Jump to content
Sign in to follow this  
AstridN

Slanke/trene opp overvektig/utrent hest

Recommended Posts

Som noen har sett i den personlige tråden min, har jeg fått en hest på delfôr som trenger å slankes og komme i form. Det er en dølahest på fire år. Eieren kjører litt med ham, men det er såpass sjelden at han i praksis ikke bli brukt noe særlig. Ser for meg at jeg kan rekke å ri ham ca. tre ganger i uka, kanskje fire etter hvert.

Har noen tips til  hva jeg kan gjøre disse dagene for å gi ham best mulig mosjon? Jeg galopperer ikke ennå, det kan eventuelt døtrene mine gjøre innimellom, men for min del må jeg trene ham i skritt og trav. Det er fine turområder ved stallen, og en ridebane. Hvordan ville dere lagt opp øktene? 

Det er jo ikke noe du rår over - men akkurat som med folk så er hjørnesteinen i slanking matinntaket...
Dersom hesten får alt for mye mat, så er det ikke store utslaget 3 ganger i uka vil gi....

Ellers er "kropp kropp", og kondisjonstrening som brenner fett. Dersom dere kan ri i litt krevende terreng for å få opp pulsen er det fin-fint.
Jeg ville trent kondis (Y) God framdrift i skritt (powerwalk), jogging og tempovekslinger i trav, overganger og etterhvert kanskje intervaller? 

• Liker 3

Du kan trene så mye du vil, men kutter du ikke på matinntaket, vil du heller ikke se noen effekt. 

For å slanke seg, så må man spise mindre.

Trening brukes til å øke kondisjon og bygge (riktige) muskler

Det er klart, og det er noe eieren er klar over, så de prøver seg fram for å få ned overskuddet. Det var derfor jeg formulerte meg såpass vagt som "best mulig mosjon" - og jeg tenker jo at tre-fire fornuftige økter i uka definitivt er bedre enn ingen, sammen med redusert matinntak. 

Krevende terreng og tempovekslinger/intervaller høres fornuftig ut 👍 

• Liker 1

2 timer siden, julnil skrev:

Du kan trene så mye du vil, men kutter du ikke på matinntaket, vil du heller ikke se noen effekt. 

For å slanke seg, så må man spise mindre.

Trening brukes til å øke kondisjon og bygge (riktige) muskler

Det der sier en venninne av meg også. At trening er ikke noe vits, tjukk blir man kun av å spise for mye. 

Jeg er uenig 😛

• Liker 1

Ri på tur i skog og mark, skritt og trav. 

Gjør det hesten orker, og øk mengden trav og lengden på turene etterhvert som den orker mer. 

• Liker 1

Er den veldig overvektig er det lav belastning som gjelder.

Altså; skritte. Skikkelig godt frem. Gjerne i litt bakker så blodpumpa får litt å jobbe med.  Både under ridning og kjøring, slik at man skåner leddene litt og gir kroppen en mulighet til å bygges opp uten den største faren for belastningsskader.

Forøvrig er jeg uenig med Julnil. For å slanke seg må man forbruke mer enn man fortærer. Dvs at en time med riktig trening kan forsvare sjokoladepudding til dessert tre ganger om dagen såfremt man trener nok. 

Det betyr også at en time med kardio og skikkelig aktivitet kan forsvare en fôrmengde som ville vært altfor mye for en inaktiv hest. 

Dog er jo en balanse det beste, når alt kommer til alt. 😊

• Liker 4

Problemet med mat vs trening er vel at mengden trening som trengs for å gi tilsvarende effekt som nedjustert matinntak er så gedigen at ikke toppidrettsutøvere trener så mye en gang. 😅 så i prinsippet er det sånn- trening påvirker utrolig lite på slanking. Hvertfall hvis man ikke endrer maten.

