Jump to content
Sign in to follow this  
LisaFi

Doping

Recommended Posts

Hvor bevisst er du på doping og reglement? 

Regner med de fleste har kontroll på sin egen kropp, (eller har vi det, reglementsmessig? Så nettopp tyske sprangryttere var tatt med kokain i blodet 🙄) - men hva med hesten? 

Har du stålkontroll på alle tilskudd du gir, om de har bare tillatte substanser eller hvor mange dagers karenstid de forskjellige har? 

Samme med veterinærbehandlinger og andre behandlinger, fysioterapi eller akupunktur- hvor oppdatert er du på karenstider på de forskjellige innenfor ditt forbund? 

Bruker du back on track, magneter, linimenter osv? Kontroll på karens? 

Klarer du å holde folk unna konkurransehesten med sjokoladefingre, kakebiter, cola, vannbøtter du ikke vet hva har vært borti - og slipper du hesten inn i en fremmed boks det er strø og eventuellt tiss i? 

Mest nysgjerrig. 

Skriv gjerne hvilken sport eller gren du driver med (hvilket reglement du forholder deg til). 

Hva tenker dere om hester som ikke konkurrerer- hvor går grensa for deres del mtp tilskudd eller behandlinger som kan skjule helseproblemer? 

Og er folk mindre nøye på lavere nivå i hestesporten? Tror jeg har til gode å oppleve en dopingkontroll på et ridestevne på D-nivå ennå dessverre.  Mens på travbanen har jeg vært i «dopingboksen» mange ganger. 

Husker enda med gru når Norge mista lagbronsjen i OL i Beijing pga doping. En svart dag for hestenorge. Men det er ikke bare «oss» , 

https://www.horseandhound.co.uk/news/britain-loses-double-european-gold-positive-controlled-medication-test-677643?fbclid=IwAR3dWHDSZ95_-MYQZMmR03RNpz4X0f2ME2F7yTqZbkwNEvAKGjEY3fhU5rE#MWSXRtCWvSsVLD3m.99

Har hørt om dopingtesting på ganske lavt nivå stevne, men skjer vel ikke spesielt ofte. Er ikke spesielt bevisst på det selv, da vi ikke konkurrerer innen noe forbund sånn sett. Ikke får hestene våre noe utover høy, havre, en og annen musli-mix og godbiter heller. 

I galoppsporten var vi veldig strikte og var ikke ukjente for å bli tatt ut i dopingkontroll, tenkte aldri over det på samme måte da jeg konkurrerte (på veldig lavt nivå) som ung. Men var oppdratt i løpshestverden så det var strenge regler på hele stallen om hva som kunne og ikke kunne gis til de ulike hestene. 

Noe henger nok igjen fra da jeg drev med trav, så ja, jeg prøver å følge med på bestemmelsene. Nå er det uansett ikke så mye som skjer her hjemme hos oss. :P 

Nei ikke særlig peiling, men gir vitamintilskudd fra felleskjøpet og høy så hvor galt kan det gå liksom 🤷‍♀️ behandler ikke tett opp mot stevner, men vet ikke om det er noen karens på sånt i vår gren? 🤔 Vet det er det i Sverige men.. Driver med islandshest. 

Hva hvis dere reiser på kurs, samlinger mm, hvordan ser dere på bokser, krybber, det å være borti andre hester mm?

6 minutter siden, LisaFi skrev:

Hva hvis dere reiser på kurs, samlinger mm, hvordan ser dere på bokser, krybber, det å være borti andre hester mm?

Har aldri sett vitsen i at hestene skal hilse. Nå drar vi ikke på kurs med overnatting heller, så da får T stå på/utenfor hengeren så lenge. :)

Jeg setter ikke hest i skitten boks på travbanen. Foretrekker systemet i Sverige med plomberte bokser. 

Ingen med sjokoladefingre etc rundt hestene her. 

Sjekker alt av medisiner, linimenter, tilskudd, behandlinger etc på egen hånd, uavhengig av hva veterinærer etc sier. 

Som et eksempel kjøpte jeg et liniment fra en anerkjent svensk behandler. Både han og flaska opplyste om 96t karens, men når jeg sjekket innholdslista fant jeg et totalforbudt stoff (capsicum, som capsicin el hva det heter kommer fra. ) Varslet sjefveterinæren i DNT, som tok det opp med det svenske travforbundet. Nå er merkingen på flaskene endret, til ikke til konkurransehester. 

