Jump to content
Sign in to follow this  
LillianK

Løs avf og hale

Recommended Posts

De fleste hesta har rennemage noen værre enn andre. Vasket halen til Julie men i det siste pga kulde har jeg unngått det. Hun får probiotika og yeasacc i maten men får dritedreds å

disse er som sement hvordan få opp disse ? Jeg er livredd for halen hennes da hun skal ha mye hår å vasker og vasker men får ikke løst opp i klasene uansett, vasker da med lunkent vann. Tips? Og tips ril sjampo som er drøy i bruk. 

Du må nok bare vaske halen, dessverre. Bløtlegge den i flere omganger for å få ut alt.

Og så har du i enten enormt med silikonbasert showshine, eller gnir inn en dert olje når halen er tørr.  Renset parafin er mest effektivt har jeg funnet ut, varer lengst. Koster en femtilapp på biltema.

shampo: first price sin. Koster vel en 8-10kr for rundt en halvliter. 

Jeg bruker detangler fra K9 med aloevera. Det får det kjapt ut. Min hadde konstant rennaræv der han sto før..

Regner med alle har fått ormekur? :) Kosttilskudd får dessverre ikke dekket opp tilstrekkelig om fôret er litt for hardt for magen, men i disse fôrkrisetider må man gjerne bare jobbe med det man har. 

Jeg har og brukt den samme som @Kah og mine ble bare skikkelig klissete i man og hale av det. 😅

Frossne bajsedreads er det varmt vann og tålmodighet som gjelder. Jeg må innrømme da min forrige hest var sånn, gadd jeg aldri å vaske halen, brukte kun varmt vann (den gang måtte jeg koke vann i vannkoker for det var det eneste tilgjengelige :banke:) og en børste. Begynte nederst og dro hårene fra hverandre. Vask av halen kom til sommeren igjen, når det var mulig 😛 

Fy fasan, sliter med det samme etter at to av tre fikk ubalanse i magen etter jeg byttet fra beite til paddock med div ugress :( nesten så det ringer bjelleklang når dem går. Må "bare" vaske det nederste i varmt vann og såpe og unngå å vaske for høyt opp. 

Prøver å bestille witanor for skoies var tomme for den hayage balancer jeg har brukt, men jeg får jo bare databasefeilmeldinger i nettbutikken og de hadde 35 prosent rabatt på fredag 💩 

Uff lite trivelig med slike haler 😥 Husker jeg ga gamlingen Eikebarkpulver fra Rolv.no i sin tid da hesten hadde hatt rennræv over litt tid- det funka da rennræva ble bedre og mer fast i formen. Hadde også gitt YeaSacc uten noe bedring. 

Brego har så latterlig tykk hale at jeg gjorde kort prosess med kjøkkensaksa. Du så ikke at det var klippet vekk :rofl: 

Er ikke så ille og dressene er i de fine halehåra øverst og litt nedover ikke slike dangelbær dreds enda,  Men ja har kun liten varmtvannsbreder i stallen så må

nok koke

vann... Kun dette foret tilgjengelig nå en periode

Edited by LillianK

Eikebark og kalk er ålreit symptombehandling. Haylage Balancer og GNF også. Aldri hatt effekt av verken probiotika eller yeasacc.

Vedr probiotika er diskutert hvorvidt det har noen positiv effekt på mennesker. Noen studier viser at det har negativ effekt. Om det fungerer bedre på balansering av tarmflora hos hest, vet jeg ikke, men jeg har aldri opplevd noen effekt av det. Har også lært at de probiotika man får til hest er såpass lavspektret at det i seg selv gjør at effekt uteblir - noe som stemmer med min erfaring (men hører jo enkelte rapportere effekt, så hvem vet - bare har aldri funket på mine).

18 minutter siden, GryCat skrev:

Eikebark og kalk er ålreit symptombehandling. Haylage Balancer og GNF også. Aldri hatt effekt av verken probiotika eller yeasacc.

Vedr probiotika er diskutert hvorvidt det har noen positiv effekt på mennesker. Noen studier viser at det har negativ effekt. Om det fungerer bedre på balansering av tarmflora hos hest, vet jeg ikke, men jeg har aldri opplevd noen effekt av det. Har også lært at de probiotika man får til hest er såpass lavspektret at det i seg selv gjør at effekt uteblir - noe som stemmer med min erfaring (men hører jo enkelte rapportere effekt, så hvem vet - bare har aldri funket på mine).

