Jump to content
Sign in to follow this  
LillianK

Beste sjampo for hest

Recommended Posts

Blir utstilling både i april (uoffisiell ) og stav i mai, ønsker en sjampo som fjerner shit og møkk som gir volum( går nok en god del showshine også) gjerne en som er lett å skylle ut da vi hsr liten varmtvannspreder.  Hva velger jeg?

Vi brukte pantene pro v shampo og balsam på showhestene i USA. Billige store flasker 😊 ett par runder med shampo i hale og på kropp, balsam i hale. Showsheen når de er tørre.

Funka bra og 😊

FB_IMG_1548003041147.jpg

FB_IMG_1470771172132.jpg

Som eier av hvit hest synes jeg ikke selve shampo eller vaskemiddel er det viktigste, men en god nok stråle på vannet så man får skyllt ut all sand og møkk. For å få hvit hale hvit igjen har jeg god erfaring med bakepulver på min hest, men ser det ikke funker så bra for andre. Av sjampo har jeg brukt det jeg har tilgjengelig 😛 

• Liker 2

Fra å ha brukt grønnsåpe i mange år så har eg gått over på windsor sjampo fra hooks litt tilfeldig. Men den virker godt den altså. Til man og hale og bein har eg brukt sjampo egnet for kvite hester, kjøpt på fk. 

Fikk til jul i "år" ein som skal vere meint til gule hester så får sjå kossen den er på shitgrisen av ein hest når det blir mildere i været. 🙄🤔

Mange sverger til cowboy magic men den er jeg faktisk ikke så glad i selv. Vanskelig å gni inn, fordele og skylle ut 👀 foretrekker en fra heimer, men de rimelige fra høøks og annet fungerer nok like bra. De blir rene 😅 har en lilla cowboy magic shampoo til de hvite halene, som gjør nytta sånn høvelig. 

Bruker bare hudvennlig shampoo ("hudvask") fra optima ph på hestene, jeg, ettersom den ene er veldig sensitiv for alt mulig, inkludert såpe såklart. Synes den funker like bra som noe annet til mine skitne hvite, når de en sjelden gang får en vask på sommeren.

Jeg syns Hexocil er veldig god! Den er veldig skånsom/mild, og fjerner skitt godt. De blir myke og blanke av den også :) De selger den på Høøks, blant annet. 

First Price sin shampo. Koster en snau tier, og er ikke ihjælparfymert. 

Det viktigste er - som smaaen sier - nok vann slik at møkk og sand faktisk forsvinner. Strengt tatt gjør shampo ganske lite med mindre man skal ha vekk møkkete flekker eller man bruker lilla-shampo for å få frem det hvite i sokker og sånt. 

• Liker 1

Hexocil har jeg brukt, har brun hest så viktigste er å få bort støv og shit. Hsr dreds nå i hale ( med -18 så blir det ikke vasket enda) 

Vasker svært sjelden hest med vaskemiddel. Hvis de trenger «grovrengjøring» synes jeg det er ok med grønnsåpevask (den er litt antiseptisk også)- B sine hvite bein får grønnsåpevask før stevne. 

Hvis de bare skal ha en lett vask er det vanlig spyling uten sjampo, eller i sommerhalvåret noen vask med optima ph for å dempe kløe og irritasjoner fra insektsbitt.

Edited by LisaFi

12 minutter siden, LisaFi skrev:

ller i sommerhalvåret noen vask med optima ph for å dempe kløe og irritasjoner fra insektsbitt.

Smart. 🤓

Har jeg ikke tenkt på. 

Skal på utstilling å Det trengs en vask ja både pga diaré vintersessong og aldri dusja med såpe før. Tar med meg mange gode tips. Takker og bukker