kontrollerte former. Hadde ikke vært aktuelt å låne ut hest til vanlig rideskole med barn og nybegynnere, men til såpass øvede og få ryttere som på ridelærerutdanning blir det noe annet.  Ellers har jeg jo fôrrytter på hesten og er vant til å dele hest med andre. Da har jeg hatt voksne, ferdig innridde hester, det blir jo noe annet hvis man har unghest i utdanning.

• Liker 3

9 timer siden, Eva skrev:

Jeg har ikke noe problem med at andre rir hesten min, spesielt ikke når de får undervisning. Da får jo også hesten mulighet til å utvikle seg, og det skjer i kontrollerte former. Hadde ikke vært aktuelt å låne ut hest til vanlig rideskole med barn og nybegynnere, men til såpass øvede og få ryttere som på ridelærerutdanning blir det noe annet.  Ellers har jeg jo fôrrytter på hesten og er vant til å dele hest med andre. Da har jeg hatt voksne, ferdig innridde hester, det blir jo noe annet hvis man har unghest i utdanning.

Signerer denne😊

Mtp nivået på rytterne på ridelærerutdanningen, kan jeg vanskelig se for meg at det vil medføre så mange ulemper, egentlig. 

Det vil jo bli samme undervisning man selv får, så sånn sett er det vel bare positivt at hesten får litt ulike impulser. Det er definitivt lurt at man som rytter får ri ulike hester i utdanningen sin. 

Jeg lar gjerne andre ri hesten min - men ikke før jeg vet at de rir ca sånn som meg :)

Bruker Diego en del i undervisning til ryttere som er nybegynnere/lett øvet. Veldig morsomt, i og med at jeg kjenner han så godt, og kan fjernstyre relativt grønne ryttere inn i øvelser jeg synes de bør få kjenne på tidlig, og som kanskje ikke er så lett å få kjent hos vanlige skolehester.

L'Aristo blir 12 år til sommeren, og INGEN har fått ri han noensinne. Er blitt skrittet opp eller ned et par ganger da på løse tøyler, men aldri travet eller noe. Er gjerrig jeg og liker ikke å dele 🙈🙈🙈

• Liker 1

Så lenge de ikke er av typen som tror de er helt VM men egentlig er totalt ræva, så er jeg ikke så gjerrig. (den typen ryttere skal gjerne fikse alle mulige problemer de mener hesten har men som de egentlig skaper selv med dårlig ridning). Å låne mine ut til undervisning av trenere jeg syns er flinke, koster meg ingenting. 

• Liker 1

Ingen problemer med å låne ut mini, men han går ikkje ut til kven som helst. Da burde den som låner vere i det minste bedre enn meg. 

Men det er meir pga hesten, og eg synest det er fascinerende å sjå andre ri han. 

Jeg låner ikke min ut til vanlig, men jeg kan fint la andre ri henne så lenge de er minimum på mitt nivå og har samma "tankegang" som meg. Hun er veldig heit og følsom, og den komboen er det ikke alle som får helt til. Det er viktig for meg at de som rir henne ikke bare henger/drar i kjeften på ho, men klarer å ri henne riktig. Ellers går hun helt i lås og blir stressa.

Når hesten blir mer erfaren, ser jeg ikke for meg at jeg vil ha problemer med å låne han vekk til andre.

Eneste kriteriet mitt, er at det ikke er noen med hard hånd, og som henger i tøylene (noe som tilsynelatende kan være lettere sagt enn gjort 😛 ).

Men "verdensmester" behøver man ikke å være. Ihvertfall ikke for å ri på tur :) 

Njaa, tror ikke jeg er veldig sær. Asthor er jo en sånn som alle kan ri, og det har nå kommet en del forespørsler om nettopp å låne han til nybegynnere. Det sier vi som regel nei til, han fortjener ikke det. Det er også da folk som nesten ikke kjenner oss som har spurt.... Nei. Liker også best at det er folk vi kjenner godt. Albina er det aldri vært noen som har spurt om. :lol: Ikke en nybegynnerhest akkurat.... Men om det var for instruktører jeg liker så hadde jeg ikke vært betenkt på det. Det er jo liksom en kontrollert form, og kanskje lettere å prøve en hest mens eieren ikke står og glor samtidig.

Her er det vel kun ei som har sittet på chiquita en gang, og ei ann som har ridd henne en gang, men jeg var med på tur. Men litt tilfeldigheter skal sies. Er det folk jeg liker ridningen til, kan de gjerne ri på bane med henne, og tur kunne de fleste (så lenge det er forsvarlig) gjort. Er det for instruktør (som kjenner henne) kunne hvem som helst lånt henne.

Men hun er en såpass sensitiv og sær hest at det fort kan bli galt om det er noen som ikke er så erfarne eller vandt til typen. 

Frida kunne hvem som helst lånt. 

Ingen problemer med å låne bort hest til folk som matcher min ridning. :)
Jazzen er det pr d.d ingen andre som har ridd, fordi hun kan være litt heliumballong og jeg vil ikke at hun skal få kjipe opplevelser med folk som flakser av.
Dvs, det er ingen med god nok borrelås i rumpa som det har vært aktuelt at skal ri - ellers hadde jeg ikke hatt noe stress med det.

Irriterer meg litt at hun er sånn egentlig, kunne godt tenkt meg å ha med både gubben og venninner på tur, men det er hun ikke egnet til. Og Astrid er for lita for mange av de jeg kjenner (Gubben på 115 kg f.eks..). Hun er bare snill, grei og morsom, så ingen problemer med å låne bort henne, så lenge hun da ikke knekker på midten B-)