Jump to content
Sign in to follow this  
smaaen

God jakke mot regn over tid

Recommended Posts

Noen som har gode tips til jakker som også gjerne er litt varme, og som holder vann ute over tid. Til når man skal stå en hel dag/kveld på en ridebane i øs pøs regnvær å undervise? Jeg har liksom ok regntøy, men ok holder ikke i så mange timer :rolleyes:

Er det noe utsalg noe sted? eller må man bestille på nett. Hilsen liten stutt som gjerne vil prøve jakker som er lange 😛 

Retro butikkene har i alle fall (Bergen, Oslo, Kristiansand og Trondheim.) sikkert en del andre «hippe butikker» som også fører de. 

• Liker 1

Dog også noe over budsjett, men takk for tips. Skrives bak øret. 

Eneste virkelig vanntette er vel typ oljehyr. Over vanlig vinterjkke. Har aldri fått jakker vanntette selv om jeg impregnerer dem med dekkenimpregnering. Holder en god stund da men ikke i flere timer 😬 

Jeg en som er ca lik denne: https://www.horze.no/regnjakker-til-dame/jacson-pippi-regntett-ytterfrakk/321910.html

Kjøpte min på Ullared for sånn 350 kr. Det er jo nærmere oljehyr enn mye annet, men litt fôret inni. Har ridd lenge i skikkelig pissvær med min og aldri blitt våt igjennom. Kjøpe en som er romslig i str og ha ull under, så burde det duge i massevis hvertfall :)

5 timer siden, Legaat skrev:

Jeg en som er ca lik denne: https://www.horze.no/regnjakker-til-dame/jacson-pippi-regntett-ytterfrakk/321910.html

Kjøpte min på Ullared for sånn 350 kr. Det er jo nærmere oljehyr enn mye annet, men litt fôret inni. Har ridd lenge i skikkelig pissvær med min og aldri blitt våt igjennom. Kjøpe en som er romslig i str og ha ull under, så burde det duge i massevis hvertfall :)

Hvordan er disse i størrelse? 🙂

Når jeg holdt kurs ute i ekstremdrittvær brukte jeg stort sett varmedress med oljehyre på utsiden.Brukte ikke underdelen på oljehyra da,men var eneste som holdt meg varm nok og tørr nok.
Eller jeg hadde med meg to varmedresser og byttet i pausen.
Brukte også skikkelig regnhatt (oljehyrehatt).
Det holdt til sånn rett rundt 0 vær med pøsregn eller sludd ved undervisning fra 9 til 18 med pause på midten.

Jeg har fått testet Arcteryx Alpha SV denne høsten. Riktignok en svindyr skalljakke, men den har holdt tett hittil, og kan brukes til alt (riding, undervisning, jogging, gåturer, sykling etc). Den er ikke varm, men det har jeg løst med å ha flere lag under. Folk jeg kjenner med samme jakke har hatt dem i mange år, så jeg håper jo til slutt at pris per gang den er brukt forsvarer innkjøpsprisen.

14 timer siden, Nina skrev:

Hvordan er disse i størrelse? 🙂

Jeg har jo ikke akkurat denne, men den jeg har (som så og si er nesten lik), er normal. Tror jeg har 38/M, så den er litt romslig til meg som vanligvis bruker 36/S, men det var jo meninga for min del :)

Jeg har abeko-regntøy i stallen, brukte det da jeg jobbet fulltid i stall også, og det holdt meg tørr og varm gjennom hele dagen. Jeg har det fòra settet, behagelig å ha på seg og varmer godt. Ullundertøy under er helt perfekt. 

Det er laget spesielt for bruk i stall, og er vel det mest populære regntøyet blant travtrenere og stallansatte. Der kreves det godt og holdbart regntøy.

Edit: koblet nå at det var kun jakke du spurte om, abeko-jakkene er korte, så er kanskje ikke helt det du ser etter. De er beregnet brukt til regnbukser med seler og høyt liv. 

Edited by TonjeS
  • Liker 1

Takk for alle tips! Jeg endte opp med en uhip 3 i 1 og den fungerte veldig bra i øspøs i går. I tillegg av den billigere sorten av de jeg har fått foreslått. Varm og vanntett, lang og beskytter helt ned på mine korte bein 😁

IMG_20181204_101243.jpg

• Liker 4

27 minutter siden, smaaen skrev:

Takk for alle tips! Jeg endte opp med en uhip 3 i 1 og den fungerte veldig bra i øspøs i går. I tillegg av den billigere sorten av de jeg har fått foreslått. Varm og vanntett, lang og beskytter helt ned på mine korte bein 😁

IMG_20181204_101243.jpg

Hvordan synes du den er på størrelsen? Vurderer akkurat sånn 

Den så god ut! Fikk lyst på selv 😅 liker ikke regnbukse og da blir jeg jo våt 🙄

39 minutter siden, CruVal skrev:

Hvordan synes du den er på størrelsen? Vurderer akkurat sånn 

Helt normal. 36 var akkurat passe og ville fungert fint. Kjøpte 38 for å sørge for god nok plass til ullgenser og eventuelt om jeg finner på å kjøpe en av mellomlagsjakkene de har. Frister veldig! 

31 minutter siden, Issa skrev:

Den så god ut! Fikk lyst på selv 😅 liker ikke regnbukse og da blir jeg jo våt 🙄

Den var veldig god! Og jeg er ikke sponsa, som de andre jeg kjenner som har de jakkene 😂

De har de på hooks i Oslo sentrum for de som kan reise dit å prøve. Hadde jeg fortsatt bodd i Norge hadde jeg nok og vært fristet til den varmeste modellen til vinteren. Som å ri i sovepose 😁 nede i varme Tyskland holder det trolig med regn jakka, får se :ninja: