Jump to content
LivSH

Dekkenspisende hester og utegang

Recommended Posts

Hvordan gjør folk det utegangshestene sine og bruk av dekken? Jeg forsøkte å la hesten min stå uten dekken i fjor høst/vinter, men han sliter med bekkenet sitt og litt spenninger i kroppen, og jeg fikk beskjed om at han ikke må fryse av equiterapaut. Han får ikke noe særlig tykk vinterpels. Problemet nå er bare at han og den ene utegangskompisen leker og herjer, og ødelegger dekkenet hans nesten hver eneste dag.. Jeg har prøvd Horze, Skoies, Rambo osv., men det går ikke, de ender i filler hele gjengen. Nå er det mest fristende å la han gå uten dekken, iallfall om dagen i håp om at det er mindre sjanse for at det blir ødelagt når han har det på seg i færre timer om dagen. Det er ikke så stor forskjell på temperatur dag og natt nå om vinteren (bor i Vestfold), har det noe for seg å ha dekken på om natten og ikke dagen, tenker særlig med tanke på muskelspenninger i rygg og bakpart? Hva tror dere? Jeg har rett og slett ikke råd til å fortsette å kjøpe dekken etter dekken, og samtidig vil jeg helst ikke flytte fra utegang heller. 

Hører gjerne hvordan andre løser det, eller om noen har andre erfaringer med dekkenspisende hester. :)

Hva med å spraye dekkenene godt med "anti-bite" spray? Kanskje de får avsmak nok til at de ikke prøver igjen? Spray har de på børjes bl a..

Mine utegangen er heldigvis ikke dekkenspisere stort sett, bankibordet!