Jump to content
Sign in to follow this  
Kurre

Tøltende Nordlandshester

Recommended Posts

Jeg har (atter en gang) havnet oppi en diskusjon om tøltende Nordlandshester
Spørsmålet er finnes de? Og om de finnes,hvor er beviset for det?
Så da spør jeg her også jeg.Er det noen som har en filmsnutt? Et bilde? En gentest med et lite A-gen i? Noe? Eller er det som jeg hevder en hardnakket myte blant NLfolk?

Nei, de finnes ikke. Skjønner ikke på død og liv hvorfor "de" må promotere nordlandshesten som en slags islandshest-likemann. Kan de ikke gå sin egen vei, promotere den for det den er!? En fin allroundhest, turhest, barnehest, kjørehest.. whatever. Den har sin egen målgruppe og kommer aldri til å ta over en eneste islandshestentusiast 🙄 Har aldri hatt problemer med å tølte en islandshest altså, men har prøvd uten hell på opptil flere av nordlandshestene på min gamle stall, uten NOE hell 👹 Riktignok for 20 år siden, men de har vel ikke forandret seg sååå mye. 

• Liker 1

Aldri sett det. Hørt om flere som har påstått dette, men aldri sett. Når de har skullet vise så er det jo ikke tølt, bare litt tripping. Har faktisk sett en traver som tøltet rent. Avsporing på temaet. :lol:

Følger spent med på tråden. Føler dette er en myte som burde vært avlivet for lenge siden.

Hadde jeg vært rik skulle jeg reist rundt og nappa halehår av alle NL-ene jeg fant og sendt inn til synchrogait bare for å få avliva den myten en gang for alle :D 

• Haha 4

Har lest flere ganger at det hevdes enkelte individer kan tølte, men aldri sett noe film som beviser det. 

Har sett bilde av tøltende kaldblods da. 

Svarte deg i tråden på FB. Måtte søke på n/l siden og fant en video av såkalt tøltende n/l. Jeg er også lei av myten, og man ser jo sjelden eller aldri hverken bilde eller videobevis selv om folk hardnakket påstår det motsatte. Spør man, så får man ofte et angrepssvar i at de kan men de vil ikke ødelegge gangartene ved å bruke det. Heller tre rene gangarter enn 5 dårlige sies det. 

https://tv.nrk.no/serie/norge-rundt/1999/NDHO04000599/avspiller

Opptak fra 5.2.1999 og 06:45 ute i klippet kommer det etterhvert islending på n/l i en slags tølt. Hva tenker dere om tølten? Er det tølt? 

Veksler fra firtaktig trav uten svev til noen få steg mer ren firtakt.Røska opp heller lite vakkert.Er vel på samme vis den i sin tid ble tøltsatt den fjordingen som ble presentert med bilde der...

Næh, ikke akkurat overbevist. Tror ikke jeg har nok godvilje til å kunne kalle det der noe i nærheten av tølt dessverre. Firtaktig trav med nesa i været..

Er nok det ja...

Er nok litt misunnelse ute og går fordi det menes at islandshesten «stjeler» hestekjøpere som kunne valgt norsk hest. 