Men trening har jo mange andre positive effekter såframt man er forsiktig med tung kropp. Harde intervaller er ikke noe for hjerte og ledd som allerede bærer tungt, da heller rolig «langkjøring» hvor man veksler mellom å få pulsen litt opp og roe ned gjennom ei økt som heller varer litt lenger.  :) 

• Liker 5

Det beste er jo å gjøre begge tiltak; trene mer og redusere/legge om inntak. For om hesten trenes, og samtidig går på fri tilgang, vil den mest sannsynlig øke matinntaket på grunn av treningen. Men om den trenes kan den jo få litt mer mat enn hvis den ikke trenes :)

All den treningen du klarer gi den er jo bedre enn ingenting, så hadde heller lagt vekt å at dere koser dere på tur og gjør det dere kan. Skritter, traver, rir i skogen, bakker, banetrening osv osv 👍 

• Liker 2

Det er lettere å spise 500 kalorier enn å forbrenne dem. Selvsagt.

Men om man er overvektig så kommer det jo an på hva slags livsstil man har hva som teller inn. Det finnes jo dem som har et relativt ok kosthold, men som sitter hele dagen på jobb og så sitter hele kvelden i sofaen. Da vil jeg påstå at man kan vinne en del på å begynne å gå litt mer. 

Problemet til de fleste er jo at de spiser for mye i forhold til hvor mye (lite) de beveger seg. Og at vi generelt har et mye mer stillesittende samfunn nå enn for f.eks. 50 år siden. 

På hest er jeg enig i at matinntaket må reduseres, det er som regel der problemet har startet. Men er jo begrenset hvor lite man kan gi.

Edited by KatrineH
  • Liker 1

På 7.12.2018 at 19.34, LisaFi skrev:

Problemet med mat vs trening er vel at mengden trening som trengs for å gi tilsvarende effekt som nedjustert matinntak er så gedigen at ikke toppidrettsutøvere trener så mye en gang. 😅 så i prinsippet er det sånn- trening påvirker utrolig lite på slanking. Hvertfall hvis man ikke endrer maten.

Men trening har jo mange andre positive effekter såframt man er forsiktig med tung kropp. Harde intervaller er ikke noe for hjerte og ledd som allerede bærer tungt, da heller rolig «langkjøring» hvor man veksler mellom å få pulsen litt opp og roe ned gjennom ei økt som heller varer litt lenger.  :) 

Har du sett kostholdet til f.eks langrennseliten? Bittelille Bjørgen hadde et inntak på ca 6000kcal pr dag.. 

Men klart det blir litt andre marginer når vi snakker sofaslitere på rusletur enn Heidi Weng i VM, da 😂

Poenget er uansett; mindre inn enn det som forbrennes for å oppnå vekttap.

Om man fôrer en vedlikeholdshest som om den skulle gått i lett trening, vil den såklart legge på seg. Om man så begynner å trene hesten nærmere middels, vil den jo gå ned. 

• Liker 1

1 time siden, mallilen skrev:

Har du sett kostholdet til f.eks langrennseliten? Bittelille Bjørgen hadde et inntak på ca 6000kcal pr dag.. 

Men klart det blir litt andre marginer når vi snakker sofaslitere på rusletur enn Heidi Weng i VM, da 😂

Poenget er uansett; mindre inn enn det som forbrennes for å oppnå vekttap.

Om man fôrer en vedlikeholdshest som om den skulle gått i lett trening, vil den såklart legge på seg. Om man så begynner å trene hesten nærmere middels, vil den jo gå ned. 

De fleste overvurderer hvor mye energi vi klarer å forbrenne på en rideøkt f.eks

er hobbybruk vi snakker om her, ikke VM i trav

7 timer siden, julnil skrev:

De fleste overvurderer hvor mye energi vi klarer å forbrenne på en rideøkt f.eks

er hobbybruk vi snakker om her, ikke VM i trav

Du klarte ikke få med deg denne setningen skjønner jeg? 

"Men klart det blir litt andre marginer når vi snakker sofaslitere på rusletur enn Heidi Weng i VM, da "

12 timer siden, mallilen skrev:

Du klarte ikke få med deg denne setningen skjønner jeg? 

"Men klart det blir litt andre marginer når vi snakker sofaslitere på rusletur enn Heidi Weng i VM, da "

Ja jeg fikk med meg det, deltar bare i diskusjonen