Jump to content
Sign in to follow this  
LivSH

Campion diamant vs. luserne omega 3

Recommended Posts

Jeg sliter litt med å forstå helt forskjellen på de to fórtypene. Jeg gir ca. en halv liter diamant nå, sammen med 2 dl. betfiber (før det er oppbløtt). Hesten min går på høy med lite næring, og har tatt av seg litt muskler, særlig i overlinjen. Litt typisk "vommete". Går på fri tilgang.

Hva er egentlig forskjellen mellom diamant og luserne med omega 3 fra FK? Hva ville dere gitt mer av for å gi mer proteiner/fett? :)

Diamant er en blanding av bla. Luserne. Luserne er rent. 

En halv liter diamant er ikke spesielt mye for, ca 200 gr så det kan jo hende hesten trenger mer rett å slett særlig siden høyet også er næringsfattig. Husker ikke helt hva slags hest du har desverre. 

Takk for tips om tabell, Eva. Den stod ikke i den brosjyren jeg har. :)

Ja, jeg må øke på nå. Han liker diamant godt, så da tror jeg at jeg forsøker å øke på med det i første omgang. Har en ganske nøysom blandingshest som har hatt veldig lett for å bli feit tidligere, men nå behøver han mer mat tydeligvis. Han er halvt lipizzaner og halvt knabstruper. :)

Dersom han trenger mer proteiner og fett kan en legge til linomega - eller for "bare proteiner" er soyapellets bra.  Går jo å mixe med diamant.  Jeg har fort med linomega- men trenger enda mer skikkelig protein så nå som overgang får han bade linomega og soya - og med diamant I bøtta så slukes foret:-) (faser ut linomega når tomt for det - øker da på med soya og diamant)

(Jeg har sjekket med foranalyse av høyet så vet det er for lite protein idet)