Følger med på alle endringer i dopingreglementer, bruker vetapp, legger alltid til noen dager ekstra karens ved medisinering, tillater ikke brød etc etc. 

Har med egne krybber og bøtter. 

Har feks skjedd mye med dopingreglementet hos DNT siste året, de har en dyktig sjefsveterinær. 👏

• Liker 3

Jeg tenker egentlig ikke mye over doping, hverken for hesten eller meg. Jeg konkurrerer ikke med min hest, og jeg har aldri konkurrert med hest, så det er bare ikke noe jeg har hatt behov for å tenke over. Det han får er ikke noe som jeg ser for meg at hadde vært noe problem på stevne da. Siden vi står på en utegangsstall med mange hester og kun et par få bokser til stelling av de så er det definitivt mulig at hesten får i seg noen rester av ulovlige stoffer, så det orker jeg ikke å tenke på. Men hvis en av boksene brukes til syk hest så prøver jeg å unngå å bruke den da. Ute på treninger bruker jeg tilgjengelige bokser. 

Jeg ser helt ærlig for meg at jeg er en av de som fort kunne gått på en smell, at jeg kanskje brukte noe tilskudd eller noe sånt før et stevne, uten å tenke over at det kan ha karenstid  🙈 Bare fordi det ikke er noe jeg er vant til å tenke på. (Sånn sett er det veldig kjekt med sånne tråder som dette, for da blir jeg minnet på det!) Jeg går også selv på noe medisiner, jeg aner ikke om det hadde vært karens på det. Hva skjer egentlig hvis man har medisiner som det er karens på men som man må gå på for å ikke bli syk? Da må man bare droppe å konkurrere? 

Jeg har pleid å ga ganske grei kontroll,har skrevet ut karenslista og fører medisiner, tilskudd og behandlinger det er karenstid på inn i helsekortet. Men har ikke oversikt over hva andre i stallen bruker osv, så fullt mulig på få i seg rester. Konkurrerer i utgangspunktet ikke, men tenke det er greit å ha kontroll på så man følger reglene i tilfelle man skulle ha lyst å være med på et stevne  

Rimelig god kontroll ja, det er en selvfølge når man har konkurransehester.

Alt av behandlinger/medisinering føres opp i helsekort osv. Nå får ikke hestene noe særlig annet enn høy og kraftfor, men har god kontroll på karens på eventuelle tilskudd. Har heller aldri salver, kremer, linimenter osv med karens i stevneskapet når man er på stevner feks.

Fikk en gang en møkkete boks på et stevne på Bjerke, med skitten forkrybbe, saltstein osv -der satte jeg ikke inn hesten kan du si..

Begynner å få en god del erfaring i forhold til større mesterskap som bla VM og Nordisk, hvor det er temmelig strikte regler på det meste, mye dopingkontroller etc. Sporten følger FEI sitt regelverk/DNT sine lister anbefaler man at man har kontroll på også. Testene som tas på mesterskap samsvarer med tester tatt feks i OL. På disse stevnene er det alltid veterinærer tilgjengelig som man kan spørre om man lurer på noe. Tidligere bar vi med oss digre bøtter med div kremer, showshine, fluesprayer og alt mulig til "Fit to compete" checken, sist anbefalte de å heller sjekke alt opp mot FEI-listene selv 😛 Tok litt mye tid for dem stakkar 😛 

Noen endringer er det jo, vi har de siste årene hatt"behandlingsstall" på disse stevnene hvor det er lov med feks PharmaLight, LED lys behandling, massasje, kjølesystemer, om du trenger vet-tilsyn på hesten osv. Det har da ikke vært lov til å gjøre dette i stallene ellers. Det er jevnlig dommere som går runder i stallene, sjekker at hestene har vann i bøttene sine osv. BOT, PharmaLight-dekken, BOT-stallbandasjer har det ikke vært noe problem å bruke.

Er ikke så ofte det er dopingkontroller på stevner her hjemme, men de har dukka opp noen ganger på de litt større WR-stevnene.

Edited by Hrimbakur

Kontroll nok på det til å vite at konkurranser er uaktuelt for oss pga faste medisiner som hesten må få daglig, men som har 14 dagers karens. Synd, for det gjør at endel med PPID hester velger bort medisiner så lenge som mulig for å få konkurrert, selv om medisinene bremser utviklingen av sykdommen.