Vi har jo en sånn. Den gleder meg ved å være en fin kjørehest, da liker jeg den nesten litt. Også minner den meg på hvor møkk den er i lynnet når den gjør nye spikk i ridning. Siste var nå på lørdag hvor den ut av det blå dro avgårde i galopp med fôrrytter, som er voksen, tøff, flink og balansert, mistet henne med hodet først, og sørget for at hun fikk en tur i ambulanse. En 13 år gammel hest bør ha slutta med sånt. Til tross for å være 2 pr og nr 1 i kvalitet, har den et elendig rideeksteriør med ingen hals og et salleie der man har flaks om man får en sal til å ligge. Den har stutte bevegelser. Elendig hovvinkel fra naturens side, som igjen fører til mye vondter i kroppen. Og ja, vi har prøvd second opinion fra andre hovslagere uten hell. Den er ekstremt sær med andre hester og nå tør vi ikke slippe den med andre lenger, når den har blitt eldre og full av seg selv og aldri jenker seg - med et unntak, men da fikk den så grisebank at jeg nesten synes synd på den. Den gir seg ikke selv om mottakeren av sparkesalvene «fryser» eller prøver å komme seg vekk. Den kunne aldri gått som turisthest på en trygg måte når den også synes den må sende noen salver mot andre hester også når det er folk rundt. Det er ikke et unikt dårlig eksemplar av rasen. Jeg har kjent mange nok som er like sære så jeg føler jeg har uttalelsesgrunnlag. Jeg orker ikke å ha en hest som er så steinhard i nøtta at jeg må kjøre beintøft nazi-regime hele tiden. Argumentet om at hard i nøtta gir et kaldt hode holder heller ikke (denne er forsåvidt redd når det passer den... Og tar da med glede disse galoppeskapadene). Min islandshest er også kald i hodet og trygg i det meste, men også mild nok (ufølsom for de som foretrekker de virkelig ville islandske😆, men mild nok for meg). 

Dyret er ikke salgbar har vi konkludert med, og blir her til sin død. Når enn det måtte bli holdt jeg på å si. Som

sagt, ikke kødda i kjøringen enda, men vi er forberedt og kjører stangbitt. Men kjøringen gjør at vi kan forsvare å fôre på den. 

Så nei. De er ikke konkurrenter til islandshester i turistnæringen, ikke til 3-gjenger islandshester og ikke til førstegangs turhester. Med mindre man liker litt spenning i hverdagen og litt knall og fall, i kombinasjon med stutte gangarter. 

Avsporing gitt, men har holdt meg for god til å kommentere når n/l folk f eks poster slikt som Lars Monsen klippet og mener at det er sånn islandshesten er.

• Liker 1

Siden jeg snubla over det igjen nå, her er jo et av "bildebevisene" som gjerne brukes når det kommer til spørsmål om tølt/ikke tølt 😛 

wm_normal_1nordlandshesterkopi.jpg.bbdc5da7ef4d5b2e06b1fa0a0831718f.jpg

• Haha 1

1 minutt siden, Hrimbakur skrev:

Siden jeg snubla over det igjen nå, her er jo et av "bildebevisene" som gjerne brukes når det kommer til spørsmål om tølt/ikke tølt 😛 

wm_normal_1nordlandshesterkopi.jpg.bbdc5da7ef4d5b2e06b1fa0a0831718f.jpg

Trav - tølt - trav. Og den i midten er islandsk så det forklarer saken🤭

1 minutt siden, Rips skrev:

Trav - tølt - trav. Og den i midten er islandsk så det forklarer saken🤭

Nemlig :) hehe

Tror de den i midten også er nordlandshest da? 

Satt foran en gjeng ihuga nordlandshestfans på starum og måtte hyle høyt innvendig av å høre på dem. Orket ikke blande meg. Men ja, at islandshesten stjal fra deres marked var et argument alle var enig i. Og hadde det ikke vært så mye import av islandshest så hadde nordlandshesten vært mye mer salgbar. Ja? Nei? Hadde heler kjøpt en andalusier enn en nordlandshest om.. Islandshesten ikke fantes 🤔 de må slutte å se på raden som konkurrenter til islandshesten. Heller klage over... Gotlandsruss eller... Shetlandsponni. Mer likt. Jeg har eid en nordlandshest, jeg syns de er søte og trivelige - de jeg har vært borti, men noen nesten-islandshest er de da ikke og jeg kan ikke på mitt bare liv forstå hvorfor de menneskene vil det. De må jo selv syntes islandshest er bedre. Den jeg hadde var en veldig allsidig sportsponni, de jeg har nå er jo ikke det. Hvert til sitt bruk. 

