Jump to content
Sign in to follow this  
Lykke

Hest jages gjennom gjerdet

Recommended Posts

Hei dere! 

Nå vet jeg ikke mine arme råd - håper noen smarte hoder her kan hjelpe! 

Kareem og jeg står på en stall midlertidig, før vi flytter til Sverige. 

Han går i egen paddock, med en shettis som selskap, resten av hestene går i en flokk på er større område. 

I flokken er det en ponni, som virkelig hater Kareem. 

Kareem er ikke en hest som oppsøker krangel, han slåss ikke, men trekker seg unna. Litt mye fluer i hodet og presses han blir han redd. 

Nå driver den andre hesten og jager Kareem gjennom gjerdet... Det er dyp, tung snø som Kareem syns det er skummelt å gå i. Den andre hesten kommer i hundreogfemti med ørene klistret fra motsatt side i paddocken, for så å stå og slå gjennom gjerdet. Han får så grunnet snøen (Er bare sti langs kortsiden av paddocken som er inntil paddocken til de andre) jaget Kareem inn i et hjørne, står og sparker helt til Kareem går gjennom gjerdet og løper inn i stallen, livredd. 

Vi har prøvd alle paddockene vi har tilgjengelig, men de er jo alle inntil hverandre. Det er såpass mye snø at det ikke er mulig å måke (prøvde, brukte 5 timer og på å måke inngangen)... Får ikke inn traktor og har ikke snøfreser. 

Det er ikke noen som har noen ide om hva mer som kan forsøkes? 

Dette tar fra meg nattesøvnen, jeg er helt utslitt, samt redd det går utover Kareem...

Det hørtes ganske uholdbart ut, for alle parter 😞 

Går det an snekre planker mellom så den andre hesten i mindre grad ser Kareem? Litt ala sånn man henger boksgardin i stallen? Føler det virker litt håpløst om alle paddockene er inntil hverandre, da burde det nesten vært frigjort areal annet sted midlertidig om det går? 

En håpløs sistuasjon, håper det ordner seg. 

Sette opp en strømtråd 2-3 meter fra gjerdet til flokken så Kareen holder seg på trygg avstand? Evt får du begynne å spa. 😬

Lag en sti til han langs gjerdet på andre siden? Og om det er såpass med snø kan du jo sette opp hvite plastpinner og strømtråd et par meter innenfor gjerdet til den plagsomme hesten ja. 

Kanskje sånne lange avstandsisolatorer på hver side av gjerdet så det blir dobbelt strømgjerde med litt avstand imellom kunne hjulpet så ingen av dem kommer helt nærme gjerdet? 

4 timer siden, CruVal skrev:

Det hørtes ganske uholdbart ut, for alle parter 😞 

Går det an snekre planker mellom så den andre hesten i mindre grad ser Kareem? Litt ala sånn man henger boksgardin i stallen? Føler det virker litt håpløst om alle paddockene er inntil hverandre, da burde det nesten vært frigjort areal annet sted midlertidig om det går? 

En håpløs sistuasjon, håper det ordner seg. 

Er ganske håpløst ja... Er plaststolper (Dvs, ikke sånne tynne hvite men skikkelige hardplast), så vi får ikke spikret på noe. Helt ærlig så er jeg ikke veldig interessant i å bruke masse penger på en stall jeg neppe står på igjen. 😅 Stalleier er heller ikke interessert i å hjelpe, så da blir det ekstra kronglete å drive med sånt alene. 

Det går ikke an å sette «jageren» for seg selv i liten paddok? Hvis den andre paddoken er større slik at din kan søke tilflukt på motsatt side av der den sinna står. 

Kommer jo an på hvor lenge du skal stå der 😛 Har dessverre ingen andre gratisråd enn å måke med spade som sagt. 5 pinner koster 100 kr på biltema, en rull tråd ca samme 🤷‍♀️ og du kan ta det med deg til til neste stall. 

Jeg ville prøvd med ekstra gjerde, som foreslås. Heller det, enn skadet hest 😕 Hvor lenge står dere der? 

Er det mulig å sette den sinte i en annen av de paddockene som er til rådighet, og få mer avstand mellom dem på den måten? Kanskje det å ta den ut av flokken hjelper i seg selv?

Edited by Bitten&Betty