Jump to content
Sign in to follow this  
EliFi

Fellestråd : Bedøm holdet på hesten

Recommended Posts

Tenkte kanskje vi kunne ha en fellestråd der vi legger ut bilder av hestene våre, og hører hva andre forumister synes om holdet på hestene som er avbildet? 

Jeg sto og så på min i dag, og kom frem til at han er tykk, men ikke såå tykk!? Ikke akkurat overtrent, mangler en god del muskelmass, men synes ikke han er superfeit? Eller har jeg bare blitt så vant med å se tjukkaser at «normalen» min har forandret seg? 🙈 

Litt teite bilder av min da, måtte ta et med dekken på for å få med hvordan han ser ut forfra også😅

961C524B-EC5B-4008-BD83-2AD57B7A09DE.jpeg

3BA9DBEE-2C86-416D-BF2C-2A132BAD8333.jpeg

2DA1EAD8-209C-45B5-9AE6-C6ACD7C9152F.jpeg

82EC83BC-FC90-4EB2-942D-A79A58DA0EA7.jpeg

1 minutt siden, LisaFi skrev:

🙊

Åh, ler du av at jeg glemte bildene nå, eller fordi jeg er så vant med å se tjukkaser? 🙈😅

4 minutter siden, EliFi skrev:

Åh, ler du av at jeg glemte bildene nå, eller fordi jeg er så vant med å se tjukkaser? 🙈😅

Enten eller 😂 - pluss at jeg er usikker på om jeg vil legge ut bilde av mine. Blivira har gått uten dekken helt til nå og vel.. ja.. 🤐

Akkurat nå, LisaFi skrev:

Enten eller 😂 - pluss at jeg er usikker på om jeg vil legge ut bilde av mine. Blivira har gått uten dekken helt til nå og vel.. ja.. 🤐

Hehe, gløtta bort på shettisen jeg også, og fant ut at jeg venter litt med ham :D Råtrene litt før han blir publisert, haha. 

Virker det med video direkte hit tro? Orker ikke YT først. 

B er for tjukk, 3 åringen er fin synes jeg.  Synes ikke det er noen god ide å fore en så gammel hest «dårlig», så vi får heller prøve å få til å øke på aktiviteten framover. Hun får ikke spesielt mye mat, men jeg er nøye på at kvaliteten på det hun får skal være bra. Gjetter på at treåringen får ca 3x så mange kcal pr døgn, for å si det sånn. Har ikke regnet eksakt på forskjellen, men den er _stor_. 

49949424_250569625855966_8637207119478652928_n.jpg.13b446ace18bcc552f24eedff907e904.jpg

Tilla tapte seg noe fryktelig i høst, hjelper ikke å stå på fri tilgang når høyet er ca like næringsrikt som halm 🙄 Begynner å se OK ut igjen nå, men har dessverre mista mye musklatur osv..

• Liker 2

Siljus 20 år. Kaldblodstraver. 

Syns han ser fin nok ut, i forhold til alder. Han har gjerne noe for mye, men mtp. alder vil jeg heller det (i tilfelle han skulle bli syk). Han er ikke akkurat helsefarlig overvektig. 😂 

Siljanoghanne11.jpg.141102c8533bcfbc928a6fc9c929d741.jpg

00513A1E-6859-4768-8989-624FF0BD1548.png

C85BA6EC-98ED-472E-A43B-686730D7116B.jpeg

Til sammenligning så er dette Siljan 8 år😂😂😂

2132B7F7-9265-4AA2-AFEA-EABF7D7FA8D3.jpeg

Edited by Hanne&SiljanGutten
  • Liker 5

3 timer siden, Sivoya skrev:

Nysgjerrig på hva folk tenker om holdet på min nå:

AFB9162D-CF78-40CA-986F-EB77215022DF.jpeg.d541370e5bc420615d3629b69cbdf7a9.jpeg

Synes han ser grei ut jeg. Han trenger mer muskler i overlinja, men det kommer med trening. 😊

@Hanne&SiljanGutten Siljan ser jo bare ut til å være i sitt livs form! Veldig kult å se hvor mye korrekt trening har å si for muskulatur og holdning. På bildet fra når han var 8 ser han jo ut som en rufsete unghest. 😛 Det ligger mye jobb i de 12 årene som har gått! 

Synes Siljan ser fin ut jeg😘  Må si han holder seg bra. Blivira ser også fin ut, enig i at det er bedre at de har litt ekstra, enn at de plutseli blir veldig skranten hvis de blir syke. Bedre å trimme av, enn å fôre ned ja kanskje?