Hadde ikke kjøpt nl om jeg hadde fått slengt en etter meg, men det tenker jeg igrunnen om islandshest også. Selv om jeg hadde valgt isisen om det sto mellom de to. Har sett noen nl som funker fint, men flertallet er skikkelig dass i eksteriøret og jeg kunne aldri satt meg oppå en ponni som ser sånn ut uansett hvor sterke de liksom skal være. 

• Liker 1

10 timer siden, Rips skrev:

Svarte deg i tråden på FB. Måtte søke på n/l siden og fant en video av såkalt tøltende n/l. Jeg er også lei av myten, og man ser jo sjelden eller aldri hverken bilde eller videobevis selv om folk hardnakket påstår det motsatte. Spør man, så får man ofte et angrepssvar i at de kan men de vil ikke ødelegge gangartene ved å bruke det. Heller tre rene gangarter enn 5 dårlige sies det. 

https://tv.nrk.no/serie/norge-rundt/1999/NDHO04000599/avspiller

Opptak fra 5.2.1999 og 06:45 ute i klippet kommer det etterhvert islending på n/l i en slags tølt. Hva tenker dere om tølten? Er det tølt? 

Takk for link til klipp, dette har jeg hørt om mange ganger men enda ikke fått sett.

Jeg skal ikke dømme om dette er tølt eller ikke, men klippet er uansett snart 20 år gammelt, så for min del er dette "beviset" litt utdatert.

9 timer siden, Rips skrev:

😆

Så nei. De er ikke konkurrenter til islandshester i turistnæringen, ikke til 3-gjenger islandshester og ikke til førstegangs turhester. Med mindre man liker litt spenning i hverdagen og litt knall og fall, i kombinasjon med stutte gangarter.  

Avsporing gitt, men har holdt meg for god til å kommentere når n/l folk f eks poster slikt som Lars Monsen klippet og mener at det er sånn islandshesten er.

Uenig.

Gode og dårlig individer finnes i enhver rase, og jeg har møtt flere trivelige N/L-hester.

De er selvsagt ikke konkurrenter til islandshesten når det gjelder å ha flere gangarter, men som turisthest og turhest ser jeg ikke problemet med å bruke N/L-hest.

Som en ponni for barn som ønsker å starte sprang og dressur (og eventuelt kjøring) ser jeg N/L-hesten som bedre egnet enn islandshesten. Fram til et visst nivå selvsagt, men det gjelder begge raser.

Når det kommer til nordlandshest har jeg vært borti en hel haug dessverre. Og alle bortsett fra en (3års kåret hingst) har hatt dårlig lynne, vært harde i nøtta og vært ufine mot andre hester. 

I tillegg til dårlig bygning som egentlig ikke er brukbar til noe som helst.

Skulle jeg hatt hest til barna ville ikke nordlandshest blitt vurdert litt en gang, hadde det ikke vært for lynnet ville de utgått på grunn av bevegelsene.

• Liker 1

Hva er egentlig greia med å snakke dritt om N/L-hesten til stadig vekk? Spesielt fra isis-gjengen?

• Liker 3

Skjønner ikke heller vitsen. Men jeg skjønner heller ikke vitsen med å sammenlikne rasen med islandshest og tro de byr på ca det samme. Det er like søkt som å sammenligne en Hannoveraner med en islandshest og sloss om hvem av dem som er best. I hva? Til hva? De har jo hvert sitt bruksområde. Ingen sammenligner fjording med islandshest og påstår fjordingen kan tølte. Fjordingfolket har skapt sin engen målgruppe, de går ikke å gnur om at fjordingen er en nesten-islandshest. 

Det er et hav av raser og individer man kan si "hva har den å by på", så lenge den er utenfor ens eget interesseområde. 