Men dette kommer jo an på hva årsaken til løs avføring faktisk er. 

Her i gården har jeg hatt effekt av probiotika og yea-sacc. Yea-sacc i ca trippel dose for god (nok) funksjon. 

Artikkelen du refererer til har mange "kanskje muligens", og konkluderer ikke med noe annet enn at man ikke egentlig er sikker på noe. 

Jeg tenker som så at om diareen opphører ved bruk av probiotika, så gjør den det. Om den hjelper ved antibiotikakurer, så gjør det det. Og prøver man ikke får man jo heller ikke noe svar på om det hjelper. 

Forøvrig; pappas hund har de siste årene måttet ta en del antibiotikakurer. Diare oppstår etter dag to uten probiotika, og holder på til en stund etter han er ferdig. Med f.eks zoolac opphører diareen omtrent umiddelbart, og avføringen er fin hele tiden. Det er ikke tilfeldig, altså. 

• Liker 1

Har også hatt god effekt av hayage balancer, mine får diare av og til når jeg bytter høyball. Diareen går jo over uten også, men det virker som den går kjappere over med tilskuddet. Har også brukt witanor med god effekt, men den er ganske dyr. 

Det som har funka best på spansken her er en kombinasjon av yea-sacc og Equishure. Han var stort sett "alltid" litt  løs i magen før jeg begynte på det. Trenger ikke en gang bruke like mye som det står på boksen, kun en liten dæsj er nok til å holde han i sjakk. 

Min er ekstremt sensitiv og reagerer på hver minste ubalanse, bare han tar seg et frossent gresstrå blir han løs i magen.
Er der igjen nå og det jeg holder på å teste nå er og gi avføring fra en annen hest og vanner det ut i varmt vann før jeg blander det i kraftfôret. Fjerde dagen i dag og han har blitt mye bedre allerede! Forutsetter selvsagt at man har en hest som er veldig stabil i magen man kan ta avføring fra.
Hesten jeg tar fra står på utegang sammen med min også er det den kjipe oppgaven med å vente på at ponnien skal drite fersk bæsj... han ser like perpleks ut hver gang jeg går rett bak ham for å ta med noen pærer. 😂

1 time siden, Grovegroven skrev:

Min er ekstremt sensitiv og reagerer på hver minste ubalanse, bare han tar seg et frossent gresstrå blir han løs i magen.
Er der igjen nå og det jeg holder på å teste nå er og gi avføring fra en annen hest og vanner det ut i varmt vann før jeg blander det i kraftfôret. Fjerde dagen i dag og han har blitt mye bedre allerede! Forutsetter selvsagt at man har en hest som er veldig stabil i magen man kan ta avføring fra.
Hesten jeg tar fra står på utegang sammen med min også er det den kjipe oppgaven med å vente på at ponnien skal drite fersk bæsj... han ser like perpleks ut hver gang jeg går rett bak ham for å ta med noen pærer. 😂

Jøss, spennende! Morsomt prosjekt.

Er Brego dårlig i magen, gnafser han lykkelig i seg bæsj fra andre hester med fin avføring. Hvor mye ca gir du i bøtta?

• Liker 1

13 minutter siden, Emsy skrev:

Jøss, spennende! Morsomt prosjekt.

Er Brego dårlig i magen, gnafser han lykkelig i seg bæsj fra andre hester med fin avføring. Hvor mye ca gir du i bøtta?

Ja, synes det er ganske interessant, iallfall når jeg ser tydelig effekt av det! Prøvd alt av tilskudd og remedier fra veterinærer og forskjellige fôrprodusenter tidligere uten særlig effekt, så om dette funker bedre er det bare gull! Og veldig mye billigere (gratis.) :P 
Til nå har jeg ca. 3-4 hestepærer som jeg løser godt opp i varmt vann. Har måttet øke kraftfôrmengden noe for å få ponni til og spise det, rynka kraftig på nesa og ble veldig fornærma når han fikk første servering, haha.  