Kikka på min i helga, og den ser bare muskelfattig ut ellers så ikkje såå ille 🤔 men alt for glad i mat så spørs jo kor lenge det er sånn passe 😂

Får utnytte snømengden og trene muskler. Skulle very tøff nok til å spent for sleden men kanskje 🙄

3 timer siden, Sivoya skrev:

Nysgjerrig på hva folk tenker om holdet på min nå:

AFB9162D-CF78-40CA-986F-EB77215022DF.jpeg.d541370e5bc420615d3629b69cbdf7a9.jpeg

Synes han ser fin ut? Litt mage sånn som min, men jeg har inntrykk av at det er vanskelig å holde vommen «flat» uten veldig intens trening? Mulig jeg tar feil altså 🙈

9 minutter siden, EliFi skrev:

Synes han ser fin ut? Litt mage sånn som min, men jeg har inntrykk av at det er vanskelig å holde vommen «flat» uten veldig intens trening? Mulig jeg tar feil altså 🙈

Vom kan jo komme av flere ting, så det er vel viktigere å se på nakke og rumpe? Synes forøvrig din ser grei ut, Eli. Litt på den tykke siden, men ikke noe jeg ville stressa veldig over. Men, jeg er ikke noen ekspert på hold bare så det er sagt.

Edited by SiljeB

2 minutter siden, SiljeB skrev:

Vom kan jo komme av flere ting, så det er vel viktigere å se på nakke og rumpe? Synes forøvrig din ser grei ut, Eli. Litt på den tykke siden, men ikke noe jeg ville stressa veldig over. Men, jeg er ikke noen ekspert på hold bare så det er sagt.

Ja, det er jo sant det. Ja, min er litt på den tykke siden. Nakken ser verre ut enn den faktisk er, fordi manen stikker opp litt. Jeg synes det er litt vanskelig med dette med holdet om vinteren. For mine går jo ute 24/7 og da liker mitt "tjukkashode" å tenke at det er greit at de har litt ekstra for å holde varmen. Men jeg bruker jo dekken også, for det blåser gjerne en suuuur og isende kald sno her. Ser at hvis de går uten dekken, så drikker de mindre, og det tar jeg som et tegn på at de synes det er litt kaldt. men vanskelig ja, for de har jo ikke godt av å være veldig overvektige heller. Men kaldingen og varmblodsen er ganske like i holdet her da. Shettisen blir kulerundt omtrent bare av å lukte på fôret han da :/

Akkurat nå, EliFi skrev:

Ja, det er jo sant det. Ja, min er litt på den tykke siden. Nakken ser verre ut enn den faktisk er, fordi manen stikker opp litt. Jeg synes det er litt vanskelig med dette med holdet om vinteren. For mine går jo ute 24/7 og da liker mitt "tjukkashode" å tenke at det er greit at de har litt ekstra for å holde varmen. Men jeg bruker jo dekken også, for det blåser gjerne en suuuur og isende kald sno her. Ser at hvis de går uten dekken, så drikker de mindre, og det tar jeg som et tegn på at de synes det er litt kaldt. men vanskelig ja, for de har jo ikke godt av å være veldig overvektige heller. Men kaldingen og varmblodsen er ganske like i holdet her da. Shettisen blir kulerundt omtrent bare av å lukte på fôret han da :/

Synes ikke det ser bekymringsfullt ut altså. Og shettiser er jo håpløse. 😖 veldig vanskelig å holde dei fornuftig hold, de fleste jeg ser er tjukke. Selskapsponnien vår og er på den tykke siden, ikke så enkelt når hun ikke blir brukt. Ridehesten er akkurat passe.

Synes det er utrolig vanskelig å vurdere hold ut fra et bilde, uten å ta på og kjenne, særlig med vinterpels og sånt. Man får jo et inntrykk av om den er veldig overveiktig eller undervektig, såklart. 

Jeg har en tykk og en litt tynn. Vanskelig å regulere det når de står sammen på utegang og spiser sammen, og jeg har ikke lyst til å skille dem. Den tynne får ekstra høy når jeg trener den tykke, og får mer kraftfor og olje, og mer dekken. Den tynne får i teorien mer høy i høynettene sine, men jeg ser jo at han ofte lar tjukkasen dele når han er ferdig med sitt eget, selv om den tynne er høyest på rang. 🙄

Tror forøvrig det er vanskelig å slanke hest (og folk) med bare økt trening uten å kutte i inntaket, det skal så innmari mye trening til for at det skal ha nok å si til å påvirke vekta. 

