Jump to content
Sign in to follow this  
LillianK

Tannfelling

Recommended Posts

Julie fikk sjekket tenner i sept, trakk da ulvetenner da disse var synlige, ellers sikla Hunen periode før Og etter tannsjekk, hun ga seg mes sikling etter noen dager , men I dag ved innslipp observerer jeg sikling og hun spytter ut noe av maten,men virker som det kommer fra tenner lengre bak( får i mat altså men noe blir spyttet ut) . Hun blir 2 år 1 juli mener sikkert noe tannfelling nå også sikkert? Ikke kjent lukt men sta jente så fikk ikke sett mye i munnen. 

Edited by LillianK

Det kan være fôrinnpakninger når hun spytter ut mat. Jeg ville fått en veterinær med kompetanse på tenner til å se på det.

Sikling kan være et tegn på smerter, sett hester stå å sikle i flere timer etter "behandling" og da jeg spurte vet med kompetanse på tenner om dette sa hun de gjør dette på grunn av smerter. 

Spytting av for kan være mye rart, anbefaler også en med kompetanse på tenner til å ta en titt inni der, kan være forinnpakninger, tannfelling eller andre ting. Det skjer utrolig mye inne i munnen til hester når de er unge. 

• Liker 1

Hun har ikke fått behandling siden sept å sikling avtok da men mye som skjedde i munnen, har brukt vetrinær med kompetanse på tenner, observerte bare i går at hun da siklet litt og spyttet ut noe for da hun spiste. 

Det er lurt å sjekke unghester ca hver 6 mnd for å fange opp om det skjer noe inni der. En venninne endte opp med tannbehandling hver-annenhver uke i lang tid for å fikse opp i forinnpakninger mellom ALLE tennene som kom i mellom 6 månederssjekkene. Så det er greit å få vet til å ta en kikk så man vet hva som skjer, kan bare være ubehag ved tannfelling og det går over, eller det må ha behandling. Heldigvis skjer det veldig sjeldent det som skjedde hos min venninnes hest. 

• Liker 1

Eg prøver fremdeles å sjekke min kvar 6mnd. Han er no 5år.

Tenner er veldig individuelt og på unghest er det lurt å vere litt obs på dette. 

Hadde ei 3åra som svelgte ei tann og fikk kolikksymptomer for dette. Så unghest og tannsjekk ofte er lurt 😊

Jeg sjekker også hver 6 mnd, og min blir 6 i år. Kommer til å fortsette med det helt til veterinæren anbefaler noe annet :) -heldigvis- har det vært helt ukomplisert med tannfelling her i gården!

Jeg hadde en liten tass som endte med å bo hos veterinæren, og bli stamkunde hos Ellen S pga dårlige tenner. Hans hovedsymptom var sikling, at han alltid var våt rundt munnen! Der var det rotbetennelser og diverse som måtte repareres. Han ble nøye overvåket i 2 år, og hver gang jeg merket nooe som helst var det å tusle opp til Ellen S for ny kontroll!