8 minutter siden, Issa skrev:

Skjønner ikke heller vitsen. Men jeg skjønner heller ikke vitsen med å sammenlikne rasen med islandshest og tro de byr på ca det samme. Det er like søkt som å sammenligne en Hannoveraner med en islandshest og sloss om hvem av dem som er best. I hva? Til hva? De har jo hvert sitt bruksområde. Ingen sammenligner fjording med islandshest og påstår fjordingen kan tølte. Fjordingfolket har skapt sin engen målgruppe, de går ikke å gnur om at fjordingen er en nesten-islandshest. 

Det er et hav av raser og individer man kan si "hva har den å by på", så lenge den er utenfor ens eget interesseområde. 

Nåja, islandshest og N/L-hest har da i det minste et relativt likt utseende, sånn i størrelse og pelsmengde.

Lettere å sammenligne de to enn noen av dem mot hannoveraner.

Men poenget er jeg enig i, man trenger ikke sammenligne raser.

Er mange raser jeg kan snakke "dritt" om, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde det. Jeg vil heller prate opp den rasen jeg har, enn å snakke ned de rasene jeg ikke har.

Edited by KatrineH
  • Liker 2
  • Takk 1

23 minutter siden, KatrineH skrev:

Hva er egentlig greia med å snakke dritt om N/L-hesten til stadig vekk? Spesielt fra isis-gjengen?

Ser at det jeg skrev kan oppfattes negativt. Men hvordan "markedsføres" nordlandshesten er det jeg lurer på. Er det noe spesielt den er avlet for, hva brukes den vanligvis til? Nordlandshest er ikke noe jeg har støtt på så mange av, men flere av de har vært relativt skarpe som individer.

10 minutter siden, KatrineH skrev:

Har du sett hvordan n/l folket holder på inne på facebooksiden? Så det går begge veier. 

Jeg delte min erfaring med vår n/l hest og en rekke andre eksemplarer jeg har kjent. Og jeg har kjent mange.

Definisjonen på godt lynne er vel ulik fra person til person. Jeg synes ikke den vi har skårer særlig høyt i lynne. Men mulig den hadde gjort det i n/l sammenheng? 

Den har gode egenskaper og. Alene, uten andre hester rundt, er den verdens tryggeste barnehest. Den er stødig i vogna. Hadde vært en alle tiders hest om man så bort fra nykkene. Jeg synes den har en vei å gå på eksteriør og bevegelser. Men tja, for mange betyr det ikke så mye så trenger ikke nødvendigvis være negativt. Lynnet på denne passer ikke meg. Når det lynnet er helt ok i n/l sammenheng så vet jeg at det ikke er sånn hest jeg ønsker meg. 

2 minutter siden, Rips skrev:

Har du sett hvordan n/l folket holder på inne på facebooksiden? Så det går begge veier. 

Ja, det har jeg. SÅ da er det greit for dere å gjøre det samme? Eller skal dere være "the better woman" å heve dere over det?

Edit: Her inne er det vel heller ingen som driver med N/L (sånn som i driver med, ikke bare har en) . Så skikkelig hyggelig å snakke dritt om folk et sted de ikke kan forsvare seg.

Edited by KatrineH

Forøvrig mener jeg også at islandshesten er konkurrenter til de norske hesterasene (ja, alle tre).

Ikke som gangartshester/konkurransehest nei, men som hobbyhest. Som jo de aller fleste hester i Norge er.

Akkurat nå, KatrineH skrev:

Ja, det har jeg. SÅ da er det greit for dere å gjøre det samme? Eller skal dere være "the better woman" å heve dere over det?

Burde sikkert være det siste, og tro meg - jeg har sittet på fingrene mange ganger... Så datt frustrasjonen over det n/l dyret vi har, ut av meg i går. Sikkert dumt og denne diskusjonen burde nok holdt seg til hvorvidt den hesten i filmen tølter eller ikke. Og om at det kunne vært spennende og gentestet n/l for å se om de har tøltgenet.