Jeg synes også det er helg umulig å se på et bilde, man er nødt til å kjenne etter, også om det er fett eller muskler. Min ser jo nesten bola ut nå, men har også ganske heftig vinterpels som lager et ekstra lag utenpå de allerede voksende musklene. Han er på + siden med tanke på hold, men heller litt ekstra enn litt lite virker det som at våre trives med. Vi kjenner fortsatt ribben og slikt altså, så ikke masse ekstra. Den eldre hingsten her er den som vi jobber mest med for å holde vekta, og som hingster flest er ikke nødvendigvis høyet det mest interessante så han får en del muslimix i tillegg til havrerasjonen sin. 

Her rett før vi skulle ri på stranden for et par uker siden (har ingen uten utstyr)

img_20190109_140252.jpg

49937995_10161382612310494_7558501494400

2 timer siden, SiljeB skrev:

Synes han ser grei ut jeg. Han trenger mer muskler i overlinja, men det kommer med trening. 😊

@Hanne&SiljanGutten Siljan ser jo bare ut til å være i sitt livs form! Veldig kult å se hvor mye korrekt trening har å si for muskulatur og holdning. På bildet fra når han var 8 ser han jo ut som en rufsete unghest. 😛 Det ligger mye jobb i de 12 årene som har gått! 

1 time siden, EliFi skrev:

Takk for synspunktene deres ☺️ Kan jeg også spørre hva dere synes hvis dere sammenlikner med dette bildet?

3034362B-D8F1-4093-BD5C-CEA626866E97.jpeg.476b643a52cb16a103db25ecbfa15e7c.jpeg

Her er det forrige en gang til så dere får sammenliknet side ved side:AFB9162D-CF78-40CA-986F-EB77215022DF.jpeg.d541370e5bc420615d3629b69cbdf7a9.jpeg

Sommerbildet er han alt for feit på 😅 mye bedre nå men fortsatt litt å ta i, men ser jo det går framover ☺️

utenom Siljan og Blivira er alle de andre for trinne ut fra min smak, men man må nesten kjenne på ribbeina og hva som finnes under pelsen nå på vinteren. Syns min grå ser tjukk ut men han har jo 15 cm hår under magen så må kjenne og se det an når han er våt og svett og pelsen ligger klistret 😅 

Må ta nye bilder av mine, har bare sånne før-bilder 😂 har slanket dem siden dem sto på gress i høstferien og det var rett etter da jeg tok bilder :whistle:

Interessant å høre hva dere tenker, jeg føler det er lett å se seg litt blind på egen hest :) Selvsagt er det vanskelig å bedømme ut fra bilder når man ikke kan kjenne på hesten, men jeg synes det er interessant likevel! Min mening er at han har for mye fett på kroppen på begge bildene. Jeg er litt usikker på om han har mistet litt fett fra i sommer, men jeg mistenker dessverre at det er mest muskler som har forsvunnet (i overlinje og bakpart). Enten det, ellers har han bare mista fett i de områdene og ikke ellers, for det er fremdeles vanskelig å kjenne ribbeina, og det er fremdeles mye fett å finne både i nakken og bak skuldrene. Skulle gjerne hatt mer muskler og mindre fett, men det er vel omtrent umulig når man har lettfôra hest og et fôr med alt for mye sukker og alt for lite protein :P Men jeg får bare fortsette å prøve å jobbe med å få han dit jeg vil ha han, og håpe at han etter hvert kan få litt mer passende fôr. 

Vanskelig å bedømme fra bilder, ja. Syns han ser ganske lik ut ift muskulatur, men noe tynnere. Dog usikker på om det er vinterpelsen som lurer meg 😅 

Jeg synes og som Legaat han ser litt slankere ut. Men, igjen er det vanskelig å bedømme ut i fra bilder. 🤷‍♀️

Det kan hende det stemmer altså. Det hadde vært fint hvis han hadde mista litt fett og! 😂 Han er uten tvil mye mindre vommete enn før i alle fall :) 

• Liker 1

51077058_10158076093658154_1265928910277

51491118_10158076093648154_1892127441158

50808886_10158076093713154_7225130861643

Han var ganske tynn før jul. Ribbeina syntes såvidt og hoftebeina stakk litt vel mye ut. Ekstra med kraftfor og hyppigere trening for musklene sine skyld. Også lagt på litt tykkere dekken. Skal sies at han er en slank type som selv ikke på sommerbeite med ekstra høy har blitt veldig tykk.