Jump to content
Tibbetine

Påkjørt hest

Recommended Posts

Hesten vår ble skremt, kastet av rytter og ble påkjørt av bil på vei til stallen. Det der utrolig nok ut til å gå bra, men det blir noen dyrlegeregninger her. Hvem skal dekke dette? Bilfører eller vi?

Vet ikke med det juridiske, men jeg hadde nok dekket det selv (og gjorde det også den gang min hest ble påkjørt).

Det er det deres egen forsikring som dekker, skadene på bilen må dekkes av eiers kasko

god bedring til hesten

• Liker 2

Forstår jeg det rett i at hesten kom løpende løs i veibanen da den ble påkjørt? Vet ikke med det juridiske, men det høres fornuftig ut at bileier ikke er skyldig i ulykken da. Da er det vel på en måte hesten som har oppført seg uaktsomt, selv om den ikke kunne noe for det. 

Hadde derimot hest og rytter ridd pent og pyntelig i veikanten og det var bilfører som var uaktsom og likevel traff dem burde man anmeldt og eventuelt få dekket utgifter.. Dog er det bare min synsing, jeg vet ikke hvordan regelverk og praksis er. 

Håper uansett det går bra med både hest og rytter (og bilfører)!

Hest blir jo dekket som villt dyr, samme om

det har rytter på eller ikke, sånnsett er vi heldige, og slipper å betale for bilens skader. Egne veterinærregninger dekkes av hesteeiers forsikring. 

Hest uten rytter går under samma kategori som villt. Bileiers forsikring dekker bil, din dekker hest. 

Håper alle har det bra, både hest, rytter som ble kastet av, og sjåfør. 

Hesteeier må nok ta regningen for dyrlegeutgifter selv. 

Er egentlig hest villt uten rytter? Går de ikke under husdyr som andre husdyr? I så fall er det i utgangspunktet alltid dyreeiers ansvar jmfr skadeerstatningsloven. Men en er ikke ansvarlig for det som dekkes av kjøretøys trafikalforsikring. Se for eksempel denne tolkningen: 

https://www.jusstorget.no/objektivt-ansvar-for-dyreeiere/

https://www.aftenposten.no/norge/i/GM3xB/Hest-lop-pa-bil

Kan være jeg tar feil - sist jeg hørte noe ble påkjørt løs hest utenfor inngjerdet område behandlet som viltpåkjørsel av forsikringsselskapet til bileier. Har googlet meg selv halvt ihjel for å finne igjen historien, men ser ikke ut til at jeg finner den. Interessante lenker @Edith

Jeg ble påkjørt, hesten tok ut, sprang ut i veien med meg på. Bileier måtte dekke sine egne skader.. riktignok ganske mange år siden, men jeg hørte også om en hest som hadde hoppet på panseret til en parkert bil på ei strand her ( uten rytter) det måtte også bileier dekke selv.. 

Jeg fikk sparket inn døra på bilen min av hest som ble leid.Jeg måtte dekke skadene på bilen min selv.

I dette tilfelle,bileiers forsikring dekker bilens skader,hestens forsikring dekker hestens skader.

• Liker 1

Jeg hadde en hest som kom seg ut av gjerdet, løp over veien å ble påkjørt. Hesten var ikke forsikret. Bileiers forsikring dekket bilen som ble kondemnert samt livsverdien på hesten min.