Jump to content
Sign in to follow this  
Tiril

Hesteeier og jobbe turnus

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her som eier hest og jobber turnus?

Spør fordi jeg vurderer å jobbe som sykepleier (evt jordmor) og har lyst til å eie egen hest samtidig.

Slik jeg har forstått det, så jobber man som oftest turnus.

Blir ikke det litt ugunstig mtp at man muligens må jobbe flere dager etter hverandre og har lange vakter. Man skal jo ha overskudd til å dra i stallen også?🤫

Jeg kjenner flere som jobber i helsevesenet som har hest. Det klarer de helt fint, selv om de jobber ukurante turnuser! Man kan finne en fleksibel fôrrytter, eller velge å stå et sted der man kan bytte tjenester (møkking/laging av fôr), eller kjøpe tjenester de dagene man trenger hjelp.

Du må bare være påpasselig med hvordan du har hesten oppstallet. Dersom du står en plass der du må ta inn hesten selv kan det fort bli kjedelig å jobbe turnus, for da må du ALLTID be noen om hjelp og det er ganske dritt. Har du derimot hesten en plass den blir tatt inn eller du har den på utegang er det knall. Særlig på denne tiden av året hvor du ofte kan ri i dagslys når alle andre er på jobb på formiddagen. Det var det desidert beste med å jobbe turnus for min del 😛

Vaktene er heller ikke noe lengre enn vanlig jobb, men ja du kan bli skikkelig sliten. For min del var det energiskapende å ha hesten som jeg da kunne dra til når jobben ble tung fysisk og/eller mentalt. 

• Liker 2

Er sykepleier i 2-delt turnus. Har også jobbet natt.

Synes hest og turnusliv er en ypperlig kombinasjon! Korpshobbyen min er vanskeligere sånn fordi det er en hobby hvor det går utover andre mennesker hvis jeg har vakt og ikke kan møte, eller er bånnsliten og egentlig ikke orker så mye mer av folk den dagen. Når jeg har kveldsvakt får jeg ridd i dagslys og det er helt gull. Står på dugnadsstall og det funker ypperlig. Bare tilpasser mine dugnadsvakter med turnusen på jobb.

Hest er deilig rekreasjon etter slitsomme dager. Legger opp treningen til hesten litt etter min vaktplan. Har en ambisjon om 5-6 økter i uka, og mixer litt til ift hvordan jeg jobber. :)

Skulle ønske jeg jobbet turnus så jeg fikk ridd i dagslys mer enn bare i helgene i vinterhalvåret!!

Men enig med smaaen at man ikke bør stå et sted der man må ta inn selv hver kveld, den kombinasjonen hadde stresser meg. Men mange staller har jo mulighet for å betale for innslipp, ellers er jo utegang veldig fleksibelt. 

Venninna mi har jobbet turnus siste 10 åra og hatt hest. Hun sier det er turnusen som "redder" henne i vinterhalvåret, for da jobber hun kveld 2-3 dager i uka og kan ri på dagtid i disse dagene. Men som de over sier, det er viktig å ha en stall der man ikke ender med å ha innslipp samtidig som man jobber kveld 😛 

Jeg har alltid jobbet turnus, også da jeg hadde hest! Tror ikke jeg hadde giddet/hatt motivasjon til hest da hvis jeg hadde hatt 8-16-jobb! Kun kveldsstall i mørket hver dag hadde drept motivasjonen min🙈

turnus er gull verdt!

• Liker 1

Jobbet turnus siden jeg kom inn i arbeidslivet for over 6 år siden kombinert med at jeg samtidig er student og det har aldri vært noe problem.
Når hesten min var bokshest, så var det alltid stalleier som tok inn og ut uansett. Nå er han på utegang og jeg har én ansvarsdag i uka samt. hver femte helg, enda mindre stress! Også deilig på denne tiden av året med kveldsvakter så man får utnytta det lille man får av dagslys. :) 

Jeg jobber mindre turnus nå enn før, synes på noen måter det er tyngre. Litt ukedagsfri og kveldsvakter hjelper i dette trøstesløse mørket vi har nå... Vi har innslipp på rullering, men det går da vi bestemmer selv hvilke dager man tar. Det er kanskje viktigste å sjekke opp i, vanskelig å knytte seg til en fast kveld f.eks. med turnus. 

Jobber turnus og har hestene hjemme. Vil aldri ha det annerledes :)  De er vant til å komme ut/inn til ukurante tider, og vi har ingen faste foringstider. Har

også hatt hest borte i mange år mens jeg jobbet skift (jobber døgnet rundt), og så lenge stalleier tok inn gikk det fint.