• Liker 1

Blir spennende å se hva forskningsprosjektet sier om dette temaet, når de er ferdigforsket :)

Forskningen sålangt viser at problemet også oppstå på tørrhøy.

Ponnien min mistenker jeg er veldig vár for sporer av mugg/sopp. Det finnes jo naturlig i grovfor, og hester med mer hardfør mage bryter dette ned med magesyren. For mer nøysomme raser/ømfintelige raser går for mye av sporene ut i tarmen uten å være «drept» av magesyren, eller at tarmen er mer følsom for sporer. Og da blir det bløt mage

• Liker 1

På 29.11.2018 at 10.09, stinej skrev:

Noen som har testa vitafor balansmineral?

Ja. Min sto fint på det, spes han som får råtne høver av ubalanser :) 

På 29.11.2018 at 21.54, Grovegroven skrev:

Ja, synes det er ganske interessant, iallfall når jeg ser tydelig effekt av det! Prøvd alt av tilskudd og remedier fra veterinærer og forskjellige fôrprodusenter tidligere uten særlig effekt, så om dette funker bedre er det bare gull! Og veldig mye billigere (gratis.) :P 
Til nå har jeg ca. 3-4 hestepærer som jeg løser godt opp i varmt vann. Har måttet øke kraftfôrmengden noe for å få ponni til og spise det, rynka kraftig på nesa og ble veldig fornærma når han fikk første servering, haha.  

Nanna Luthersson har hatt et prosjekt på dette. Usikker på om det ligger noe ute, da hun snakket om det sist var det ikke publisert pga det ikke møtte alle kravene til publisering. Men hennes erfaring var at avføringstransplantasjon oralt var den desidert beste kuren for hester med kronisk diaré.

• Liker 2

Hele stallen er slik, ikke vasket enda men seff slulle gradestokken krype til -13 så vi venter. Ellers er det mye forsituasjon. Er så

varierende alt fra fast normal avf til diaré i boksen. Nesten så en kan lure på om hun har Ibs🤪 ganske lik eieren🤔

På 29.11.2018 at 19.44, Grovegroven skrev:

Hvordan gikk det med det her prosjektet? @Grovegroven? Har en som ikke er helt tipp topp i magen, og en som er eksemplarisk, så det hadde vært kjekt om løsningen kunne vært så kortreist og billig. :happy:

På 1.12.2018 at 15.36, GryCat skrev:

Nanna Luthersson har hatt et prosjekt på dette. Usikker på om det ligger noe ute, da hun snakket om det sist var det ikke publisert pga det ikke møtte alle kravene til publisering. Men hennes erfaring var at avføringstransplantasjon oralt var den desidert beste kuren for hester med kronisk diaré.

Står litt om det prosjektet her: http://blogg.slu.se/utfodring-och-halsa-hos-hast/2018/09/28/transplantation-av-tarmflora-en-losning-pa-problem-med-fri-fekal-vatska-hos-hast/ 

De hadde effekt, men siden de brukte både magesårmedisin, loppefrø og avføringstransplantasjon er det litt usikkert akkurat hva som virket. De har også gitt det rett i magen med sonde, det kan jo også være en forskjell fra å gi det i mat. Spennende at det forskes på dette i alle fall!

Synes ikke det funka sånn kjempebra i lengden til tross for at jeg var nøye med å alltid hente fersk bæsj fra samme ponnifisen. Nå prøvde jeg bare en ukes tid da, kan hende jeg burde ha gitt ham det lenger. Han ble jo merkbart bedre etter få dager, men mot slutten av uka var han like dårlig igjen, så da ble jeg lei av å vente på ferske pærer.😂
Nå tester jeg litt kli i kraftfôret for å se om det kan stabilisere noe.

Edited by Grovegroven

Ahh ok, da tror jeg ikke jeg gidder teste det. 😅 Har bestilt "haylage balancer" fra NAF, får teste det. 

Her får vi snart h2 for i gjen fra dk er nok for kraftig med h1, har roa seg masse nå men det å vaske hale sitter langt inne når det er minusgrader altså🤪

Haha ja det er ikke akkurat fristende. Mine fikk bare gå med den halen, lukta bæsj i lange baner når vi var ute på tur. Heldigvis stabiliserte det seg, og da tørka bæsjen inn og datt av av seg selv 😝