Angående spørsmålet om tilskudd som skjuler helseplager. Finner man et tilskudd som hjelper på en helseplage og ikke er skadelig, så tenker jeg det ikke er noe negativt med å bruke det. Problemet er jo gjerne at det er en jungel av tilskudd rettet mot folk som er desperate fordi hesten feiler ett eller annet, som er dårlig dokumentert, så blakker folk seg på alt mulig lurium. Alltid lurt å sjekke hva som faktisk har dokumentert effekt, og er dokumentert trygt og bruke det. F eks bruke medisiner mot PPID i stedet for tilskudd som kanskje muligens kan ha en symptomlindrende effekt at best. 

Traver som har vært i dopingboksen 2 ganger i løpet av de årene jeg har hatt han. Syns det er helt okey og bra at de sjekker.  Nå bruker jeg egentlig lite linimenter, mer fan av BOT, Rambo Ionic ol- som jo kan brukes helt opp til start 😊  

Etter å ha stått og jobbet på travstall er jeg nøye. Alt sjekkes, skrives evt inn i helsekort og merkes med "OBS Doping" så ikke en intetanende hestepasser tar feil. Nå bruker jeg generelt lite tilskudd og sånn, er mere div behandlinger og kremer osv. Hun står på utegang og alle har sin egen kraftforbøtte, i tillegg har vi så få hester at jeg vet om en av de andre hestene går på eks smertestillende(har jo hørt om hester som har "smittet" andre fordi de har hatt rester i "barten" etter å ha spist). 

7 minutter siden, CruVal skrev:

Hvor finner man de listene dere refererer til? 

PDF av dopingreglement og forbuds og karenslister ligger her og oppdateres jevnlig:  http://www.travsport.no/Lover--Reglement/

Nryf bruker samme liste som DNT. 

På Vetapp.no finner du en fin digital oversikt.

Edited by Eva

Lite kontroll. Konkurrerer ikke med hesten, men konkurrerer litt selv. Har ikke giddet å sjekke om noen av mine medisiner står på dopinglista, for på så lavt nivå kan jeg ikke se at det spiller noen rolle. Er ikke som om jeg tar anabole steroider akkurat.

For hester som ikke konkurrerer kan jeg ikke se at det spiller noen rolle? Dersom en medisin eller et tilskudd gir hesten bedre livskvalitet, go for it. Hadde jeg fått forrige hesten min smertefri med noe på dopinglista hadde jeg gitt henne hva som helst for at hun kunne fortsette å leve og ha et ok liv.

Nå har jeg lest igjennom og jeg er i alle fall safe i forhold til hva hesten får av tilskudd osv. Før var det vel karenstid på MSM, men såvidt jeg kan se er det ikke det lenger? Greit å også være klar over at det er 96 timers karens på f.eks ormekur. 😊

Nå starter ikke jeg for tiden, men håper jo etterhvert å komme meg ut i noen dressurklasser på lavt nivå. Nå er det jo sjeldent (aldri?) det er kontroller, men man skal jo allikevel respektere reglementet. 

Tenker ikke så altfor mye på det, da jeg ikke  har konkurransehest. Men står på stall med flere aktive travere, så i forhold til dem så er jeg nøye. Setter ikke hesten inn i boks eller paddock som de aktive traverne bruker. Og jeg bruker kun eget utstyr, har egne bøtter etc. 

Skulle jeg deltatt i konkurranser, så ville jeg forholdt meg til regelverket, til tross for at det er sjeldne kontroller på stevner på lavt nivå. 

Har hatt god kontroll, men, på så lavt nivå som vi holdt på hadde og har jeg inntrykk av at folk tar livet med ro, ingen stress å låne vannbøtte osv;) husker da jeg var med @Mona for å hente hest på travbanen, og skulle prøve å få lånt ei bøtte så dyret kunne få litt vann, det var ikke bare enkelt... hadde glemt hvor striksent det der var i travmiljøet.. 

• Liker 1

Ikke særlig bevisst på det da jeg ikke konkurrerer, men vet jeg bruker et tilskudd for ledd det er 72-96 timer karenstid på. Er dog streng på hva andre vil putte i munnen på hesten min. :P